Bakalářská práce se zabývá přínosem mezigeneračního setkání mezi dětmi a seniory v domovech pro seniory. Teoretickou část jsem rozdělila do tří kapitol. První kapitola před-stavuje mezigenerační učení, jeho vznik a význam. Druhá kapitola představuje domov pro seniory jako místo mezigeneračního setkání, v níž rozebírám specifika života v instituci a poukazuji na již fungující mezigenerační programy v domovech pro seniory. Třetí kapitola zakončuje teoretickou část představením účastníků mezigeneračního setkávání, kde pouka-zuji nejen na jednotlivá specifika dětí a seniorů, ale také na jejich společné znaky. Praktická část prostřednictvím kvalitativního zkoumání zjišťuje, jaké názory vyjadřují senioři na myšlenku mezigeneračního setkávání, jakým způsobem se mezigenerační setkávání promítá do jejich života v instituci a také jak prožívají průběh mezigeneračního setkávání.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis focuses on the benefits of an intergenerational meeting between chil-dren and seniors in retirement homes. A theoretical part is divided into three chapters. The first chapter presents intergenerational learning, it's origin and it's meaning. The second chapter presents the retirement home as a place of intergenerational meeting, where I discuss the specifics of life in the institution and I point out the already functioning inter-generational programs in homes for the elderly. The third chapter concludes the theoretical part by introducing the participants of the intergenerational meeting, where I deal with not only the individual specifics of children and seniors but also features they have in common. Through qualitative research, the practical part finds out what opinions seniors have on the idea of intergenerational meeting, how it is reflected in their life in the institution and also how they experience the process of an intergenerational meeting.
Klíčová slova
mezigenerační setkávání, dítě, senior, domov pro seniory, činnosti pro aktivní seniory, mezigenerační učení
Bakalářská práce se zabývá přínosem mezigeneračního setkání mezi dětmi a seniory v domovech pro seniory. Teoretickou část jsem rozdělila do tří kapitol. První kapitola před-stavuje mezigenerační učení, jeho vznik a význam. Druhá kapitola představuje domov pro seniory jako místo mezigeneračního setkání, v níž rozebírám specifika života v instituci a poukazuji na již fungující mezigenerační programy v domovech pro seniory. Třetí kapitola zakončuje teoretickou část představením účastníků mezigeneračního setkávání, kde pouka-zuji nejen na jednotlivá specifika dětí a seniorů, ale také na jejich společné znaky. Praktická část prostřednictvím kvalitativního zkoumání zjišťuje, jaké názory vyjadřují senioři na myšlenku mezigeneračního setkávání, jakým způsobem se mezigenerační setkávání promítá do jejich života v instituci a také jak prožívají průběh mezigeneračního setkávání.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis focuses on the benefits of an intergenerational meeting between chil-dren and seniors in retirement homes. A theoretical part is divided into three chapters. The first chapter presents intergenerational learning, it's origin and it's meaning. The second chapter presents the retirement home as a place of intergenerational meeting, where I discuss the specifics of life in the institution and I point out the already functioning inter-generational programs in homes for the elderly. The third chapter concludes the theoretical part by introducing the participants of the intergenerational meeting, where I deal with not only the individual specifics of children and seniors but also features they have in common. Through qualitative research, the practical part finds out what opinions seniors have on the idea of intergenerational meeting, how it is reflected in their life in the institution and also how they experience the process of an intergenerational meeting.
Klíčová slova
mezigenerační setkávání, dítě, senior, domov pro seniory, činnosti pro aktivní seniory, mezigenerační učení
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti předškolního a školního vždělávání, práce se seniory a mezigeneračního setkávání.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti předškolního a školního vždělávání, práce se seniory a mezigeneračního setkávání.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
SUCHÁ, Jitka, Iva JINDROVÁ a Běla HÁTLOVÁ. Hry a činnosti pro aktivní seniory. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0335-3.
POKORNÁ, Andrea. Komunikace se seniory. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3271-8.
PŘIBYL, Hugo. Lidské potřeby ve stáří. Praha: Maxdorf, 2015. ISBN 978-80-7345-437-1.
PRŮCHA, Jan. Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-323-5.
Seznam doporučené literatury
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
SUCHÁ, Jitka, Iva JINDROVÁ a Běla HÁTLOVÁ. Hry a činnosti pro aktivní seniory. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0335-3.
POKORNÁ, Andrea. Komunikace se seniory. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3271-8.
PŘIBYL, Hugo. Lidské potřeby ve stáří. Praha: Maxdorf, 2015. ISBN 978-80-7345-437-1.
PRŮCHA, Jan. Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-323-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma bakalářské práce, její cíle a metodologii. Následně prezentovala nejdůležitější výsledky výzkumného šetření. Odpověděla na otázky uvedené v posudcích. Proběhla diskuse.