Rigorózní práce v teoretické části pojednává o tvorbě standardů kvality v pobytových sociálních službách. Jsou zde obsažena a popsána základní kritéria procedurálních standardů kvality v sociálních službách, které se vzájemně prolínají do jednotlivých podmínek poskytování pobytových sociálních služeb dodržováním jednotlivých kritérií v praxi. Empirická část se zabývá provedením a hodnocením výzkumu v otázkách způsobu zpracování procedurálních standardů v praxi. Cílem bylo nalézt odpověď na otázku o způsobu zvyšování kvality poskytování sociální služby cestou standardů kvality.
Anotace v angličtině
The thesis in the theoretical part deals with the creation of quality standards in residential social services. They are included here and basic criteria of procedural quality standards in social services are described, which overlap each other to individual conditions of provision of residential social services by observing individual criteria in practice. The empirical part deals with the implementation and evaluation of research in questions of how to process procedural standards in practice. The aim was to find an answer to the question of how to improve the quality of social service provision through quality standards.
Klíčová slova
Standard kvality, pobytová sociální služba, cíle služby, sociální pracovník, pracovník v sociálních službách, klíčový pracovník, uživatel.
Klíčová slova v angličtině
Quality standard, residential social service, service goals, social worker, social services worker, key worker, user.
Rozsah průvodní práce
135
Jazyk
CZ
Anotace
Rigorózní práce v teoretické části pojednává o tvorbě standardů kvality v pobytových sociálních službách. Jsou zde obsažena a popsána základní kritéria procedurálních standardů kvality v sociálních službách, které se vzájemně prolínají do jednotlivých podmínek poskytování pobytových sociálních služeb dodržováním jednotlivých kritérií v praxi. Empirická část se zabývá provedením a hodnocením výzkumu v otázkách způsobu zpracování procedurálních standardů v praxi. Cílem bylo nalézt odpověď na otázku o způsobu zvyšování kvality poskytování sociální služby cestou standardů kvality.
Anotace v angličtině
The thesis in the theoretical part deals with the creation of quality standards in residential social services. They are included here and basic criteria of procedural quality standards in social services are described, which overlap each other to individual conditions of provision of residential social services by observing individual criteria in practice. The empirical part deals with the implementation and evaluation of research in questions of how to process procedural standards in practice. The aim was to find an answer to the question of how to improve the quality of social service provision through quality standards.
Klíčová slova
Standard kvality, pobytová sociální služba, cíle služby, sociální pracovník, pracovník v sociálních službách, klíčový pracovník, uživatel.
Klíčová slova v angličtině
Quality standard, residential social service, service goals, social worker, social services worker, key worker, user.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení odborných pojmů a teoretických východisek vztahujících se k tvorbě procedurálních standardů kvality poskytovaných sociálních služeb v podmínkách sociální služby.
Realizace výzkumu a analýza jeho výsledků formou dotazníkového šetření.
Zpracování získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu procesů tvorby standardů kvality.
Stanovení doporučení pro praxi v podmínkách sociální služby.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení odborných pojmů a teoretických východisek vztahujících se k tvorbě procedurálních standardů kvality poskytovaných sociálních služeb v podmínkách sociální služby.
Realizace výzkumu a analýza jeho výsledků formou dotazníkového šetření.
Zpracování získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu procesů tvorby standardů kvality.
Stanovení doporučení pro praxi v podmínkách sociální služby.
Seznam doporučené literatury
Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, v platném znění
Prováděcí vyhláška 505/2006Sb., o sociálních službách, v platném znění
Standardy kvality sociálních služeb - výkladový slovník pro poskytovatele. Výstupy z tematických diskusních setkání a práce odborných týmů pro jednotlivé oblasti Standardů kvality sociálních služeb. 2008. Praha: MPSV.
Zavádění standardů kvality sociálních služeb do praxe. Průvodce poskytovatele. 2002. Praha: MPSV.
KRUTILOVÁ, D., ČÁMSKÝ, P., SEMBDNER, J. Tvorba a zavádění standardů kvality poskytování sociálních služeb. ISBN 978-80-254-3427-7.
CHLOUPKOVÁ, S. Jednání se zájemcem o službu sociální péče od A do Z. Praha: Grada. 2013. ISBN 978-247-4678-4.
KLEVETOVÁ, D., DLABALOVÁ, I. Motivační prvky při práci se seniory. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2169-9.
MALÍKOVÁ, E. Péče o seniory v pobytových sociálních zařízeních. 1. vyd. Praha: Grada Publishing 2011. ISBN 978-80-247-3148-3.
ŽUMAROVÁ, M., TESKOVÁ, J. Pohled sociálního pedagoga na kvalitu života seniorů. Posuzování životní situace v sociální práci. Hradec Králové: Gaudeamus, 2008. ISBN 978-80-7041-419-4.
ZAVÁZALOVÁ, H., A KOL. Vybrané kapitoly ze sociální gerontologie. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0548-6.
MATOUŠEK, O. 2003. Slovník sociální práce. Praha: Portál. ISBN. 978-80-262-1154-9.
KRUTINOVÁ, D., ČÁMSKÝ P., SEMBDNER J. Tvorba a zavádění standardů kvality poskytování sociálních služeb. Abena. ISBN 978-80-254-3427-7.
BICKOVÁ, L., aj. Individuální plánování a role klíčového pracovníka v sociálních službách. 1. vyd. Tábor: RUDI, 2011. ISBN 978-80-904668-1-4.
Seznam doporučené literatury
Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, v platném znění
Prováděcí vyhláška 505/2006Sb., o sociálních službách, v platném znění
Standardy kvality sociálních služeb - výkladový slovník pro poskytovatele. Výstupy z tematických diskusních setkání a práce odborných týmů pro jednotlivé oblasti Standardů kvality sociálních služeb. 2008. Praha: MPSV.
Zavádění standardů kvality sociálních služeb do praxe. Průvodce poskytovatele. 2002. Praha: MPSV.
KRUTILOVÁ, D., ČÁMSKÝ, P., SEMBDNER, J. Tvorba a zavádění standardů kvality poskytování sociálních služeb. ISBN 978-80-254-3427-7.
CHLOUPKOVÁ, S. Jednání se zájemcem o službu sociální péče od A do Z. Praha: Grada. 2013. ISBN 978-247-4678-4.
KLEVETOVÁ, D., DLABALOVÁ, I. Motivační prvky při práci se seniory. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2169-9.
MALÍKOVÁ, E. Péče o seniory v pobytových sociálních zařízeních. 1. vyd. Praha: Grada Publishing 2011. ISBN 978-80-247-3148-3.
ŽUMAROVÁ, M., TESKOVÁ, J. Pohled sociálního pedagoga na kvalitu života seniorů. Posuzování životní situace v sociální práci. Hradec Králové: Gaudeamus, 2008. ISBN 978-80-7041-419-4.
ZAVÁZALOVÁ, H., A KOL. Vybrané kapitoly ze sociální gerontologie. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0548-6.
MATOUŠEK, O. 2003. Slovník sociální práce. Praha: Portál. ISBN. 978-80-262-1154-9.
KRUTINOVÁ, D., ČÁMSKÝ P., SEMBDNER J. Tvorba a zavádění standardů kvality poskytování sociálních služeb. Abena. ISBN 978-80-254-3427-7.
BICKOVÁ, L., aj. Individuální plánování a role klíčového pracovníka v sociálních službách. 1. vyd. Tábor: RUDI, 2011. ISBN 978-80-904668-1-4.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka v prezentaci své obhajoby úvodem zmínila jen obecné a základní podněty ke zpracování tématu rigorózní práce.
Následně byly přečteny posudky oponentů (viz příloha práce), ve kterých zazněly velmi významné výhrady ke způsobu zpracování práce. Zazněly výtky k terminologickým otázkám, k úpravě práce, byly zdůrazněny základní nedostatky v metodologickém postupu, například absentující výzkumné otázky, nesprávné postupy ve výzkumu apod. Závěrem čtení posudků byla zmíněna celková nedostatečnost práce.
Studentka reflektovala výtky oponentů. V rámci svého výkladu následně odpovídala na konkrétní otázky oponentů. Vysvětlovala cíle rigorózní práce, snažila se popsat týmové postupy při tvorbě procedurálních standardů kvality. Tyto postupy komisi velmi podrobněji představila. Zmínila některá úskalí vyplývající z GDPR. Studentka zmínila, že forma RP byla teoretická. Cílem výzkumu bylo upozornění na stav v této oblasti a na vnímání standardů kvality SP, cílem bylo taktéž zkoumat proces vzniku metodik standardů kvality. V teoretické části, jak uváděla uchazečka, analyzovala a popisovala jednotlivé standardy, byly popisovány i jednotlivá kritéria, legislativa s tím související apod. Uchazečka uváděla taktéž konkrétní příklady z praxe. Studentka vysvětlovala, proč práce neobsahuje závěr, odkázala na pasáže, které jej v práci obsahově naplňují. Studentka vysvětlila své stanovisko k tomu, že cíle práce (podle uchazečky) byly naplněny. Studentka se vyjádřila také k výsledkům týkajících se kritérií standardů kvality. Komise diskutovala se studentkou na téma transformace SP.
Komise doporučila práci uchazečky přepracovat podle výhrad v posudcích a podle připomínek komise.