Bakalářská práce je zaměřena na problematiku nejčastějších příčin, kvůli kterým rodiče zařadí dvouleté dítě do mateřské školy. V teoretické části jsou obsaženy tři kapitoly. První kapitola popisuje rodinu, její funkci, podporu rodiny, mateřskou a rodičovskou dovolenou. Ve druhé kapitole je vysvětlen psychický a emoční vývoj dítěte batolecího věku, proces socializace a v jejím rámci vznikající vazby k osobám. Třetí kapitola se věnuje problematice předškolního vzdělávání dětí mladších tří let, sociálnímu prostředí mateřské školy a osobnosti učitele. V praktické části jsou formou dotazníkového šetření zjišťovány nejčastější příčiny zařazování dvouletých dětí do mateřské školy. Získaná data byla analyzována a interpretována.
Anotace v angličtině
The bachelor's work is focused on the issues of the most common causes for parents to put a two-year-old in kindergarten. Three chapters are contained in the theoretical section. The first chapter describes the family, its function, family support, maternity and parental leave. The second chapter explains the psychological and emotional development of a toddler-age child, the socialisation process, and within it the emerging link to persons. The third chapter deals with the issue of preschool education for children under the age of three, the social environment of nursery school and the personality of a teacher. In the practical section, the most common causes of enrolling two-year-olds in kindergarten are identified in the form of a questionnaire investigation. The data obtained was analysed and interpreted.
Klíčová slova
Příčiny zařazování, rodina, podpora rodiny, psychický vývoj, socializace, dvouleté dítě, vzdělávání v mateřské škole, sociální prostředí mateřské školy
Klíčová slova v angličtině
Causes of inclusion, family, family support, psychological development, socialisation, two-year-old, nursery school education, nursery school social environment
Rozsah průvodní práce
88
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na problematiku nejčastějších příčin, kvůli kterým rodiče zařadí dvouleté dítě do mateřské školy. V teoretické části jsou obsaženy tři kapitoly. První kapitola popisuje rodinu, její funkci, podporu rodiny, mateřskou a rodičovskou dovolenou. Ve druhé kapitole je vysvětlen psychický a emoční vývoj dítěte batolecího věku, proces socializace a v jejím rámci vznikající vazby k osobám. Třetí kapitola se věnuje problematice předškolního vzdělávání dětí mladších tří let, sociálnímu prostředí mateřské školy a osobnosti učitele. V praktické části jsou formou dotazníkového šetření zjišťovány nejčastější příčiny zařazování dvouletých dětí do mateřské školy. Získaná data byla analyzována a interpretována.
Anotace v angličtině
The bachelor's work is focused on the issues of the most common causes for parents to put a two-year-old in kindergarten. Three chapters are contained in the theoretical section. The first chapter describes the family, its function, family support, maternity and parental leave. The second chapter explains the psychological and emotional development of a toddler-age child, the socialisation process, and within it the emerging link to persons. The third chapter deals with the issue of preschool education for children under the age of three, the social environment of nursery school and the personality of a teacher. In the practical section, the most common causes of enrolling two-year-olds in kindergarten are identified in the form of a questionnaire investigation. The data obtained was analysed and interpreted.
Klíčová slova
Příčiny zařazování, rodina, podpora rodiny, psychický vývoj, socializace, dvouleté dítě, vzdělávání v mateřské škole, sociální prostředí mateřské školy
Klíčová slova v angličtině
Causes of inclusion, family, family support, psychological development, socialisation, two-year-old, nursery school education, nursery school social environment
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti rodinné politiky, vývojové psychologie a sociálního prostředí MŠ.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti rodinné politiky, vývojové psychologie a sociálního prostředí MŠ.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
SPLAVCOVÁ, Hana a Jana KROPÁČKOVÁ. Vzdělávání dětí od dvou let v MŠ. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1042-9.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 8024712849.
ELIÁŠ, Karel a Marek SVATOŠ. Občanský zákoník: novelizované znění : redakční uzávěrka 20.8.2018. Ostrava: Sagit, 2018. ÚZ. ISBN 978-80-7488-308-8.
KREBS, Vojtěch a Jaroslava DURDISOVÁ. Sociální politika. Praha: Codex Bohemia, 1997-. ISBN 978-80-7478-921-2.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
Seznam doporučené literatury
SPLAVCOVÁ, Hana a Jana KROPÁČKOVÁ. Vzdělávání dětí od dvou let v MŠ. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1042-9.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 8024712849.
ELIÁŠ, Karel a Marek SVATOŠ. Občanský zákoník: novelizované znění : redakční uzávěrka 20.8.2018. Ostrava: Sagit, 2018. ÚZ. ISBN 978-80-7488-308-8.
KREBS, Vojtěch a Jaroslava DURDISOVÁ. Sociální politika. Praha: Codex Bohemia, 1997-. ISBN 978-80-7478-921-2.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka komisi stručně seznámila s metodologickými východisky. Popsala podrobně výzkumný soubor i metody sběru dat. Následně jmenovala významné výsledky výzkumu, pečlivě odpovídala na všechny dílčí otázky, které si ve výzkumu stanovila. V závěru zmínila i některá dilemata v oblasti umisťování dvouletých dětí do MŠ. Studentka situaci vhodně komentovala. Výborně reagovala na podněty komise a hovořila o úskalích z praxe. Následně zaznělo hodnocení silných a slabých stránek z posudků.