V pedagogické a speciálně pedagogické praxi se dennodenně setkáváme s diskuzí, zda sociálně integrovat nadané žáky s poruchou autistického spektra do běžné či specializované třídy. Při rozhodování sociální integrace u nadaného žáka s Aspergerovým syndromem je obzvlášť důležité znát veškerá specifika poruchy a úskalí vzdělávací praxe. Často k rozhodnutí napomůže prostá sumarizace a zhodnocení efektivity. Cílem bakalářské práce je popsat jakým způsobem probíhá sociální integrace nadaného žáka s poruchou autistického spektra ve speciální třídě pro nadané žáky. Práce popisuje, jak se mimořádně nadaná žákyně s Aspergerovým syndromem projevuje, jaké má potřeby a jak jsou tyto potřeby naplňované v prostředí specializované třídy. Rozhovory přinášejí zhodnocení zvoleného procesu integrace.
Anotace v angličtině
In pedagogical and special pedagogical practice, we meet daily with a discussion on whether to socially integrate gifted pupils with autism spectrum disorder into regular or specialized classes. When deciding on social integration in a gifted pupil with Asperger's syndrome, it is especially important to know all the specifics of the disorder and pitfalls of educational practice. A simple summary and evaluation of effectiveness will often help the decision. The aim of the bachelor's thesis is to describe how the social integration of a gifted pupil with an autism spectrum disorder takes place in a special class for gifted pupils. The work describes how an exceptionally gifted student with Asperger's syndrome manifests itself, what her needs are and how these needs are met in a specialized classroom environment. The interviews provide an evaluation of the chosen integration process.
Klíčová slova
Sociální integrace, nadaný žák, porucha autistického spektra, Aspergerův syndrom, kvalitativní výzkum
Klíčová slova v angličtině
Social integration, gifted pupil, autism spectrum disorder, Asperger's syndrome, qualitative research
Rozsah průvodní práce
88 s.
Jazyk
CZ
Anotace
V pedagogické a speciálně pedagogické praxi se dennodenně setkáváme s diskuzí, zda sociálně integrovat nadané žáky s poruchou autistického spektra do běžné či specializované třídy. Při rozhodování sociální integrace u nadaného žáka s Aspergerovým syndromem je obzvlášť důležité znát veškerá specifika poruchy a úskalí vzdělávací praxe. Často k rozhodnutí napomůže prostá sumarizace a zhodnocení efektivity. Cílem bakalářské práce je popsat jakým způsobem probíhá sociální integrace nadaného žáka s poruchou autistického spektra ve speciální třídě pro nadané žáky. Práce popisuje, jak se mimořádně nadaná žákyně s Aspergerovým syndromem projevuje, jaké má potřeby a jak jsou tyto potřeby naplňované v prostředí specializované třídy. Rozhovory přinášejí zhodnocení zvoleného procesu integrace.
Anotace v angličtině
In pedagogical and special pedagogical practice, we meet daily with a discussion on whether to socially integrate gifted pupils with autism spectrum disorder into regular or specialized classes. When deciding on social integration in a gifted pupil with Asperger's syndrome, it is especially important to know all the specifics of the disorder and pitfalls of educational practice. A simple summary and evaluation of effectiveness will often help the decision. The aim of the bachelor's thesis is to describe how the social integration of a gifted pupil with an autism spectrum disorder takes place in a special class for gifted pupils. The work describes how an exceptionally gifted student with Asperger's syndrome manifests itself, what her needs are and how these needs are met in a specialized classroom environment. The interviews provide an evaluation of the chosen integration process.
Klíčová slova
Sociální integrace, nadaný žák, porucha autistického spektra, Aspergerův syndrom, kvalitativní výzkum
Klíčová slova v angličtině
Social integration, gifted pupil, autism spectrum disorder, Asperger's syndrome, qualitative research
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti charakteristik nadaných žáků a sociální integrace nadaných žáků.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů a pozorování.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti charakteristik nadaných žáků a sociální integrace nadaných žáků.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů a pozorování.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
STEHLÍKOVÁ, Monika. Nadané dítě. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0512-0.
MUDRÁK, Jiří. Nadané děti a jejich rozvoj. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5089-7.
PORTEŠOVÁ, Šárka. Rozumově nadaní studenti s poruchou učení. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7520-7.
CIHELKOVÁ, Jana. Nadané dítě ve škole. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1248-5.
Seznam doporučené literatury
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
STEHLÍKOVÁ, Monika. Nadané dítě. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0512-0.
MUDRÁK, Jiří. Nadané děti a jejich rozvoj. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5089-7.
PORTEŠOVÁ, Šárka. Rozumově nadaní studenti s poruchou učení. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7520-7.
CIHELKOVÁ, Jana. Nadané dítě ve škole. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1248-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zdůvodnila volbu tématu, následně se zaměřila na cíle a metodologii výzkumu. Studentka popsala realizaci výzkumného šetření a stručně představila teoretickou část práce. Uveden byl hlavní výzkumný cíl a výzkumný problém. Stěžejní část byla tvořena prezentací výsledků výzkumného šetření dle vytvořených kategorií. Členové komise se doptávali na některé závěry výzkumného šetření (zda skutečně vyplývají z realizovaného výzkumu). Dále studentka odpovídala na otázky z posudků. Studentka měla na závěr popsat nejzajímavější zjištění.