Bakalářská práce se zaměřuje na příčiny a prevenci záškoláctví u žáků druhého stupně základních škol. Teoretická část je rozdělena do čtyř kapitol. V úvodu této části jsou uvedeny sociální normy ve školním věku a nespecifické poruchy chování u žáků, kteří mají problémy s těmito sociálními normy. Teoretická část se dále zabývá definicí záškoláctví a její typologii, popisuje možné příčiny záškoláctví a rozebírá možnosti prevence záškoláctví. Praktická část se pomocí kvalitativního výzkumu zabývá pohledem učitelů na tuto problematiku. Hlavním cílem výzkumného šetření je zjistit názor učitelů na záškoláctví.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis focuses on the causes and prevention of truancy at the second grade of elementery school The theoretical part is divided into the four chapters. At the beginning is an introduction which explains (into this section lists) social standards at school age and non-specific behavioural disorders that we can notice in children who have obviously problems with these specific social norms. In the theoretical part we can find out more about definition of truancy, describes possible causes and discuss the possibilities of prevention of truancy. Practical part deals with teacher's view about this issue through qualitative research. The key of this research is to find out how teachers react to truancy.
behaviour disorder, absence, truancy, detection of truancy, causes of truancy, prevention of truancy
Rozsah průvodní práce
55 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na příčiny a prevenci záškoláctví u žáků druhého stupně základních škol. Teoretická část je rozdělena do čtyř kapitol. V úvodu této části jsou uvedeny sociální normy ve školním věku a nespecifické poruchy chování u žáků, kteří mají problémy s těmito sociálními normy. Teoretická část se dále zabývá definicí záškoláctví a její typologii, popisuje možné příčiny záškoláctví a rozebírá možnosti prevence záškoláctví. Praktická část se pomocí kvalitativního výzkumu zabývá pohledem učitelů na tuto problematiku. Hlavním cílem výzkumného šetření je zjistit názor učitelů na záškoláctví.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis focuses on the causes and prevention of truancy at the second grade of elementery school The theoretical part is divided into the four chapters. At the beginning is an introduction which explains (into this section lists) social standards at school age and non-specific behavioural disorders that we can notice in children who have obviously problems with these specific social norms. In the theoretical part we can find out more about definition of truancy, describes possible causes and discuss the possibilities of prevention of truancy. Practical part deals with teacher's view about this issue through qualitative research. The key of this research is to find out how teachers react to truancy.
behaviour disorder, absence, truancy, detection of truancy, causes of truancy, prevention of truancy
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti záškoláctví, výchovného působení rodiny a možnosti sociálně pedagogické intervence.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru.
Realizace a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledku výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti záškoláctví, výchovného působení rodiny a možnosti sociálně pedagogické intervence.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru.
Realizace a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledku výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ČAČKA, Otto. Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace. Brno: Doplněk, 2000. ISBN 80-7239-060-0.
KYRIACOU, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 80-7178-945-3.
LAZAROVÁ, Bohumíra. Netradiční role učitele: o situacích pomoci, krize a poradenství ve školní praxi. 2., upr. vyd. Brno: Paido, 2008. ISBN 978-80-7315-169-0.
ŠPECIÁNOVÁ, Šárka. Sociálně-právní ochrana dětí. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí, 2007. ISBN 978-80-86991-27-6.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. V Praze: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-488-8.
Seznam doporučené literatury
ČAČKA, Otto. Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace. Brno: Doplněk, 2000. ISBN 80-7239-060-0.
KYRIACOU, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 80-7178-945-3.
LAZAROVÁ, Bohumíra. Netradiční role učitele: o situacích pomoci, krize a poradenství ve školní praxi. 2., upr. vyd. Brno: Paido, 2008. ISBN 978-80-7315-169-0.
ŠPECIÁNOVÁ, Šárka. Sociálně-právní ochrana dětí. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí, 2007. ISBN 978-80-86991-27-6.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. V Praze: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-488-8.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zdůvodnila volbu tématu, stručně popslaa obsah teoretické části práce. Následně se zaměřila na popis praktické části práce, studentka předsatvila výzkumnou strategii - výzkumné cíle, výzkumné otázky, apod. Stěžejní část prezentace byla tvořena výsledky výzkumného šetření. Členové komise se doptávali na výzkumný soubor a formulaci výzkumného cíle. Studentka výsledky spíše kvantifikovala a snažila se o jejich zobecnění, i když využila kvalitativní výzkumnou strategii. Studentka prezentovala závěry a odpovídala na otázky z posudků.