Diplomová práce se zabývá možnostmi využití profesních kompetencí sociálního pedagoga na základní škole. Charakterizuje výchovně vzdělávací proces a školské prostředí a k nim se vztahující výchovné a sociální problémy, které se mohou na školách vyskytovat. Uvádí celkový profesiogram sociálního pedagoga a vymezuje jeho činnost v oblasti prevence, poradenství a práce s cílovými skupinami žáků ve škole. Cílem práce je zjistit názory učitelů a pedagogických pracovníků na možnosti působení sociálního pedagoga ve školství.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the possibilities of employing the professional competencies of a social pedagogue at a primary school. It characterizes the educational process, the school environment and related educational and social problems that may occur at schools. It presents the overall work description and profile of the social pedagogue and defines his activities in the field of prevention, counselling and work with student target groups at school. The aim of the thesis is to determine the views and opinions of teachers and peda-gogical staff regarding the possibilities and scope of application of social pedagogues in education.
Klíčová slova
sociální pedagog, profesní kompetence, základní škola, prevence, poradenství, sociálně patologické jevy, problémové chování, sociální znevýhodnění
Klíčová slova v angličtině
social pedagogue, professional competences, primary school, prevention, counselling, social pathological phenomena, problematic behaviour, social disadvantaging
Rozsah průvodní práce
104 s. (156 668 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá možnostmi využití profesních kompetencí sociálního pedagoga na základní škole. Charakterizuje výchovně vzdělávací proces a školské prostředí a k nim se vztahující výchovné a sociální problémy, které se mohou na školách vyskytovat. Uvádí celkový profesiogram sociálního pedagoga a vymezuje jeho činnost v oblasti prevence, poradenství a práce s cílovými skupinami žáků ve škole. Cílem práce je zjistit názory učitelů a pedagogických pracovníků na možnosti působení sociálního pedagoga ve školství.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the possibilities of employing the professional competencies of a social pedagogue at a primary school. It characterizes the educational process, the school environment and related educational and social problems that may occur at schools. It presents the overall work description and profile of the social pedagogue and defines his activities in the field of prevention, counselling and work with student target groups at school. The aim of the thesis is to determine the views and opinions of teachers and peda-gogical staff regarding the possibilities and scope of application of social pedagogues in education.
Klíčová slova
sociální pedagog, profesní kompetence, základní škola, prevence, poradenství, sociálně patologické jevy, problémové chování, sociální znevýhodnění
Klíčová slova v angličtině
social pedagogue, professional competences, primary school, prevention, counselling, social pathological phenomena, problematic behaviour, social disadvantaging
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti školství, kompetencí sociálního pedagoga, legislativního ukotvení a aktérů edukačního procesu.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu, stanovení výzkumného problému a cíle výzkumu.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti školství, kompetencí sociálního pedagoga, legislativního ukotvení a aktérů edukačního procesu.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu, stanovení výzkumného problému a cíle výzkumu.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Zlatica. Teórie sociálnej pedagogiky: edukačné, sociálne a komunikačné aspekty. Bratislava: Slovenská pedagogická spoločnosť Slovenskej akadémie vied, 2011, 182 s. ISBN 978-80-970675-0-2.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016, 254 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5326-3.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014, 215 s. ISBN 978-80-262-0643-9.
PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika Vyd. 1. Praha: Grada, 2012. s. 128-132, ISBN 978-80-247-3470- 5.
SOJÁK, Petr. Symposium sociální pedagogiky na PdF MU 2. Brno: Masarykova univerzita, Katedra sociální pedagogiky, 2009, s. 69. ISBN 978-80-210-4945-1.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Zlatica. Teórie sociálnej pedagogiky: edukačné, sociálne a komunikačné aspekty. Bratislava: Slovenská pedagogická spoločnosť Slovenskej akadémie vied, 2011, 182 s. ISBN 978-80-970675-0-2.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016, 254 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5326-3.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014, 215 s. ISBN 978-80-262-0643-9.
PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika Vyd. 1. Praha: Grada, 2012. s. 128-132, ISBN 978-80-247-3470- 5.
SOJÁK, Petr. Symposium sociální pedagogiky na PdF MU 2. Brno: Masarykova univerzita, Katedra sociální pedagogiky, 2009, s. 69. ISBN 978-80-210-4945-1.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně seznámila komisi s teoretickými východisky a s cíli diplomové práce. Popsala metodologický postup. Následně představila komisi výsledná výzkumná zjištění. Data interpretovala pomocí komentovaných grafů. Odpověděla na dílčí výzkumné otázky a představila výsledky ověřování hypotéz. Zazněly výhrady vedoucí práce vůči teoretické části práce a k nesouladu této části DP s výzkumným problémem. Studentka odpověděla na vybrané otázky vedoucí a oponentky práce.