Bakalářská práce pod názvem "Morfologická struktura spontánních rozhovorů českých studentů" se zabývá srovnáním vybraných morfologických jevů v ústních projevech českých studentů anglické filologie v anglickém jazyce, zaznamenaných na začátku a konci prvního semestru studia.
V teoretické části je, s přihlédnutím na zkoumanou problematiku, popsána anglická morfologie. Získání výzkumného materiálu bylo prováděno metodou experiment, tedy pre-test, intervence, post-test. Samotná analýza se byla učiněna prostřednictvím metody lingvistické analýzy diskurzu.
V projevech studentů v obou zkoumaných obdobích byly detekovány a klasifikovány chyby zasahující morfologickou rovinu a porovnána jejich četnost.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis "Morphological structure of Czech students' spontaneous English utterances" is focused on the comparison of selected morphological phenomena occurring in spontaneous English utterances of Czech students of the English for Business Administration programme, recorded at the beginning and at the end of the first semester of their studies.
The theoretical part describes English morphology by taking into account the examined issues. The acquisition of research material was performed by the means of the experimental method, i.e. pre-test, intervention, post-test. The analysis itself was performed using the method of linguistic discourse analysis.
In the utterances from both observed periods, were detected and classified errors affecting the morphological level and compared their frequency.
Klíčová slova
anglický jazyk, morfologie, ústní projev, diskurzivní analýza, čeští studenti filologie
Klíčová slova v angličtině
English, morphology, utterance, discourse analysis, Czech students of philology
Rozsah průvodní práce
39 s. (64 821 znaků)
Jazyk
AN
Anotace
Bakalářská práce pod názvem "Morfologická struktura spontánních rozhovorů českých studentů" se zabývá srovnáním vybraných morfologických jevů v ústních projevech českých studentů anglické filologie v anglickém jazyce, zaznamenaných na začátku a konci prvního semestru studia.
V teoretické části je, s přihlédnutím na zkoumanou problematiku, popsána anglická morfologie. Získání výzkumného materiálu bylo prováděno metodou experiment, tedy pre-test, intervence, post-test. Samotná analýza se byla učiněna prostřednictvím metody lingvistické analýzy diskurzu.
V projevech studentů v obou zkoumaných obdobích byly detekovány a klasifikovány chyby zasahující morfologickou rovinu a porovnána jejich četnost.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis "Morphological structure of Czech students' spontaneous English utterances" is focused on the comparison of selected morphological phenomena occurring in spontaneous English utterances of Czech students of the English for Business Administration programme, recorded at the beginning and at the end of the first semester of their studies.
The theoretical part describes English morphology by taking into account the examined issues. The acquisition of research material was performed by the means of the experimental method, i.e. pre-test, intervention, post-test. The analysis itself was performed using the method of linguistic discourse analysis.
In the utterances from both observed periods, were detected and classified errors affecting the morphological level and compared their frequency.
Klíčová slova
anglický jazyk, morfologie, ústní projev, diskurzivní analýza, čeští studenti filologie
Klíčová slova v angličtině
English, morphology, utterance, discourse analysis, Czech students of philology
Gee, James Paul. 2005. An Introduction to Discourse Analysis: Theory and Method. New York: Routledge.
Haspelmath, Martin, and Andrea D. Sims. 2010. Understanding Morphology. London: CPI Anthony Rowe.
McCarthy, Michael. 1991. Discourse Analysis for Language Teachers. Cambridge: Cambridge University Press.
Spencer, Andrew, and Arnold M. Zwicky. 1998. The Handbook of Morphology. Oxford: Blackwell.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Q: One sample group and December post-test were applied in the thesis but there are two experimental groups and May post-test mentioned in Section 2.5. Please, explain the disproportion.
Q: So it was done correctly and just explained in a written form wrongly?
Q: What was the procedure of text analysis - the detection of all morphological mistakes or the detection of pre-defined mistakes?
Q: Can you provide more details on the process of recording of the utterances? What instructions did you give to subjects prior to the recording?
Q: Other Bachelor Theses based on the same set of recordings claim the recordings were done in September and December. You claim September and May. Did you do a special recording at the end of the academic year?
Q: What other factors except for language study may have influenced the pre-test and post-test results?