Bakalářská práce je aplikačního charakteru a zaměřuje se na Využití spolupráce dětí při řízených činnostech v mateřské škole. Teoretická část obsahuje základní terminologii v oblasti spolupráce, konfliktů, jejich předcházení a řešení. Práce obsahuje souvislost spolupráce dětí se sociálními dovednostmi a vhodným výběrem her. Hlavním cílem je vytvořit projekt, který obsahuje hry na rozvoj skupinové spolupráce. Tento projekt byl realizován v mateřské škole v Olomouci, a evaluace byla provedena na základě vlastní reflexe a zpětné vazby jiné paní učitelky.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is of application character and focuses on the topic of The use of children's cooperation in education in kindergarten. The theoretical part contains basic terminology in the area of cooperation, conflicts, their prevention and resolution. The thesis contains the connection between the cooperation of children with social skills and appropriate choice of games. The main goal is to create a project that includes games to develop group collaboration. This project was realized in kindergarten in Olomouc and the evaluation was carried out on the basis of self-reflection and feedback from another teacher.
Klíčová slova
spolupráce dětí, sociální dovednosti, řízená činnost
Klíčová slova v angličtině
child cooperation, social skills, children's education
Rozsah průvodní práce
72 s. (84 147 znaků bez mezer)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je aplikačního charakteru a zaměřuje se na Využití spolupráce dětí při řízených činnostech v mateřské škole. Teoretická část obsahuje základní terminologii v oblasti spolupráce, konfliktů, jejich předcházení a řešení. Práce obsahuje souvislost spolupráce dětí se sociálními dovednostmi a vhodným výběrem her. Hlavním cílem je vytvořit projekt, který obsahuje hry na rozvoj skupinové spolupráce. Tento projekt byl realizován v mateřské škole v Olomouci, a evaluace byla provedena na základě vlastní reflexe a zpětné vazby jiné paní učitelky.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is of application character and focuses on the topic of The use of children's cooperation in education in kindergarten. The theoretical part contains basic terminology in the area of cooperation, conflicts, their prevention and resolution. The thesis contains the connection between the cooperation of children with social skills and appropriate choice of games. The main goal is to create a project that includes games to develop group collaboration. This project was realized in kindergarten in Olomouc and the evaluation was carried out on the basis of self-reflection and feedback from another teacher.
Klíčová slova
spolupráce dětí, sociální dovednosti, řízená činnost
Klíčová slova v angličtině
child cooperation, social skills, children's education
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o sociálních vztazích mezi dětmi v rámci předškolního vzdělávání.
Vymezení terminologie týkající se spolupráce dětí při řízených činnostech v mateřské škole.
Zpracování sady aktivit podporujících spolupráci dětí v rámci řízených činností v mateřské škole.
Ověření sady aktivit zaměřených na spolupráci dětí ve vybrané mateřské škole.
Evaluace sady aktivit, zpracování závěrů a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o sociálních vztazích mezi dětmi v rámci předškolního vzdělávání.
Vymezení terminologie týkající se spolupráce dětí při řízených činnostech v mateřské škole.
Zpracování sady aktivit podporujících spolupráci dětí v rámci řízených činností v mateřské škole.
Ověření sady aktivit zaměřených na spolupráci dětí ve vybrané mateřské škole.
Evaluace sady aktivit, zpracování závěrů a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Havigerová J. M. (2013). Projevy dětské zvídavosti: získávání informací a kladení otázek od předškolního věku v kontextu intelektového nadání. Praha: Grada.
Hermochová S., & Vaňková J. (2014). Hry pro rozvoj skupinové spolupráce. Praha: Portál.
Howard J., & Mclnnes K. (2013). The essence of play: a practice companion for professionals working with children and young people. Abingdon, Oxon: Routledge.
Lukášová H. (2010). Kvalita života dětí a didaktika. Praha: Portál.
Syslová Z., Burkovičová R., Kropáčková J.,Šilhánová K., & Štěpánková, L. (2019). Didaktika mateřské školy. Praha: Wolters Kluwer.
Seznam doporučené literatury
Havigerová J. M. (2013). Projevy dětské zvídavosti: získávání informací a kladení otázek od předškolního věku v kontextu intelektového nadání. Praha: Grada.
Hermochová S., & Vaňková J. (2014). Hry pro rozvoj skupinové spolupráce. Praha: Portál.
Howard J., & Mclnnes K. (2013). The essence of play: a practice companion for professionals working with children and young people. Abingdon, Oxon: Routledge.
Lukášová H. (2010). Kvalita života dětí a didaktika. Praha: Portál.
Syslová Z., Burkovičová R., Kropáčková J.,Šilhánová K., & Štěpánková, L. (2019). Didaktika mateřské školy. Praha: Wolters Kluwer.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Vedoucí práce se vyjádřila ke kvalitnímu zpracování aplikační části práce. Upozornila na drobné odchýlení v teoretické části práce. Oponentka práce se vyjádřila k povrchnímu zpracování teoretické části práce. Konstatovala také didaktické problémy v aplikační části práce. Vedoucí práce položila otázku týkající se realizace projektu ve věkově smíšené třídě. Studentka odpověděla s nedostatky. Druhá otázka se vázala na spoluvytváření pravidel při realizaci projektu. Studentka odpověděla s nedostatky. Oponentka práce položila otázku týkající se řízené činnosti jako didaktické kategorie. Druhá otázka se orientovala na teoretické koncepty hry. Studentka odpověděla na obě otázky s obtížemi. Členka komise dr. Petrů Puhrová položila otázku, která se vázala na princip spolupráce v prostředí mateřské školy. Studentka nedokázala adekvátně odpovědět. Proběhla diskuse k problematice teoretického uchopení hry.