Bakalářská práce "Inkluze na základní škole pohledem pedagogických pracovníků" se dotýká tématu inkluze žáků se speciálními vzdělávacími potřebami mezi žáky intaktní. Cílem bylo zjistit, jaký mají pedagogičtí pracovníci na inkluzi pohled, a to s důrazem na porovnání pohledů učitelů a asistentů pedagoga. Data byla získána skrze dotazník rozeslaný na 250 základních škol. Respondentů bylo celkem 104 a výsledky ukazují, že učitelé se na inkluzi dívají více negativně nežli asistenti pedagoga. V závěru práce jsou formulována doporučení s cílem zefektivnit a lépe v budoucnosti zmapovat proces inkluze.
Anotace v angličtině
Bachelor's thesis "Inclusion in elementary school as seen by pedagogical workers" deals with the topic of inclusion of students with special needs among able-bodied students. The aim of this thesis is to find out how pedagogical workers look at inclusion, with the emphasis on comparison between the point of view of teachers and teaching assistants. The data were gained via a questionnaire that was sent to 250 elementary schools. There were 104 respondents in total and the results show that teachers look at inclusion more negatively than the teaching assistants. At the end of the thesis are formulated suggestions with the intention of making inclusion more effective and exploring the topic more in the future.
Klíčová slova
inkluze, integrace, podpůrná opatření, speciální vzdělávací potřeby, škola
Klíčová slova v angličtině
inclusion, integration, supportive measures, special needs, school
Rozsah průvodní práce
49
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce "Inkluze na základní škole pohledem pedagogických pracovníků" se dotýká tématu inkluze žáků se speciálními vzdělávacími potřebami mezi žáky intaktní. Cílem bylo zjistit, jaký mají pedagogičtí pracovníci na inkluzi pohled, a to s důrazem na porovnání pohledů učitelů a asistentů pedagoga. Data byla získána skrze dotazník rozeslaný na 250 základních škol. Respondentů bylo celkem 104 a výsledky ukazují, že učitelé se na inkluzi dívají více negativně nežli asistenti pedagoga. V závěru práce jsou formulována doporučení s cílem zefektivnit a lépe v budoucnosti zmapovat proces inkluze.
Anotace v angličtině
Bachelor's thesis "Inclusion in elementary school as seen by pedagogical workers" deals with the topic of inclusion of students with special needs among able-bodied students. The aim of this thesis is to find out how pedagogical workers look at inclusion, with the emphasis on comparison between the point of view of teachers and teaching assistants. The data were gained via a questionnaire that was sent to 250 elementary schools. There were 104 respondents in total and the results show that teachers look at inclusion more negatively than the teaching assistants. At the end of the thesis are formulated suggestions with the intention of making inclusion more effective and exploring the topic more in the future.
Klíčová slova
inkluze, integrace, podpůrná opatření, speciální vzdělávací potřeby, škola
Klíčová slova v angličtině
inclusion, integration, supportive measures, special needs, school
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti inkluze, společného vzdělávání a činnosti pedagogických pracovníků.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti inkluze, společného vzdělávání a činnosti pedagogických pracovníků.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. Nové, rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2009, 395 s. ISBN 978-80-7367-647-6.
ANDERLIK, Lore. Cesta k inkluzi: úvahy z praxe a pro praxi. Praha: Triton, 2014, 210 s. ISBN 978-80-7387-765-1.
KROUPOVÁ, Kateřina. Slovník speciálněpedagogické terminologie: vybrané pojmy. Praha: Grada, 2016, 326 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5264-8.
BARTOŇOVÁ, Miroslava. Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 224 s. ISBN 978-80-210-6560-4.
BARTOŇOVÁ, Miroslava, Marie VÍTKOVÁ, Barbora BOČKOVÁ, et al. Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma. 2., upravené vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 270 s. ISBN 978-80-210-8140-6.
TANNENBERGEROVÁ, Monika. Průvodce školní inkluzí, aneb, Jak vypadá kvalitní základní škola současnosti?. Praha: Wolters Kluwer, 2016, 135 s. ISBN 978-80-7552-008-1.
Seznam doporučené literatury
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. Nové, rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2009, 395 s. ISBN 978-80-7367-647-6.
ANDERLIK, Lore. Cesta k inkluzi: úvahy z praxe a pro praxi. Praha: Triton, 2014, 210 s. ISBN 978-80-7387-765-1.
KROUPOVÁ, Kateřina. Slovník speciálněpedagogické terminologie: vybrané pojmy. Praha: Grada, 2016, 326 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5264-8.
BARTOŇOVÁ, Miroslava. Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 224 s. ISBN 978-80-210-6560-4.
BARTOŇOVÁ, Miroslava, Marie VÍTKOVÁ, Barbora BOČKOVÁ, et al. Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma. 2., upravené vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 270 s. ISBN 978-80-210-8140-6.
TANNENBERGEROVÁ, Monika. Průvodce školní inkluzí, aneb, Jak vypadá kvalitní základní škola současnosti?. Praha: Wolters Kluwer, 2016, 135 s. ISBN 978-80-7552-008-1.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student představil téma bakalářské práce, její cíle a metodologii. Následně prezentoval nejdůležitější výsledky výzkumného šetření. Odpověděl na otázky uvedené v posudcích. Proběhla diskuse.
dr. Skarupská ocenila zpracování bakalářské práce, její kvalitu a pracovitost studenta.