Rigorózní práce pojednává o inkluzi na střední škole se zvláštním zaměřením na žáky s poruchou autistického spektra. Teoretická východiska jsou soustředěna do první části práce, která se věnuje především problematice inkluze, historii vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a současné právní úpravě této oblasti vzdělávání. Zvýšená pozornost je také věnována popisu poruch autistického spektra, kdy cílem je zasazení do kontextu vzdělávání. Těžištěm praktické části je smíšený výzkumu za využití kvantitativních i kvalitativních metod šetření. Výstupem této části jsou zrekonstruované životní příběhy žáků s PAS, kteří studují či studovali střední školu.
Anotace v angličtině
The rigorosum thesis deals with the inclusion at high school with a special focus on pupils with autism spectrum disorders. The theoretical starting points are concentrated in the first part of the work dedicated to the issue of inclusion above all, to the history of education of pupils with special educational needs and to the current legislation regulating this field of education. A higher attention is also paid to the description of autism spectrum disorders with the aim to put them into the context of education. The practical part focuses on the mixed research using quantitative and qualitative methods of investigation. The output of this part is posed by reconstructed life stories of pupils with autism spectrum disorders who are studying or who studied a high school.
Klíčová slova
inkluze, inkluzivní pedagogika, podpůrná opatření, poruchy autistického spektra, pedagog, žák s poruchou autistického spektra
Rigorózní práce pojednává o inkluzi na střední škole se zvláštním zaměřením na žáky s poruchou autistického spektra. Teoretická východiska jsou soustředěna do první části práce, která se věnuje především problematice inkluze, historii vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a současné právní úpravě této oblasti vzdělávání. Zvýšená pozornost je také věnována popisu poruch autistického spektra, kdy cílem je zasazení do kontextu vzdělávání. Těžištěm praktické části je smíšený výzkumu za využití kvantitativních i kvalitativních metod šetření. Výstupem této části jsou zrekonstruované životní příběhy žáků s PAS, kteří studují či studovali střední školu.
Anotace v angličtině
The rigorosum thesis deals with the inclusion at high school with a special focus on pupils with autism spectrum disorders. The theoretical starting points are concentrated in the first part of the work dedicated to the issue of inclusion above all, to the history of education of pupils with special educational needs and to the current legislation regulating this field of education. A higher attention is also paid to the description of autism spectrum disorders with the aim to put them into the context of education. The practical part focuses on the mixed research using quantitative and qualitative methods of investigation. The output of this part is posed by reconstructed life stories of pupils with autism spectrum disorders who are studying or who studied a high school.
Klíčová slova
inkluze, inkluzivní pedagogika, podpůrná opatření, poruchy autistického spektra, pedagog, žák s poruchou autistického spektra
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti inkluzivního vzdělávání.
Příprava metodiky a výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu na základě narativního interview a kazuistik.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti inkluzivního vzdělávání.
Příprava metodiky a výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu na základě narativního interview a kazuistik.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V., VLČKOVÁ, M. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Vyd. 1. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2001, 100 s. Edice pedagogické literatury, sv. č. 112. ISBN 80-731-5004-2.
VOSMIK, Miroslav a Lucie BĚLOHLÁVKOVÁ. Žáci s poruchou autistického spektra v běžné škole: možnosti integrace na ZŠ a SŠ. Praha: Portál, 2010. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 978-80-7367-687-2.
DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0139-7.
MAREŠ, P. a SIROVÁTKA, T. Sociální vyloučení (exkluze) a sociální začleňování (inkluze) - koncepty, diskurz, agenda. Sociologický časopis. 2008, 45, 2, s. 271-294. ISSN 0038-0288.
SIMONOVÁ N,. SOUKUP, P. Stává se přístup ke vzdělávání v České republice rovnějším/spravedlivějším? In MAŘIKOVÁ, H. aj (ed.) Jaká je naše společnost? Praha: Slon, 2010. ISBN 978-80-7419-025-4.
Statistická ročenka z oblasti práce a sociálních věcí 2009. Praha: MMPSV, 2010. ISBN 978-80-7421-022-8
HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010. 213 str. ISBN 978-80-247-3070-7.
HÁJKOVÁ, V., KVĚTOŇOVÁ, L. STRNADOVÁ, I. Cesty k inkluzi. Praha: Karolinum, 2012. 160 str. ISBN 978-80-246-2086-2.
KNOTOVÁ, D. a kol. Školní poradenství. Praha: Grada Publishing, 2014. 264 str. ISBN 978-80-247-4502-2.
PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. Od inkluze ve školním prostředí k sociální inkluzi a participaci ve společnosti. 1. vydání. Brno: Masarykova Univerzita, 2014. 456 str. ISBN 978-80-210-7530-6.
KLUSÁČEK, Jan. Česká republika na cestě ke společnému vzdělávání. Praha: Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání.
Seznam doporučené literatury
KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V., VLČKOVÁ, M. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Vyd. 1. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2001, 100 s. Edice pedagogické literatury, sv. č. 112. ISBN 80-731-5004-2.
VOSMIK, Miroslav a Lucie BĚLOHLÁVKOVÁ. Žáci s poruchou autistického spektra v běžné škole: možnosti integrace na ZŠ a SŠ. Praha: Portál, 2010. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 978-80-7367-687-2.
DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0139-7.
MAREŠ, P. a SIROVÁTKA, T. Sociální vyloučení (exkluze) a sociální začleňování (inkluze) - koncepty, diskurz, agenda. Sociologický časopis. 2008, 45, 2, s. 271-294. ISSN 0038-0288.
SIMONOVÁ N,. SOUKUP, P. Stává se přístup ke vzdělávání v České republice rovnějším/spravedlivějším? In MAŘIKOVÁ, H. aj (ed.) Jaká je naše společnost? Praha: Slon, 2010. ISBN 978-80-7419-025-4.
Statistická ročenka z oblasti práce a sociálních věcí 2009. Praha: MMPSV, 2010. ISBN 978-80-7421-022-8
HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010. 213 str. ISBN 978-80-247-3070-7.
HÁJKOVÁ, V., KVĚTOŇOVÁ, L. STRNADOVÁ, I. Cesty k inkluzi. Praha: Karolinum, 2012. 160 str. ISBN 978-80-246-2086-2.
KNOTOVÁ, D. a kol. Školní poradenství. Praha: Grada Publishing, 2014. 264 str. ISBN 978-80-247-4502-2.
PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. Od inkluze ve školním prostředí k sociální inkluzi a participaci ve společnosti. 1. vydání. Brno: Masarykova Univerzita, 2014. 456 str. ISBN 978-80-210-7530-6.
KLUSÁČEK, Jan. Česká republika na cestě ke společnému vzdělávání. Praha: Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila problém inkluze na střední škole se zvláštním zaměřením na žáky s poruchou autistického spektra. Hovořila o úskalích z praxe, o svých osobních zkušenostech, které ji motivovaly k sepsání práce. Krátce se vyjádřila k teoretickým východiskům a k obsahu práce. Představila výzkum praktické části, který byl tvořen smíšeným designem. Kvalitativní část výzkumu byla tvořena konstruováním životního příběhu 3 rodin. Kvantitativní výzkum byl proveden na 4 školách v Praze formou dotazníkového šetření.
Následně byly přečteny oponentské posudky (viz příloha protokolu). Výhrady zazněly k nevyváženosti v obsahové části teoretické části práce. Zazněly také některé výhrady k metodologickému postupu. Na druhou stranu, druhý oponent ocenil zvolený smíšený design výzkumu. Uchazečka se vyjadřovala k některým nedostatkům v teoretické části.
Komise ocenila vysokou angažovanost studentky v problému. Na druhou stranu komise podala praktické návrhy k obsahové části. Komise ocenila praktickou část práce, především pasáž konstruování životního příběhu rodin s dětmi s PAS. Ocenila vypovídající hodnotu výzkumu i přístup studentky sledovat problematiku z kvalitativní perspektivy.