Tato bakalářská práce se zabývá primárně životem žáků v domově mládeže, emočním vnímáním těchto žáků, soužitím a také výchovným působením vychovatelů na dospívající generaci žáků ubytovaných v domovech mládeže. V teoretické části jsou analyzovány pojmy související s danou problematikou. Pozornost věnuje i problémům či zátěžím středoškolské mládeže.
V praktické části této práce zjišťujeme, jak žáci ubytováni v domovech mládeže vnímají prvotní odloučení od rodiny, novou sociální roli a také tamní prostředí domova mládeže. Mapujeme jejich svět v domově, jejich pocity, dovednosti, které museli prokázat, aby zvládli samostatně řešit vznikající problémy. Zaměřujeme se také na vzájemné vztahy mezi sebou navzájem či vychovateli a na oblast zaměřující se na čas, který žáci věnují přípravě do školy, což bylo i cílem kvantitativního výzkumu.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is primarily concerned with the life of pupils in boarding house, emotional perception of those pupils, and coexistence in boarding house. This thesis is also concerned with the behavioural influence of educators on youth accommodated in boarding houses. Terminology associated with this issue is analysed in the theoretical part. Therefore, the theoretical part includes information about problems or encumbrances related to youth.
The practical part is focused on the perception of how pupils, accommodated in boarding house, dealing with primary detachment from family. The practical part is focused on the perception of a new social role and the local environment of the boarding house. This part surveys boarding house, pupils' feelings, skills, which had to be proven to resolve arising issues. This bachelor thesis is focused on pupils' relationships among them and educators, and on the time dedicated to school's preparation. Relationships in boarding house and survey of time are the aim of the quantitative research of this bachelor thesis.
Klíčová slova
domov mládeže, adolescence, rodina, školní prostředí, žáci, spolubydlící, vychovatel, kvantitativní výzkum, dotazník
Tato bakalářská práce se zabývá primárně životem žáků v domově mládeže, emočním vnímáním těchto žáků, soužitím a také výchovným působením vychovatelů na dospívající generaci žáků ubytovaných v domovech mládeže. V teoretické části jsou analyzovány pojmy související s danou problematikou. Pozornost věnuje i problémům či zátěžím středoškolské mládeže.
V praktické části této práce zjišťujeme, jak žáci ubytováni v domovech mládeže vnímají prvotní odloučení od rodiny, novou sociální roli a také tamní prostředí domova mládeže. Mapujeme jejich svět v domově, jejich pocity, dovednosti, které museli prokázat, aby zvládli samostatně řešit vznikající problémy. Zaměřujeme se také na vzájemné vztahy mezi sebou navzájem či vychovateli a na oblast zaměřující se na čas, který žáci věnují přípravě do školy, což bylo i cílem kvantitativního výzkumu.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is primarily concerned with the life of pupils in boarding house, emotional perception of those pupils, and coexistence in boarding house. This thesis is also concerned with the behavioural influence of educators on youth accommodated in boarding houses. Terminology associated with this issue is analysed in the theoretical part. Therefore, the theoretical part includes information about problems or encumbrances related to youth.
The practical part is focused on the perception of how pupils, accommodated in boarding house, dealing with primary detachment from family. The practical part is focused on the perception of a new social role and the local environment of the boarding house. This part surveys boarding house, pupils' feelings, skills, which had to be proven to resolve arising issues. This bachelor thesis is focused on pupils' relationships among them and educators, and on the time dedicated to school's preparation. Relationships in boarding house and survey of time are the aim of the quantitative research of this bachelor thesis.
Klíčová slova
domov mládeže, adolescence, rodina, školní prostředí, žáci, spolubydlící, vychovatel, kvantitativní výzkum, dotazník
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti domova mládeže, adolescence a emočních aspektů odloučení od rodiny.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti domova mládeže, adolescence a emočních aspektů odloučení od rodiny.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HÁJEK, Bedřich, Břetislav HOFBAUER a Jiřina PÁVKOVÁ. Pedagogické ovlivňování volného času: současné trendy. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-473-1.
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-731-5004-2.
KRAUS, Blahoslav. Středoškolská mládež a její svět na přelomu století. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-731-5125-1.
KREJČOVÁ, Lenka. Psychologické aspekty vzdělávání dospívajících. Praha: Grada. Pedagogika (Grada), 2011. ISBN 978-80-247-3474-3.
MALACH, Josef. Teorie metodiky výchovy. Vyd. 2., upr. a dopl. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2010. ISBN 978-80-86723-93-8.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2, rozš. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
Seznam doporučené literatury
HÁJEK, Bedřich, Břetislav HOFBAUER a Jiřina PÁVKOVÁ. Pedagogické ovlivňování volného času: současné trendy. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-473-1.
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-731-5004-2.
KRAUS, Blahoslav. Středoškolská mládež a její svět na přelomu století. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-731-5125-1.
KREJČOVÁ, Lenka. Psychologické aspekty vzdělávání dospívajících. Praha: Grada. Pedagogika (Grada), 2011. ISBN 978-80-247-3474-3.
MALACH, Josef. Teorie metodiky výchovy. Vyd. 2., upr. a dopl. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2010. ISBN 978-80-86723-93-8.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2, rozš. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
Přílohy volně vložené
CD
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka uvedla osnovu prezentace, dále se zaměřila na zdůvodnění volby tématu. Studentka se dále věnovala popisu teoretických východisek. Studentka popsala metodologii výzkumu, uvedla výzkumný problém, výzkumné otázky a cíle, apod. Dále se věnovala popisu výsledků výzkumného šetření. Členové komise se doptávali na výzkumný soubor. Studentka zodpověděla otázky z posudků, studentka byla k obhajobě adekvátně připravená, prezentovala také doporučení pro praxi. Kladně hodnocena byla prezentace i práce, oceněno bylo zvolené téma, kterému se mnoho autorů nevěnuje.