Problematice resilience žáků se věnuje stále více odborných studií. Nedávné výzkumy dále naznačily, že resilience může být ovlivněna strategií zvládání problémových situací, kterým je žák vystaven. Doposud však nebyla realizována studie, která by tuto hypotézu přímo potvrdila. Cílem této rigorózní práce je tedy posoudit závislost volby zvládací strategie řešení problémů a míry resilience jedince. V teoretické části je představeno vymezení teorie resilience, nepříznivá situace v období adolescence, dále problematika zvládání stresu u žáků středních škol a nakonec vyrovnávací opatření pro zvýšení míry resilience ve škole. V rámci praktické části byl následně realizován kvantitativní výzkum s žáky druhých a třetích ročníků středních škol. Výzkum spočíval v dotazníkovém šetření, kdy byly žákům předloženy dva dotazníky. Cílem prvního dotazníku bylo stanovit míru resilience, druhý dotazník se zaměřil na preferovanou volbu zvládacích strategií. Byly získány odpovědi od celkem 516 respondentů, přičemž výsledky ukázaly, že resilience žáků je celkově na poměrně dobré úrovni. Dále bylo vytipováno pět zásadních faktorů zvyšujících a snižujících resilienci a vyplynulo pět preferovaných strategií a pět strategií, kterým se žáci spíše vyhýbají při řešení nepříznivých situací. Současně byla pozorována přímá závislost mezi snahou aktivně přistupovat k řešení problémů a mírou resilience. Z analýzy výsledků vyplynuly zajímavé poznatky pro další výzkum a práce tak může v konečném důsledku významně přispět ke zlepšení života žáka a celkové atmosféry ve školní třídě.
Anotace v angličtině
More and more research studies are dealing with the problematic of resilience of pupils. Recent research has further suggested that resilience may be influenced by the strategy of coping with the problem situations to which the student is exposed. However, study that would directly confirm this hypothesis has not yet been published. The aim of this rigorous thesis is to assess the dependence of the choice of mastering the problem-solving strategy and the degree of resilience of the individual. The theoretical part presents the definition of the theory of resilience, the problem situation during adolescence, the issue of stress management of high school students, and finally compensatory measures to increase the level of resilience in school. Within the practical part, a quantitative research was subsequently conducted with pupils in the second and third year of secondary schools. The research included a questionnaire survey in which students were presented with two questionnaires. The aim of the first questionnaire was to assess the level of resilience, the second questionnaire focused on the preferred choice of coping strategies. Responses from a total of 516 respondents were identified, each showing that pupils' resilience is generally at a good level. In addition, five key factors improving and lowering resilience were printed. Furhter, five preferred strategies and five strategies that students prefer to avoid when dealing with problem situations were identified. At the same time, a direct correlation between the effort to take an active approach to solving problems and the degree of resilience was observed. Analysis of the results revealed interesting findings for further research so the thesis may eventually contribute to the improvement of the student's life and the overall atmosphere in the classroom.
Klíčová slova
žák, resilience, zvládací strategie, nepříznivá situace, střední škola
Klíčová slova v angličtině
pupil, resilience, coping strategy, problem situation, high school
Rozsah průvodní práce
136 s. (227 458 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Problematice resilience žáků se věnuje stále více odborných studií. Nedávné výzkumy dále naznačily, že resilience může být ovlivněna strategií zvládání problémových situací, kterým je žák vystaven. Doposud však nebyla realizována studie, která by tuto hypotézu přímo potvrdila. Cílem této rigorózní práce je tedy posoudit závislost volby zvládací strategie řešení problémů a míry resilience jedince. V teoretické části je představeno vymezení teorie resilience, nepříznivá situace v období adolescence, dále problematika zvládání stresu u žáků středních škol a nakonec vyrovnávací opatření pro zvýšení míry resilience ve škole. V rámci praktické části byl následně realizován kvantitativní výzkum s žáky druhých a třetích ročníků středních škol. Výzkum spočíval v dotazníkovém šetření, kdy byly žákům předloženy dva dotazníky. Cílem prvního dotazníku bylo stanovit míru resilience, druhý dotazník se zaměřil na preferovanou volbu zvládacích strategií. Byly získány odpovědi od celkem 516 respondentů, přičemž výsledky ukázaly, že resilience žáků je celkově na poměrně dobré úrovni. Dále bylo vytipováno pět zásadních faktorů zvyšujících a snižujících resilienci a vyplynulo pět preferovaných strategií a pět strategií, kterým se žáci spíše vyhýbají při řešení nepříznivých situací. Současně byla pozorována přímá závislost mezi snahou aktivně přistupovat k řešení problémů a mírou resilience. Z analýzy výsledků vyplynuly zajímavé poznatky pro další výzkum a práce tak může v konečném důsledku významně přispět ke zlepšení života žáka a celkové atmosféry ve školní třídě.
Anotace v angličtině
More and more research studies are dealing with the problematic of resilience of pupils. Recent research has further suggested that resilience may be influenced by the strategy of coping with the problem situations to which the student is exposed. However, study that would directly confirm this hypothesis has not yet been published. The aim of this rigorous thesis is to assess the dependence of the choice of mastering the problem-solving strategy and the degree of resilience of the individual. The theoretical part presents the definition of the theory of resilience, the problem situation during adolescence, the issue of stress management of high school students, and finally compensatory measures to increase the level of resilience in school. Within the practical part, a quantitative research was subsequently conducted with pupils in the second and third year of secondary schools. The research included a questionnaire survey in which students were presented with two questionnaires. The aim of the first questionnaire was to assess the level of resilience, the second questionnaire focused on the preferred choice of coping strategies. Responses from a total of 516 respondents were identified, each showing that pupils' resilience is generally at a good level. In addition, five key factors improving and lowering resilience were printed. Furhter, five preferred strategies and five strategies that students prefer to avoid when dealing with problem situations were identified. At the same time, a direct correlation between the effort to take an active approach to solving problems and the degree of resilience was observed. Analysis of the results revealed interesting findings for further research so the thesis may eventually contribute to the improvement of the student's life and the overall atmosphere in the classroom.
Klíčová slova
žák, resilience, zvládací strategie, nepříznivá situace, střední škola
Klíčová slova v angličtině
pupil, resilience, coping strategy, problem situation, high school
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti resilience, nepříznivých životních situací, podpůrných procesů a strategií zvládání.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti resilience, nepříznivých životních situací, podpůrných procesů a strategií zvládání.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
MAREŠ, Jiří et al. Sociální opora u dětí a dospívajících I. Hradec Králové: Nucleus, 2001b, 151 s. ISBN 80-86225-19-4.
MCMAHON, Brenda J. Resilience Factors and Processes: No Longer at Risk. The Alberta Journal of Educational Research. 2007, vol. 53, no. 2, p. 127-142.
SARASON, Irwin G. a Barbara R. SARASON. Social support: Mapping the construct. Journal of Social and Personal Relationships. 2009, vol. 26, no. 1, p. 113-120.
ŠOLCOVÁ, Iva. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Praha: Grada, 2009, 102 s. Psyché. ISBN 978-80-247-2947-3.
ŠOLCOVÁ, Iva a Vladimír KEBZA. Sociální opora jako významný protektivní faktor. Epsychologie Českomoravská psychologická Společnost. 1999. roč. 43, č. 1, s. 19-38. ISSN 0009-062X.
UNGAR, Michael, RUSSELL, Patrick, & CONNELLY, Gerry. School-based interventions to enhance the resilience of students. Journal of Educational and Developmental Psychology. 2014, vol. 4(1), p. 66-83.
VAŠUTOVÁ, Maria a Michal PANÁČEK. Mezi dětstvím a dospělostí: vybrané kapitoly z psychologie adolescence. Ostrava: Filozofická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2013, 137 s. ISBN 978-80-7464-125-1.
Seznam doporučené literatury
MAREŠ, Jiří et al. Sociální opora u dětí a dospívajících I. Hradec Králové: Nucleus, 2001b, 151 s. ISBN 80-86225-19-4.
MCMAHON, Brenda J. Resilience Factors and Processes: No Longer at Risk. The Alberta Journal of Educational Research. 2007, vol. 53, no. 2, p. 127-142.
SARASON, Irwin G. a Barbara R. SARASON. Social support: Mapping the construct. Journal of Social and Personal Relationships. 2009, vol. 26, no. 1, p. 113-120.
ŠOLCOVÁ, Iva. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Praha: Grada, 2009, 102 s. Psyché. ISBN 978-80-247-2947-3.
ŠOLCOVÁ, Iva a Vladimír KEBZA. Sociální opora jako významný protektivní faktor. Epsychologie Českomoravská psychologická Společnost. 1999. roč. 43, č. 1, s. 19-38. ISSN 0009-062X.
UNGAR, Michael, RUSSELL, Patrick, & CONNELLY, Gerry. School-based interventions to enhance the resilience of students. Journal of Educational and Developmental Psychology. 2014, vol. 4(1), p. 66-83.
VAŠUTOVÁ, Maria a Michal PANÁČEK. Mezi dětstvím a dospělostí: vybrané kapitoly z psychologie adolescence. Ostrava: Filozofická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2013, 137 s. ISBN 978-80-7464-125-1.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma své rigorózní práce, vysvětlila význam a důvod zpracování tématu. Zaměřila se na představení teoretických východisek práce, ze kterých ve své práci vycházela. Dále podrobně popsala design výzkumu. Následně představila výsledky výzkumu. Shrnula nejdůležitější závěry práce.
Komise se dotazovala na dílčí otázky z posudků. Studentka reagovala na způsob zohlednění reverzních položek při zpracování dat. Dále se členové komise dotazovali na další možnosti využití práce. Studentka zdůraznila význam důvěry žáků v učitele a další aspekty, které by bylo vhodné ve školním prostředí aktuálně využít. Komise poukázala na kvalitu předložené práce a ocenila realizovaný výzkum v dané oblasti s přesahem do praxe.