Předkládaná diplomová práce, tvořená z teoretické a praktické části, se zabývá problematikou adaptace rodiny na narození dítěte s tělesným postižením. V teoretické části vymezujeme současnou rodinu, dále dítě s vrozeným tělesným postižením a adaptaci rodiny na narození dítěte s tělesným postižením. V praktické části práce založené na kvalitativním výzkumu se zaměřujeme na adaptaci rodiny na narození dítěte s tělesným postižením. Cílem výzkumu bylo zjistit, jakým způsobem se rodina adaptuje na narození dítěte s tělesným postižením. Výstupem našeho výzkumného šetření realizovaného skrze polostrukturované rozhovory je zakotvená teorie.
Anotace v angličtině
The submitted diploma thesis, consisting of the theoretical and practical part, deals with the issue of family adaptation to the birth of a child with a physical disability. In the theoretical part we define the current family, then the child with a congenital physical disability and the family adaptation to the birth of a child with a physical disability. In the practical part of the work based on qualitative research, we focus on the adaptation of the family to the birth of a child with a physical disability. The aim of the research was to find out how the family adapts to the birth of a child with a physical disability. The output of our research carried out through semi-structured interviews is a grounded theory.
Klíčová slova
rodina, tělesné postižení, adaptace
Klíčová slova v angličtině
family, physical disability, adaptation
Rozsah průvodní práce
84 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná diplomová práce, tvořená z teoretické a praktické části, se zabývá problematikou adaptace rodiny na narození dítěte s tělesným postižením. V teoretické části vymezujeme současnou rodinu, dále dítě s vrozeným tělesným postižením a adaptaci rodiny na narození dítěte s tělesným postižením. V praktické části práce založené na kvalitativním výzkumu se zaměřujeme na adaptaci rodiny na narození dítěte s tělesným postižením. Cílem výzkumu bylo zjistit, jakým způsobem se rodina adaptuje na narození dítěte s tělesným postižením. Výstupem našeho výzkumného šetření realizovaného skrze polostrukturované rozhovory je zakotvená teorie.
Anotace v angličtině
The submitted diploma thesis, consisting of the theoretical and practical part, deals with the issue of family adaptation to the birth of a child with a physical disability. In the theoretical part we define the current family, then the child with a congenital physical disability and the family adaptation to the birth of a child with a physical disability. In the practical part of the work based on qualitative research, we focus on the adaptation of the family to the birth of a child with a physical disability. The aim of the research was to find out how the family adapts to the birth of a child with a physical disability. The output of our research carried out through semi-structured interviews is a grounded theory.
Klíčová slova
rodina, tělesné postižení, adaptace
Klíčová slova v angličtině
family, physical disability, adaptation
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti rodiny, vrozeného tělesného postižení a sociálně-psychologických aspektů adaptace na narození dítěte s tělesným postižením.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti rodiny, vrozeného tělesného postižení a sociálně-psychologických aspektů adaptace na narození dítěte s tělesným postižením.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
FITZNEROVÁ, Ivana. Máme dítě s handicapem. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-663-6.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: Základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 978-80-7367-485-4.
CHVÁTALOVÁ, Helena. Jak se žije dětem s postižením. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0086-4.
NOVOSAD, Libor. Tělesné postižení jako fenomén i životní realita: diskurzivní pohledy na tělo, tělesnost, pohyb, člověka a tělesné postižení. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-873-9.
PLEVOVÁ, Ilona a Regina SLOWIK. Komunikace s dětským pacientem. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2968-8.
Seznam doporučené literatury
FITZNEROVÁ, Ivana. Máme dítě s handicapem. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-663-6.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: Základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 978-80-7367-485-4.
CHVÁTALOVÁ, Helena. Jak se žije dětem s postižením. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0086-4.
NOVOSAD, Libor. Tělesné postižení jako fenomén i životní realita: diskurzivní pohledy na tělo, tělesnost, pohyb, člověka a tělesné postižení. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-873-9.
PLEVOVÁ, Ilona a Regina SLOWIK. Komunikace s dětským pacientem. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2968-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zdůvodnila volbu tématu, následně se zaměřila na teoretická východiska práce a popisovala praktickou část práce. Studentka definovala výzkumné cíle, výzkumné otázky a design výzkumu. Studentka popisovala tvorbu kategorií a způsob zpracování zakotvené teorie. Následně se studentka věnovala prezentaci výsledků výzkumného šetření. Studentka zodpověděla otázky z posudků i otázky členů komise. Oponentka práce ocenila způsob prezentace diplomové práce.