Diplomová práce se zabývá problematikou mezigeneračního učení. Je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je rozdělena do tří kapitol, první kapitola je zaměřena na mezigenerační učení, edukační realitu a demografické změny ve společnosti. Druhá kapitola se blíže zabývá mezigeneračním učením v rodině, sendvičovou generací a mezigeneračními kurzy. Poslední kapitola je věnována vývojovým fázím a jejich specifikům. V praktické části je využito kvantitativního výzkumu, který zjišťuje názory respondentů různých generací, jak vnímají mezigenerační učení ve svých rodinách.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the issue of intergenerational learning. It is divided in the theoretical part and the practical part. The theoretical part is subdivided into three chapters, the first chapter is focused on intergenerational learning, educational reality and demographic changes in society. The second chapter deals in more detail with intergenerational learning in the family, sandwich generation and intergenerational courses. The last chapter is devoted to the developmental stages and their specifics. In the practical part is used quantitative research, which find out the views of respondents of different generations, how they perceive intergenerational learning in their families.
Diplomová práce se zabývá problematikou mezigeneračního učení. Je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je rozdělena do tří kapitol, první kapitola je zaměřena na mezigenerační učení, edukační realitu a demografické změny ve společnosti. Druhá kapitola se blíže zabývá mezigeneračním učením v rodině, sendvičovou generací a mezigeneračními kurzy. Poslední kapitola je věnována vývojovým fázím a jejich specifikům. V praktické části je využito kvantitativního výzkumu, který zjišťuje názory respondentů různých generací, jak vnímají mezigenerační učení ve svých rodinách.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the issue of intergenerational learning. It is divided in the theoretical part and the practical part. The theoretical part is subdivided into three chapters, the first chapter is focused on intergenerational learning, educational reality and demographic changes in society. The second chapter deals in more detail with intergenerational learning in the family, sandwich generation and intergenerational courses. The last chapter is devoted to the developmental stages and their specifics. In the practical part is used quantitative research, which find out the views of respondents of different generations, how they perceive intergenerational learning in their families.
Vymezení terminologie a teoretických východisek vztahující se k problematice vztahů mezi generacemi, mezigeneračního učení a charakteristiky jednotlivých věkových období ve vývoji člověka.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování, vyhodnocení dat a jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, shrnutí a jejich možné doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek vztahující se k problematice vztahů mezi generacemi, mezigeneračního učení a charakteristiky jednotlivých věkových období ve vývoji člověka.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování, vyhodnocení dat a jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, shrnutí a jejich možné doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BERTINI, Kristine, 2013. Sendvičová rodina: souběžná péče o malé děti a seniory. 1. Vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0478-7.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika. ISBN 9788024753263.
RABUŠICOVÁ, Milada, Karla BRÜCKNEROVÁ, Lenka KAMANOVÁ, Petr NOVOTNÝ, Kateřina PEVNÁ a Zuzana VAŘEJKOVÁ. Mezigenerační učení. Teorie, výzkum, praxe. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016. 298 s. ISBN 978-80-210-8460-5.
RABUŠICOVÁ, Milada, Lenka KAMANOVÁ a Kateřina PEVNÁ. O mezigeneračním učení. Brno: Masarykova univerzita, 2011. 212 s. ISBN 978-80-210-5750-0.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie II.: dospělost a stáří. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2007. 461 s. ISBN 978-80-246-1318-5.
Seznam doporučené literatury
BERTINI, Kristine, 2013. Sendvičová rodina: souběžná péče o malé děti a seniory. 1. Vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0478-7.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika. ISBN 9788024753263.
RABUŠICOVÁ, Milada, Karla BRÜCKNEROVÁ, Lenka KAMANOVÁ, Petr NOVOTNÝ, Kateřina PEVNÁ a Zuzana VAŘEJKOVÁ. Mezigenerační učení. Teorie, výzkum, praxe. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016. 298 s. ISBN 978-80-210-8460-5.
RABUŠICOVÁ, Milada, Lenka KAMANOVÁ a Kateřina PEVNÁ. O mezigeneračním učení. Brno: Masarykova univerzita, 2011. 212 s. ISBN 978-80-210-5750-0.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie II.: dospělost a stáří. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2007. 461 s. ISBN 978-80-246-1318-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zdůvodnila volbu tématu, následně se zaměřila na stručný popis teotetické části práce. Studentka se následně věnovala popisu praktické části práce - uvedla zvolenou výzkumnou strategii. Studentka dále prezentovala výsledky výzkumného šetření. Studentka zodpověděla otázky z posudků. Členové komise se doptávali na některé výzkumné otázky a jejich formulaci.