Bakalářská práce se zabývá ústavní výchovou, typy ústavní výchovy a zejména dětskými domovy a klíčovou rolí sociálního pracovníka v takovém zařízení. Cílem práce je zjistit postavení sociálního pracovníka v domově, identifikovat tak jeho kompetence, popsat komunikaci sociálního pracovníka s různými institucemi, zaměřit
se na navázání vztahu sociálního pracovníka s dítětem.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with institucional care, types of institucional care, especially children's homes and the key rol of social worker in this type
of institucional care. The aim of this work is to find out position social worker
in children's home, identify his competences, describe communication with variol institucions, focus on relationship between social worker and children.
Klíčová slova
dětský domov, dítě, sociální pracovník, ústavní výchova
Klíčová slova v angličtině
children, children's home, institucional care, social worker
Rozsah průvodní práce
112 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá ústavní výchovou, typy ústavní výchovy a zejména dětskými domovy a klíčovou rolí sociálního pracovníka v takovém zařízení. Cílem práce je zjistit postavení sociálního pracovníka v domově, identifikovat tak jeho kompetence, popsat komunikaci sociálního pracovníka s různými institucemi, zaměřit
se na navázání vztahu sociálního pracovníka s dítětem.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with institucional care, types of institucional care, especially children's homes and the key rol of social worker in this type
of institucional care. The aim of this work is to find out position social worker
in children's home, identify his competences, describe communication with variol institucions, focus on relationship between social worker and children.
Klíčová slova
dětský domov, dítě, sociální pracovník, ústavní výchova
Klíčová slova v angličtině
children, children's home, institucional care, social worker
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti výkonu profese sociálního pracovníka, ústavní a ochranné výchovy, výchovy dítěte v dětském domově.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti výkonu profese sociálního pracovníka, ústavní a ochranné výchovy, výchovy dítěte v dětském domově.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
JÁNSKÝ, Pavel. Dítě s problémovým chováním a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-534-9.
MATOUŠEK, Oldřich a Hana PAZLAROVÁ. Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny v kontextu plánování péče. 1. vyd. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-739-8.
MATOUŠEK, Oldřich. Ústavní péče. 2. přeprac. a rozš. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999. ISBN 80-85850-76-1.
ŠKOVIERA, Albín. Dilemata náhradní výchovy: teorie a praxe výchovné péče o děti v rodině a v dětských domovech. 1. vyd. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-318-5.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
Seznam doporučené literatury
JÁNSKÝ, Pavel. Dítě s problémovým chováním a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-534-9.
MATOUŠEK, Oldřich a Hana PAZLAROVÁ. Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny v kontextu plánování péče. 1. vyd. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-739-8.
MATOUŠEK, Oldřich. Ústavní péče. 2. přeprac. a rozš. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999. ISBN 80-85850-76-1.
ŠKOVIERA, Albín. Dilemata náhradní výchovy: teorie a praxe výchovné péče o děti v rodině a v dětských domovech. 1. vyd. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-318-5.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma své práce, zaměřila se na vysvětlení volby výzkumu. Dále se zaměřila především na výsledky výzkumu. V závěru zodpověděla otázky k obhajobě a otázky od členů komise. V diskusi měla studentka zodpovědět, jaký zvolila design výzkumu. K objahobě byla studentka velmi dobře připravena.