Bakalářská práce se zabývá představou o míře autonomie v životě dnešní mladé generace. Mladou generací jsou myšleni dnešní dvacátníci, připravující se na budoucí život. Teoretická část vysvětluje základní pojmy generace, autonomii, hodnoty a hodnotovou orientaci, seberealizaci a životní styl. V praktické části jsou shrnuty výsledky sociologického výzkumu realizovaného kvantitativní metodou formou dotazníkového šetření zaměřeného na preference hodnot a psychologické potřeby. Cílem práce je zjistit, jaké hodnoty preferuje dnešní mladá generace a jak je spokojena se svým životním stylem.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is concerned with an estimate of the level of autonomy in life of today's young generation. The theoretical part explains the basic concepts of generation, autonomy, values and value orientation, self-realization and lifestyle. The practical part sums up the results of sociological research, which uses a quantitative method in the form of questionnaire aimed at value preferences and psychological needs. The goal of the thesis is to investigate which values are most important to the young generation of today and how satisfied they are with their lifestyle.
Klíčová slova
generace, autonomie, hodnoty, seberealizace, životní styl
Bakalářská práce se zabývá představou o míře autonomie v životě dnešní mladé generace. Mladou generací jsou myšleni dnešní dvacátníci, připravující se na budoucí život. Teoretická část vysvětluje základní pojmy generace, autonomii, hodnoty a hodnotovou orientaci, seberealizaci a životní styl. V praktické části jsou shrnuty výsledky sociologického výzkumu realizovaného kvantitativní metodou formou dotazníkového šetření zaměřeného na preference hodnot a psychologické potřeby. Cílem práce je zjistit, jaké hodnoty preferuje dnešní mladá generace a jak je spokojena se svým životním stylem.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is concerned with an estimate of the level of autonomy in life of today's young generation. The theoretical part explains the basic concepts of generation, autonomy, values and value orientation, self-realization and lifestyle. The practical part sums up the results of sociological research, which uses a quantitative method in the form of questionnaire aimed at value preferences and psychological needs. The goal of the thesis is to investigate which values are most important to the young generation of today and how satisfied they are with their lifestyle.
Klíčová slova
generace, autonomie, hodnoty, seberealizace, životní styl
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti dospívání, seberealizace, výchovy a životního stylu.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich intepretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti dospívání, seberealizace, výchovy a životního stylu.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich intepretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
SAK, Petr a Karolína Saková. Mládež na křižovatce. Praha: Svoboda Servis, 2004. ISBN 80-86320-33-2.
KATRŇÁK, Tomáš. Na prahu dospělosti. Brno, Praha: Dokořán, 2011. ISBN 978-80-7363-352-3.
QUESNELL, Michael D. Co si myslíme, čemu věříme a kdo jsme. Praha: Academia, 2002. ISBN 80-200-1078-5.
LACINOVÁ, Lenka, Stanislav Ježek, Petr Macek (eds.). Cesty do dospělosti: Psychologické a sociální charakteristiky dnešních dvacátníků. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-120-8400-1.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3.
Seznam doporučené literatury
SAK, Petr a Karolína Saková. Mládež na křižovatce. Praha: Svoboda Servis, 2004. ISBN 80-86320-33-2.
KATRŇÁK, Tomáš. Na prahu dospělosti. Brno, Praha: Dokořán, 2011. ISBN 978-80-7363-352-3.
QUESNELL, Michael D. Co si myslíme, čemu věříme a kdo jsme. Praha: Academia, 2002. ISBN 80-200-1078-5.
LACINOVÁ, Lenka, Stanislav Ježek, Petr Macek (eds.). Cesty do dospělosti: Psychologické a sociální charakteristiky dnešních dvacátníků. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-120-8400-1.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zdůvodnila volbu tématu, následně se zaměřila na teoretická východiska a zejména na praktickou část práce. Studentka popsala praktickou čšást a její obsah, včetně výzkumné strategie. Následně byla vyzvána k prezentaci výsledků v ýzkumného šetření. Studentka zodpověděla otázky z posudků a otázky členů komise, k obhajobě byla adekvátně připravená.