Bakalářská práce je zaměřena na transformaci systému péče o ohrožené děti a to pohledem vychovatelů dětských domovů. Teoretická část se zabývá východisky transformace systému a definuje ohrožené dítě. Taktéž se zaměřuje na systém ústavní péče a náhradní rodinné péče. Cílem praktické části je zjistit, jak vychovatelé dětských domovů nahlíží na transformaci systému péče o ohrožené děti. Výzkum je realizován technikou polostrukturovaného rozhovoru.
Annotation in English
The bachelor's thesis is focused on the transformation of the system of care for vulnerable children from the perspective of educators of children's homes. The theoretical part deals with the basis of system transformation and defines an endangered child. It also focuses on the system of institutional care and alternative family care. The aim of the practical part is to find out how educators of children's homes view the transformation of the care system for vulnerable children. The research is carried out using the technique of semi-structured interview.
Keywords
transformace, systém, ohrožené dítě, dětský domov, pěstounská péče
Keywords in English
transformation, system, vulnerable child, children's home, alternative family care
Length of the covering note
56 s. (12 830 znaků)
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce je zaměřena na transformaci systému péče o ohrožené děti a to pohledem vychovatelů dětských domovů. Teoretická část se zabývá východisky transformace systému a definuje ohrožené dítě. Taktéž se zaměřuje na systém ústavní péče a náhradní rodinné péče. Cílem praktické části je zjistit, jak vychovatelé dětských domovů nahlíží na transformaci systému péče o ohrožené děti. Výzkum je realizován technikou polostrukturovaného rozhovoru.
Annotation in English
The bachelor's thesis is focused on the transformation of the system of care for vulnerable children from the perspective of educators of children's homes. The theoretical part deals with the basis of system transformation and defines an endangered child. It also focuses on the system of institutional care and alternative family care. The aim of the practical part is to find out how educators of children's homes view the transformation of the care system for vulnerable children. The research is carried out using the technique of semi-structured interview.
Keywords
transformace, systém, ohrožené dítě, dětský domov, pěstounská péče
Keywords in English
transformation, system, vulnerable child, children's home, alternative family care
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti ústavní výchovy, náhradní rodinné péče a transformace systému péče.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti ústavní výchovy, náhradní rodinné péče a transformace systému péče.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Recommended resources
ARCHER, Caroline. Dítě v náhradní rodině. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-578-4.
Dobrý pěstoun: náhradní rodinná péče v ČR. Tábor: Asociace poskytovatelů sociálních služeb ČR, 2018. ISBN 978-80-907053-2-6.
CHÁB, Milan. Svět bez ústavů. Praha: QUIP - Společnost pro změnu, 2004. ISBN 80-239-4772-9.
PACNEROVÁ, Helena. Standardy kvality péče o děti ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2015. ISBN 978-80-7481-138-8.
TRNKOVÁ, Lucie. Náhradní péče o dítě. Praha: Wolters Kluwer, 2018. ISBN 978-80-7552-864-3.
Recommended resources
ARCHER, Caroline. Dítě v náhradní rodině. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-578-4.
Dobrý pěstoun: náhradní rodinná péče v ČR. Tábor: Asociace poskytovatelů sociálních služeb ČR, 2018. ISBN 978-80-907053-2-6.
CHÁB, Milan. Svět bez ústavů. Praha: QUIP - Společnost pro změnu, 2004. ISBN 80-239-4772-9.
PACNEROVÁ, Helena. Standardy kvality péče o děti ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2015. ISBN 978-80-7481-138-8.
TRNKOVÁ, Lucie. Náhradní péče o dítě. Praha: Wolters Kluwer, 2018. ISBN 978-80-7552-864-3.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
-
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Studentka zdůvodnila volbu tématu, následně stručně představila teoretická východiska a zaměřila se na praktickou část práce. Studentka uvedla výzkumnou strategii, popsala průběh kvalitativního výzkumu. Následně se zaměřila na představení výsledků výzkumného šetření. Studentka dále odpovídala na otázky z posudků. Členové komise kladně hodnotili zájem autorky, ale výsledky jsou spíše jen popisné.