Tato rigorózní práce výzkumného charakteru se zabývá přípravou učitelů mateřských škol na seznamování dětí předškolního věku s angličtinou. Cílem práce je objasnit, jaká je vysokoškolská příprava učitelů mateřských škol na seznamování dětí předškolního věku s angličtinou. Teoretická část představuje role učitele při raném cizojazyčném vzdělávání a dále vliv jeho kompetentnosti a kvalifikovanosti na kvalitu výuky. Dále je zde představen systém raného cizojazyčného vzdělávání skrze vybrané evropské země, který je doplněn
o popis situace v České republice. Empirická část práce předkládá zjištění získaná prostřednictvím kvantitativní obsahové analýzy sylabů 8 vysokých škol, které realizují vzdělávání v oblasti učitelství pro mateřské školy a zaměřují se na přípravu budoucích učitelů na rané cizojazyčné vzdělávání. Tato zjištění jsou doplněna o výsledky z kvalitativního polostrukturovaného interview s 5 učitelkami mateřských škol, které absolvovaly vysokoškolskou přípravu na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně a které v současné době seznamují děti předškolního věku s angličtinou.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the preparation of pre-school teachers for acquainting preschool children with English. The aim of this work is to clarify what is the university preparation of pre-school teachers for acquainting pre-school children with English. The theoretical part presents the role of the teacher in early foreign language education and the influence of her/his competence and qualifications on the quality of teaching. There is also introduced a system of early foreign language education through selected European countries, which is supplemented by a description of the situation in the Czech Republic. The empirical part of the thesis presents findings obtained through quantitative content analysis of the syllabuses of 8 universities, which implement education in the field of teacher training for kindergartens and focusing on the preparation of future teachers for early foreign language education. These findings are complemented by the results of a qualitative semi-structured interview with 5 pre-school teachers who have completed higher education at Tomas Bata University in Zlín and are currently introducing English to pre-school children.
Klíčová slova
anglický jazyk, raná cizojazyčná výuka, vzdělávání učitelů mateřských škol
Klíčová slova v angličtině
English language, early foreign language teaching, pre-school teacher training
Rozsah průvodní práce
106 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato rigorózní práce výzkumného charakteru se zabývá přípravou učitelů mateřských škol na seznamování dětí předškolního věku s angličtinou. Cílem práce je objasnit, jaká je vysokoškolská příprava učitelů mateřských škol na seznamování dětí předškolního věku s angličtinou. Teoretická část představuje role učitele při raném cizojazyčném vzdělávání a dále vliv jeho kompetentnosti a kvalifikovanosti na kvalitu výuky. Dále je zde představen systém raného cizojazyčného vzdělávání skrze vybrané evropské země, který je doplněn
o popis situace v České republice. Empirická část práce předkládá zjištění získaná prostřednictvím kvantitativní obsahové analýzy sylabů 8 vysokých škol, které realizují vzdělávání v oblasti učitelství pro mateřské školy a zaměřují se na přípravu budoucích učitelů na rané cizojazyčné vzdělávání. Tato zjištění jsou doplněna o výsledky z kvalitativního polostrukturovaného interview s 5 učitelkami mateřských škol, které absolvovaly vysokoškolskou přípravu na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně a které v současné době seznamují děti předškolního věku s angličtinou.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the preparation of pre-school teachers for acquainting preschool children with English. The aim of this work is to clarify what is the university preparation of pre-school teachers for acquainting pre-school children with English. The theoretical part presents the role of the teacher in early foreign language education and the influence of her/his competence and qualifications on the quality of teaching. There is also introduced a system of early foreign language education through selected European countries, which is supplemented by a description of the situation in the Czech Republic. The empirical part of the thesis presents findings obtained through quantitative content analysis of the syllabuses of 8 universities, which implement education in the field of teacher training for kindergartens and focusing on the preparation of future teachers for early foreign language education. These findings are complemented by the results of a qualitative semi-structured interview with 5 pre-school teachers who have completed higher education at Tomas Bata University in Zlín and are currently introducing English to pre-school children.
Klíčová slova
anglický jazyk, raná cizojazyčná výuka, vzdělávání učitelů mateřských škol
Klíčová slova v angličtině
English language, early foreign language teaching, pre-school teacher training
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o přípravě učitelů mateřských škol na jazykové vzdělávání.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na mezinárodní komparaci jazykového vzdělávání v kurikulu mateřských škol.
Příprava výzkumu, vymezení výzkumného problému a cílů výzkumu.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím analýzy sylabů vysokých škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o přípravě učitelů mateřských škol na jazykové vzdělávání.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na mezinárodní komparaci jazykového vzdělávání v kurikulu mateřských škol.
Příprava výzkumu, vymezení výzkumného problému a cílů výzkumu.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím analýzy sylabů vysokých škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Cimermanová, I., & Pokrivčáková, S. (2011). Current issues in teaching foreign languages. Brno: Masaryk University.
European Commision. (2011). European Strategic Framework for Education and Training (ET 2020): Language learning at pre-primary school level: Making it efficient and sustainable. Brussels: EU.
Píšová, M., et al. (2013). Učitel expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního rozvoje (na pozadí výuky cizích jazyků). Brno: Masarykova univerzita.
Průcha, J. (2018). Vzdělávací systémy v zahraničí. Praha: Wolters Kluwer.
Syslová, Z. (2017). Učitel v předškolním vzdělávání a jeho příprava na profesi. Brno: Masarykova univerzita.
Seznam doporučené literatury
Cimermanová, I., & Pokrivčáková, S. (2011). Current issues in teaching foreign languages. Brno: Masaryk University.
European Commision. (2011). European Strategic Framework for Education and Training (ET 2020): Language learning at pre-primary school level: Making it efficient and sustainable. Brussels: EU.
Píšová, M., et al. (2013). Učitel expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního rozvoje (na pozadí výuky cizích jazyků). Brno: Masarykova univerzita.
Průcha, J. (2018). Vzdělávací systémy v zahraničí. Praha: Wolters Kluwer.
Syslová, Z. (2017). Učitel v předškolním vzdělávání a jeho příprava na profesi. Brno: Masarykova univerzita.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka adekvátně představila svou rigorózní práci. Oponentka práce prof. Pokrivčáková se vyjádřila k aktuálnosti tématu. Ocenila zpracování teoretické práce, konkrétně kvalitní teoretický vstup do problematiky. Pozitivně hodnotí také logicky sestavený metodologický postup. Konstatovala potřebnost zabývat se tímto tématem na fakultách připravujících budoucí učitele. Oponentka práce dr. Česlová se vyjádřila ke kvalitně zpracováné teoretické části práce. Upozornila na kritické momenty v empirické části práce. Zejména hovořila o nekontabilitě získaných dat. Oponentka práce prof. Pokrivčáková položila otázku týkající se vstupní a výstupní úrovně angličtiny absolventek studijního programu Předškolní pedagogika. Studentka dokázala adekvátně reagovat. Předsedkyně komise doc. Wiegerová se vyjádřila ke kompetencím učitelů mateřských škol v kontextu výuky anglického jazyka. Členka komise dr. Jůvová položila otázku týkající se výuky anglického jazyka v mateřské škole a proběhla diskuze k této problematice. Druhá otázka prof. Pokrivčákové se orientovala na standardní testování studentů učitelství. Studentka dokázala adekvátně reagovat. Členka komise doc. Stadlerová upozornila na problematiku logopedických vad u studentů učitelství. Oponentka práce dr. Česlová položila otázku týkající se formulací cílů vzhledem k použitým metodám. Studentka nedokázala adekvátně odpovědět. Druhá otázka dr. Česlové se vázala na význam cizojazyčného vzdělávání dětí v předškolním věku z psychologického hlediska. Studentka odpověděla s drobnými nedostatky.
Komise hlasovala o výsledku obhajoby v poměru 5:1.