Bakalářská práce pojednává o resilienci pedagogů mateřských škol. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Cílem práce je zjistit míru resilience u pedagogů mateřských škol. Teoretická část vymezuje základní pojmy z oblasti resilience, povolání pedagoga mateřské školy a pomáhajících profesí.
Praktická část popisuje přípravu, průběh a výsledky, které vyplynuly z výzkumného šetření, které bylo realizováno pomocí kvalitativního výzkumu. Data byla získána za pomoci polostrukturovaného rozhovoru s pedagogy státních mateřských škol. Tyto poskytnuté vzorky byly zkoumány pomocí otevřeného a axiálního kódování. V našem výzkumu jsme dospěli ke zjištění, že příčin stresových situací u pedagogů mateřských škol je hned několik. Tyto negativní zkušenosti se ale velmi pozitivně podílejí na psychické odolnosti námi zkoumaných pedagogů.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is about resilience of kindergarten teachers. The work is divided into theoretical and practical part. The aim of the work is to find out the degree of resilience in kindergarten teachers. The theoretical part defines the basic concepts from the area of resilience from profession of kindergarten teacher and helping professions.
The practical part describes the preparation, course and results that resulted from the research survey, which was implemented by using qualitative research. The data were obtained with the help of a semistructured interview with teachers of state kindergartens. These provided samples were examined using open and axial coding. In our research, we came to the conclusion that there are several causes of stressful situations by kindergarten teachers. However, these negative experiences is very positively contributing to the psychological resilience of studied teachers.
Klíčová slova
Resilience, pedagog mateřské školy, pomáhající profese.
Bakalářská práce pojednává o resilienci pedagogů mateřských škol. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Cílem práce je zjistit míru resilience u pedagogů mateřských škol. Teoretická část vymezuje základní pojmy z oblasti resilience, povolání pedagoga mateřské školy a pomáhajících profesí.
Praktická část popisuje přípravu, průběh a výsledky, které vyplynuly z výzkumného šetření, které bylo realizováno pomocí kvalitativního výzkumu. Data byla získána za pomoci polostrukturovaného rozhovoru s pedagogy státních mateřských škol. Tyto poskytnuté vzorky byly zkoumány pomocí otevřeného a axiálního kódování. V našem výzkumu jsme dospěli ke zjištění, že příčin stresových situací u pedagogů mateřských škol je hned několik. Tyto negativní zkušenosti se ale velmi pozitivně podílejí na psychické odolnosti námi zkoumaných pedagogů.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is about resilience of kindergarten teachers. The work is divided into theoretical and practical part. The aim of the work is to find out the degree of resilience in kindergarten teachers. The theoretical part defines the basic concepts from the area of resilience from profession of kindergarten teacher and helping professions.
The practical part describes the preparation, course and results that resulted from the research survey, which was implemented by using qualitative research. The data were obtained with the help of a semistructured interview with teachers of state kindergartens. These provided samples were examined using open and axial coding. In our research, we came to the conclusion that there are several causes of stressful situations by kindergarten teachers. However, these negative experiences is very positively contributing to the psychological resilience of studied teachers.
Klíčová slova
Resilience, pedagog mateřské školy, pomáhající profese.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti resilience, předškolního vzdělávání a pomáhajících profesí.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou hloubkového rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat a jejich interpretace.
Prezentace výsledků, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti resilience, předškolního vzdělávání a pomáhajících profesí.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou hloubkového rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat a jejich interpretace.
Prezentace výsledků, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
GRUHL, Monika a Hugo KÖRBÄCHER. Psychická odolnost v každodenním životě. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0345-2.
HELUS, Zdeněk. Úvod do psychologie. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3037-0.
PUNOVÁ, Monika a Jitka NAVRÁTILOVÁ. Praktické vzdělávání v sociální práci optikou konceptu resilience. Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7337-1.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-262-0643-9.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
Seznam doporučené literatury
GRUHL, Monika a Hugo KÖRBÄCHER. Psychická odolnost v každodenním životě. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0345-2.
HELUS, Zdeněk. Úvod do psychologie. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3037-0.
PUNOVÁ, Monika a Jitka NAVRÁTILOVÁ. Praktické vzdělávání v sociální práci optikou konceptu resilience. Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7337-1.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-262-0643-9.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zdůvodnila volbu tématu, následně stručně představila teoretická východiska práce a zaměřila se na popis praktrické části práce. Studentka představila výzkumnou strategii, techniku zpracování dat a analýzu dat. Následně měla studentka prezentovat výsledky výzkumného šetření. Členové komise se doptávali na stanovený cíl, který se zaměřovat na stresové situace, nikoli přímo na resilienci. Studentka představila paradigmatický model. Následně měla studentka odpovídat na otázky z posudků a na otázky členů komise, kteří se zároveň vyjadřovali k závěrům práce, které byly spíše obecné a nepřinášely nic nového. Cíle byly stanoveny spíše kvantitativně.