Informace o kvalifikační práci Úroveň poskytovaných sociálních služeb v Olomouckém kraji v oblasti duševního zdraví v souvislosti s probíhající reformou psychiatrické péče
Cílem rigorózní práce byla snaha zmapovat aktuální saturaci trhu v oblasti poskytovaných sociálních služeb v Olomouckém kraji, jejichž cílovou skupinou jsou osoby s duševním onemocněním, a to v přímé souvislosti s probíhající reformou psychiatrické péče. Práce je rozdělena do dvou částí. V úvodní části se zabývám pojmy, jako je role sociálního pedagoga v procesu transformace péče v psychiatrii nebo problematikou duševního zdraví. Teoretická část graduje křiklavými tématy, např. deinstitucionalizace nebo multidisciplinarita, čímž rozumíme přechod od paternalistického přístupu k současnému trendu individuální péče, kdy vycházím z doporučených zdrojů a zkušeností. Dále rigorózní práce kriticky poukazuje na současný stav ve společnosti ve vztahu k osobám s duševním onemocněním, kdy je na ně nahlíženo majoritní společností s despektem. Podrobná deskripce jednotlivých determinantů, které ovlivňují kvalitu života osob s duševním onemocněním, je jedním ze stěžejních úkolů reformy psychiatrické péče. Prostřednictvím sociálních služeb by měla být zajištěna těmto osobám odpovídající kvalita života v jejich přirozeném prostředí, aby zaujímaly důstojné role ve společnosti a byla dodržována veškerá lidská práva. V praktické části prostřednictvím empirického výzkumu prokazuji souvislost faktu, že po transformaci sociálních služeb v důsledku probíhající reformy psychiatrické péče, jsou poskytnuty adekvátní služby a podpora osobám s duševním onemocněním, a to především udržení běžného sociálního standardu s odpovídající kvalitou života. Na základě vyzkoumaných dat reflektuji význam a přínos reformy v oblasti duševního zdraví, která ve spolupráci se sociálními službami Olomouckého kraje nabízí odpovídající a dostatečné služby, které pokryjí veškeré potřeby pro osoby s duševním onemocněním, kdy nezastupitelnou roli v této transformaci zastává sociální pedagog.
Anotace v angličtině
The aim of this rigorous work is to map the current saturation of the market in the field of social services in the Olomouc region, of which target group are people with mental illness, in direct connection with the ongoing reform of psychiatric care. The work is divided into two parts. The introduction part deals with concepts such ad the role of the social pedagogue in the process of transformation of care in psychiatry or the issue of mental health. The theoretical part touches topics such as deinstitutionalization or multidisciplinarity, which means the transition from a paternalistic approach to the current trend of individual care, based on recommended resources and practical experience. Furthermore, the rigorous critical work looks at the current state of society in relation to people with mental illness, who are viewed at with contempt by the major part of the society. A detailed description of the individual determinants that affect the quality of life of people with mental illness is one of the key tasks of psychiatric care reform, where social services should ensure an adequate quality of life in the natural environment, to take on a dignified role in society and respect all human rights. In the practical part, through empirical research, I demonstrate the connection between the fact that after the transformation of social services due to the ongoing reform of psychiatric care, adequate services and support are provided to people with mental illness, especially maintaining a normal social standard with adequate quality of life. Based on the examined data, I reflect on the importance and benefits of the reform in the field of mental health, which in cooperation with social services of the Olomouc region offers adequate and sufficient services to cover all needs of people with mental illness.
Klíčová slova
sociální služby, sociální pedagog, reforma psychiatrické péče, deisntitucionalizace, destigmatizace, resocializace, terénní práce, multidisciplinární přístup
Klíčová slova v angličtině
social services, social pedagogue, psychiatric care reform, deinstitutionalization, destigmatization, resocialization, field work, multidisciplinary approach
Rozsah průvodní práce
145 s. (253 275)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem rigorózní práce byla snaha zmapovat aktuální saturaci trhu v oblasti poskytovaných sociálních služeb v Olomouckém kraji, jejichž cílovou skupinou jsou osoby s duševním onemocněním, a to v přímé souvislosti s probíhající reformou psychiatrické péče. Práce je rozdělena do dvou částí. V úvodní části se zabývám pojmy, jako je role sociálního pedagoga v procesu transformace péče v psychiatrii nebo problematikou duševního zdraví. Teoretická část graduje křiklavými tématy, např. deinstitucionalizace nebo multidisciplinarita, čímž rozumíme přechod od paternalistického přístupu k současnému trendu individuální péče, kdy vycházím z doporučených zdrojů a zkušeností. Dále rigorózní práce kriticky poukazuje na současný stav ve společnosti ve vztahu k osobám s duševním onemocněním, kdy je na ně nahlíženo majoritní společností s despektem. Podrobná deskripce jednotlivých determinantů, které ovlivňují kvalitu života osob s duševním onemocněním, je jedním ze stěžejních úkolů reformy psychiatrické péče. Prostřednictvím sociálních služeb by měla být zajištěna těmto osobám odpovídající kvalita života v jejich přirozeném prostředí, aby zaujímaly důstojné role ve společnosti a byla dodržována veškerá lidská práva. V praktické části prostřednictvím empirického výzkumu prokazuji souvislost faktu, že po transformaci sociálních služeb v důsledku probíhající reformy psychiatrické péče, jsou poskytnuty adekvátní služby a podpora osobám s duševním onemocněním, a to především udržení běžného sociálního standardu s odpovídající kvalitou života. Na základě vyzkoumaných dat reflektuji význam a přínos reformy v oblasti duševního zdraví, která ve spolupráci se sociálními službami Olomouckého kraje nabízí odpovídající a dostatečné služby, které pokryjí veškeré potřeby pro osoby s duševním onemocněním, kdy nezastupitelnou roli v této transformaci zastává sociální pedagog.
Anotace v angličtině
The aim of this rigorous work is to map the current saturation of the market in the field of social services in the Olomouc region, of which target group are people with mental illness, in direct connection with the ongoing reform of psychiatric care. The work is divided into two parts. The introduction part deals with concepts such ad the role of the social pedagogue in the process of transformation of care in psychiatry or the issue of mental health. The theoretical part touches topics such as deinstitutionalization or multidisciplinarity, which means the transition from a paternalistic approach to the current trend of individual care, based on recommended resources and practical experience. Furthermore, the rigorous critical work looks at the current state of society in relation to people with mental illness, who are viewed at with contempt by the major part of the society. A detailed description of the individual determinants that affect the quality of life of people with mental illness is one of the key tasks of psychiatric care reform, where social services should ensure an adequate quality of life in the natural environment, to take on a dignified role in society and respect all human rights. In the practical part, through empirical research, I demonstrate the connection between the fact that after the transformation of social services due to the ongoing reform of psychiatric care, adequate services and support are provided to people with mental illness, especially maintaining a normal social standard with adequate quality of life. Based on the examined data, I reflect on the importance and benefits of the reform in the field of mental health, which in cooperation with social services of the Olomouc region offers adequate and sufficient services to cover all needs of people with mental illness.
Klíčová slova
sociální služby, sociální pedagog, reforma psychiatrické péče, deisntitucionalizace, destigmatizace, resocializace, terénní práce, multidisciplinární přístup
Klíčová slova v angličtině
social services, social pedagogue, psychiatric care reform, deinstitutionalization, destigmatization, resocialization, field work, multidisciplinary approach
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti duševního zdraví, sociální sféry a z následné transformace péče v psychiatrii.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace. Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti duševního zdraví, sociální sféry a z následné transformace péče v psychiatrii.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace. Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BENDL, Stanislav. Základy sociální pedagogiky. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2016. 334 stran. ISBN 978-80-7290-881-3.
Kalvach, Zdeněk a kol. Podpora rozvoje komunitního systému integrovaných podpůrných služeb. Vyd. 1. [Praha]: Diakonie ČCE, 2014. 95 s. ISBN 978-80-87953-07-5.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. 215 s. ISBN 978-80-262-0643-9.
LACA, Slavomír. Sociálna pedagogika. Prvé vydanie. Praha: Pražská vysoká škola psychosociálních studií, 2019. 515 stran. ISBN 978-80-906237-3-6.
MATOUŠEK, Oldřich. Slovník sociální práce. Vydání třetí. Praha: Portál, 2016. 271 stran. ISBN 978-80-262-1154-9.
PROBSTOVÁ, Václava a PĚČ, Ondřej. Psychiatrie pro sociální pracovníky: vybrané kapitoly. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014. 246 s. ISBN 978-80-262-0731-3.
Toresini, Lorenzo, ed. a Mezzina, Roberto, ed. Za zdmi: deinstitucionalizace v evropských příkladech dobré praxe. Praha: Fokus, 2017. 230 stran. Marco Cavallo. ISBN 978-80-902741-0-5.
SALTER, Mark and TURNER, Trevor. Community Mental Health Care: A Practical Guide to Outdoor Psychiatry. 1st ed. London: Churchill Livingstone Elsevier, 2008. 38 p. ISBN 978-0-443-1022547.
Seznam doporučené literatury
BENDL, Stanislav. Základy sociální pedagogiky. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2016. 334 stran. ISBN 978-80-7290-881-3.
Kalvach, Zdeněk a kol. Podpora rozvoje komunitního systému integrovaných podpůrných služeb. Vyd. 1. [Praha]: Diakonie ČCE, 2014. 95 s. ISBN 978-80-87953-07-5.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. 215 s. ISBN 978-80-262-0643-9.
LACA, Slavomír. Sociálna pedagogika. Prvé vydanie. Praha: Pražská vysoká škola psychosociálních studií, 2019. 515 stran. ISBN 978-80-906237-3-6.
MATOUŠEK, Oldřich. Slovník sociální práce. Vydání třetí. Praha: Portál, 2016. 271 stran. ISBN 978-80-262-1154-9.
PROBSTOVÁ, Václava a PĚČ, Ondřej. Psychiatrie pro sociální pracovníky: vybrané kapitoly. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014. 246 s. ISBN 978-80-262-0731-3.
Toresini, Lorenzo, ed. a Mezzina, Roberto, ed. Za zdmi: deinstitucionalizace v evropských příkladech dobré praxe. Praha: Fokus, 2017. 230 stran. Marco Cavallo. ISBN 978-80-902741-0-5.
SALTER, Mark and TURNER, Trevor. Community Mental Health Care: A Practical Guide to Outdoor Psychiatry. 1st ed. London: Churchill Livingstone Elsevier, 2008. 38 p. ISBN 978-0-443-1022547.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student představil téma rigorózní práce a zdůvodnil jeho volbu. Seznámil komisi s teoretickými východisky práce se zaměřením na psychiatrickou péči, reformy a role sociálního pedagoga, vymezení sociální pedagogiky a sociální práce, roli multidisciplinárních týmů a Center duševního zdraví a jiných forem poskytované péče. Následně popsal design výzkumu, uvedl hlavní výzkumnou otázku, zdůvodnil kvantitativní pojetí výzkumu, definoval výzkumný vzorek, ale byl požádán, aby konkrétněji vymezil zvolený soubor. Student reagoval. Zaměřil se na popis výzkumné metody dotazníku, narážel na náročnost vyplňování dotazníku. Student popsal výsledky výzkumu dle formulovaných hypotéz a následně výsledky shrnul, ale nestrukturovaně, bez podrobnějšího vhledu do zjištěných výsledků výzkumu.
Předseda komise, doc. Hladík, představil a shrnul oponentské posudky práce. Komentoval slabé stránky práce v empirické části práce.
Student byl požádán, aby uvedl přesah rigorózní práce do praxe. Student v obecné rovině komentoval. Student byl požádán, aby uvedl, jaká je úroveň a dostatečnost sociálních služeb v dané oblasti. Student reagoval v obecnější rovině.
Dr. Hrbáčková komentovala velmi obecný cíl práce a nevhodně formulované hypotézy. Tyto hypotézy jsou testované na základě jedné položky v dotazníku. Dr. Blaštíková komentovala studentovo zaujetí tématem, ale uvedla problematické body obhajoby práce. Student se velmi věnoval teoretické části práce, ale méně pozornosti soustředil kvalitnějšímu zpracování praktické části práce. Doc. Hladík kvitoval komentovfané výtky.
Hodnocení rigorózní práce: obhájil/neobhájil - výsledek hlasování: 0:3.