Bakalářská práce se zabývá motivací seniorů ke vzdělávání. Skládá se z teoretické a praktické část. Teoretická část se věnuje problematice stáří a stárnutí. Vysvětluje význam a funkce vzdělávání v seniorském věku. Dále se věnuje motivaci a možným bariérám, jako důležitým aspektům v oblasti edukace seniorů a představuje instituce, zabývající se vzděláváním seniorů. Empirickou část tvoří kvantitativní výzkum, zaměřený na motivaci seniorů z Uherského Hradiště ke vzdělávání, jejich spokojenost se vzdělávacími aktivitami a na bariéry bránící jejich účasti na vzdělávání. Zahrnuje analýzu dat, získaných dotazníkovým šetřením, a interpretaci výsledků.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with motivation seniors to education. It consists of theoretical and practical part. The theoretical part deals with the problematics of old age and aging. It explains the importance and function of education in senior age. It also captures the motivations and possible barriers as important aspects in the field of senior education and the introduction of institutions dealing with senior education. The empirical part consists of quantitative research, focused on the motivation of seniors from Uherské Hradiště to education, their satisfaction with educational activities and the barriers preventing their participation to education. It also includes data analysis obtained by the surveys and interpret the results.
Klíčová slova
stáří a stárnutí, senior, vzdělávání seniorů, motivace ke vzdělávání, bariéry ve vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
old age and aging, senior, education of seniors, motivation for education, barriers in education.
Rozsah průvodní práce
55; příloha 5 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá motivací seniorů ke vzdělávání. Skládá se z teoretické a praktické část. Teoretická část se věnuje problematice stáří a stárnutí. Vysvětluje význam a funkce vzdělávání v seniorském věku. Dále se věnuje motivaci a možným bariérám, jako důležitým aspektům v oblasti edukace seniorů a představuje instituce, zabývající se vzděláváním seniorů. Empirickou část tvoří kvantitativní výzkum, zaměřený na motivaci seniorů z Uherského Hradiště ke vzdělávání, jejich spokojenost se vzdělávacími aktivitami a na bariéry bránící jejich účasti na vzdělávání. Zahrnuje analýzu dat, získaných dotazníkovým šetřením, a interpretaci výsledků.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with motivation seniors to education. It consists of theoretical and practical part. The theoretical part deals with the problematics of old age and aging. It explains the importance and function of education in senior age. It also captures the motivations and possible barriers as important aspects in the field of senior education and the introduction of institutions dealing with senior education. The empirical part consists of quantitative research, focused on the motivation of seniors from Uherské Hradiště to education, their satisfaction with educational activities and the barriers preventing their participation to education. It also includes data analysis obtained by the surveys and interpret the results.
Klíčová slova
stáří a stárnutí, senior, vzdělávání seniorů, motivace ke vzdělávání, bariéry ve vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
old age and aging, senior, education of seniors, motivation for education, barriers in education.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti seniorského věku, vzdělávání seniorů a motivace ke vzdělávání.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti seniorského věku, vzdělávání seniorů a motivace ke vzdělávání.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BENEŠOVÁ, Dana. Gerontagogika. Vybrané kapitoly. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2014. ISBN 978-80-7452-039-6.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
RABUŠICOVÁ, Milada a Ladislav RABUŠIC. Učíme se po celý život? Vzdělávání dospělých v České republice. Brno: Masarykova univerzita, 2008.
ISBN 978-80-210-4779-2.
ŠERÁK, Michal. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-551-6.
ŠPATENKOVÁ, Naděžda a Lucie SMÉKALOVÁ. Edukace seniorů. Geragogika a Gerontodidaktika. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5446-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka krátce představila teoretická východiska práce, následně komisi seznamovala s postupem ve výzkumu. Podrobněji odpovídala na dílčí výzkumné otázky a interpretovala významná výzkumná zjištění. Následně studentka představila hypotézy a výsledky jejich ověřování. Data interpretovala do příslušné andragogické praxe v konkrétní oblasti. Výsledky byly finálně věcně shrnuty. Zazněly silné a slabé stránky práce z posudků. Komise ocenila práci s hypotézami. Na výzvu komise studentka popisovala, jak se tvořil výzkumný soubor. Komise se studentkou diskutovala teorie motivace.