Bakalářská práce se zaměřuje na archetypální motivy v úspěšných sci-fi a fantasy filmech. Teoretická část práce představuje informace z oblasti archetypální literární kritiky. V této části je také představen Joseph Campbell a jeho práce. Praktická část sestává z analýzy mytologických archetypů a ve všech třech filmech původní trilogie Star Wars.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis focuses on the archetypal motives that can be found in successful fantasy and sci-fi movies. The theoretical part introduces information about the development of archetypes and about archetypal literary criticism. In this part, Joseph Campbell and his work are also introduced. Practical part of the thesis consists of an analysis of the mythological archetypes in all three movies of the Star Wars original trilogy.
Klíčová slova
Star Wars, mýtus, Carl Gustav Jung, Joseph Campbell, archetypální literární
kritika
Klíčová slova v angličtině
Star Wars, myth, Carl Gustav Jung, Joseph Campbell, archetypal literary
criticism
Rozsah průvodní práce
64 s.
Jazyk
AN
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na archetypální motivy v úspěšných sci-fi a fantasy filmech. Teoretická část práce představuje informace z oblasti archetypální literární kritiky. V této části je také představen Joseph Campbell a jeho práce. Praktická část sestává z analýzy mytologických archetypů a ve všech třech filmech původní trilogie Star Wars.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis focuses on the archetypal motives that can be found in successful fantasy and sci-fi movies. The theoretical part introduces information about the development of archetypes and about archetypal literary criticism. In this part, Joseph Campbell and his work are also introduced. Practical part of the thesis consists of an analysis of the mythological archetypes in all three movies of the Star Wars original trilogy.
Klíčová slova
Star Wars, mýtus, Carl Gustav Jung, Joseph Campbell, archetypální literární
kritika
Klíčová slova v angličtině
Star Wars, myth, Carl Gustav Jung, Joseph Campbell, archetypal literary
criticism
Zásady pro vypracování
Shromáždění materiálů k tématu archetypů
Studium literatury a formulace cílů práce
Nastudování první trilogie Hvězdných válek
Analýza vybraného díla v souladu s tématem
Vyvození závěrů a jejich formulace
Zásady pro vypracování
Shromáždění materiálů k tématu archetypů
Studium literatury a formulace cílů práce
Nastudování první trilogie Hvězdných válek
Analýza vybraného díla v souladu s tématem
Vyvození závěrů a jejich formulace
Seznam doporučené literatury
Abrams, Meyer Howard. The Glossary of Literary Terms. 8th ed. Boston: Thompson Wadsworth, 2005.
Campbell, Joseph. The Hero with a Thousand Faces. Novato: New World Library, 2008.
Iaccino, James F. Jungian Reflections within the Cinema: A Psychological Analysis of Sci-fi and Fantasy Archetypes. Westport: Praeger, 1998.
Jung, Carl Gustav. The Archetypes and the Collective Unconscious. Princeton: Princeton University Press, 1968.
Vogler, Christopher. The Writer's Journey: Mythic Structure for Writers. Studio City: Michael Wiese, 2007.
Seznam doporučené literatury
Abrams, Meyer Howard. The Glossary of Literary Terms. 8th ed. Boston: Thompson Wadsworth, 2005.
Campbell, Joseph. The Hero with a Thousand Faces. Novato: New World Library, 2008.
Iaccino, James F. Jungian Reflections within the Cinema: A Psychological Analysis of Sci-fi and Fantasy Archetypes. Westport: Praeger, 1998.
Jung, Carl Gustav. The Archetypes and the Collective Unconscious. Princeton: Princeton University Press, 1968.
Vogler, Christopher. The Writer's Journey: Mythic Structure for Writers. Studio City: Michael Wiese, 2007.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Q: Compared to the ground-breaking financial success of the first three films in the franchise, and relative success when the series was resumed with The Phantom Menace (1999), recent Star Wars films have not done as well at the box office. Can you identify any possible reasons audiences have not responded as strongly to these films, e.g. in terms of the transgression or abandonment of eternal archetypes? Give a few examples from any of the films released after the first three Star Wars films.
Q: Is there a female in Hero's journey?
Q: What about other myths and stories, are there any archetypes who are females?
Q: Text in footnote 3 is missing. Can you supply the source of the information and comment more on Lucas’s view of intentionally working with archetypes?