Práce se zabývá tématem etických aspektů využití product placementu (dále jen PP) v české televizní audiovizuální tvorbě. Hlavním cílem práce navržení doporučení, jak vhodným způsobem implementovat / používat product placement v audiovizuální tvorbě v souladu s etickými aspekty. V práci je také analyzováno použití product placementu ve veřejnoprávní televizní audiovizuální tvorbě a jaký vliv má na vnímání a nákupní chování recipientů. V teoretické části je definován obecný pojem marketingové komunikace, marketingového mixu a jeho vazby k product placementu. Navazuje popis a vymezení psychologie reklamy, pojmů etika, etický kodex a vztahu mezi etickými a právními aspekty reklamy a product placementu. Praktická část obsahuje analýzu vybrané audiovizuální tvorby, dotazníkového šetření a focus group, jejichž výsledky jsou v tomto bloku taktéž vyhodnoceny. Na závěr je zpracováno doporučení pro využití product placementu tak, aby byl vnímán po etické stránce kladně a korektně.
Anotace v angličtině
The thesis concerns the ethical aspects of using product placement (PP) in Czech audiovisual television production. The target job assignment is to establish the recommendations on how to implement/use most suitably the product placement in the audiovisual field in accordance with the ethic aspects.There is also analyzed the use of product placement in public television audiovisual field and what influence it has on perception and shopping behaviour of the recipients.
The theoretical part defines the general terms of marketing communication, marketing mix and its links to product placement. This is followed by a description and definition of advertising psychology, the concept of ethics, code of ethics and relationship between the ethical and legal aspects of advertising and product placement. The practical part contains an analysis of selected audiovisual production, a questionnaire survey and focus group, the results of which are also analysed and evaluated in this section. The conclusion provides recommendations for using product placement so that it is perceived favourably and correctly in ethical terms.
Práce se zabývá tématem etických aspektů využití product placementu (dále jen PP) v české televizní audiovizuální tvorbě. Hlavním cílem práce navržení doporučení, jak vhodným způsobem implementovat / používat product placement v audiovizuální tvorbě v souladu s etickými aspekty. V práci je také analyzováno použití product placementu ve veřejnoprávní televizní audiovizuální tvorbě a jaký vliv má na vnímání a nákupní chování recipientů. V teoretické části je definován obecný pojem marketingové komunikace, marketingového mixu a jeho vazby k product placementu. Navazuje popis a vymezení psychologie reklamy, pojmů etika, etický kodex a vztahu mezi etickými a právními aspekty reklamy a product placementu. Praktická část obsahuje analýzu vybrané audiovizuální tvorby, dotazníkového šetření a focus group, jejichž výsledky jsou v tomto bloku taktéž vyhodnoceny. Na závěr je zpracováno doporučení pro využití product placementu tak, aby byl vnímán po etické stránce kladně a korektně.
Anotace v angličtině
The thesis concerns the ethical aspects of using product placement (PP) in Czech audiovisual television production. The target job assignment is to establish the recommendations on how to implement/use most suitably the product placement in the audiovisual field in accordance with the ethic aspects.There is also analyzed the use of product placement in public television audiovisual field and what influence it has on perception and shopping behaviour of the recipients.
The theoretical part defines the general terms of marketing communication, marketing mix and its links to product placement. This is followed by a description and definition of advertising psychology, the concept of ethics, code of ethics and relationship between the ethical and legal aspects of advertising and product placement. The practical part contains an analysis of selected audiovisual production, a questionnaire survey and focus group, the results of which are also analysed and evaluated in this section. The conclusion provides recommendations for using product placement so that it is perceived favourably and correctly in ethical terms.
Zpracujte literární rešerši zdrojů k vybranému tématu a následně vypracujte teoretickou část, v níž vymezte základní pojmy týkající se dané problematiky.
Na základě stanoveného cíle naformulujte výzkumné otázky a zvolte výzkumné metody.
V praktické části představte zvolenou metodu výzkumu a realizujte výzkum podle této metody.
Vyhodnoťte zjištěné informace, výsledky interpretujte a vyvoďte relevantní závěry.
Zodpovězte výzkumné otázky na základě zjištěných informací a následně vytvořte doporučení.
Zásady pro vypracování
Zpracujte literární rešerši zdrojů k vybranému tématu a následně vypracujte teoretickou část, v níž vymezte základní pojmy týkající se dané problematiky.
Na základě stanoveného cíle naformulujte výzkumné otázky a zvolte výzkumné metody.
V praktické části představte zvolenou metodu výzkumu a realizujte výzkum podle této metody.
Vyhodnoťte zjištěné informace, výsledky interpretujte a vyvoďte relevantní závěry.
Zodpovězte výzkumné otázky na základě zjištěných informací a následně vytvořte doporučení.
Seznam doporučené literatury
FORET, Miroslav, 2006. Marketingová komunikace. Brno: Computer Press. ISBN 80-251-1041-9.
FREY, Petr, 2011. Marketingová komunikace: nové trendy 3.0. 3., rozš. vyd. Praha: Management Press. ISBN 978-80-7261-237-6.
HORŇÁK, Pavel, 2018. Reklama: teoreticko-historické aspekty reklamy a marketingovej komunikácie. Vydanie druhé, rozšírené a prepracované. Zlín: Radim Bačuvčík - VeRBuM. ISBN 9788087500941.
JURÁŠKOVÁ, Olga a Pavel HORŇÁK, 2012. Velký slovník marketingových komunikací. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4354-7.
KACETL, Jaroslav, 2011. Obchodní a podnikatelská etika. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 9788074350955.
KALISTA, Martin, 2011. Product placement a jeho vliv při umístění v audiovizuálních pořadech. Ostrava: Key Publishing. Monografie (Key Publishing). ISBN 9788087255537.
KARLÍČEK, Miroslav a Petr KRÁL, 2011. Marketingová komunikace: jak komunikovat na našem trhu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3541-2.
KOTLER, Philip a Kevin Lane KELLER, 2013. Marketing management. [4. vyd.]. Přeložil Tomáš JUPPA, přeložil Martin MACHEK. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4150-5.
KRAMOLIŠ, Jan a Martina ONDROUCHOVÁ, 2015. Marketingový nástroj Product Placement v českém prostředí. Žilina: Georg. ISBN 9788081541087.
PŘIKRYLOVÁ, Jana a Hana JAHODOVÁ, 2010. Moderní marketingová komunikace. Praha: Grada. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-3622-8.
PELSMACKER, Patrick de, Maggie GEUENS a Joeri van den BERGH, 2003. Marketingová komunikace. Praha: Grada. Expert (Grada). ISBN 80-247-0254-1.
Seznam doporučené literatury
FORET, Miroslav, 2006. Marketingová komunikace. Brno: Computer Press. ISBN 80-251-1041-9.
FREY, Petr, 2011. Marketingová komunikace: nové trendy 3.0. 3., rozš. vyd. Praha: Management Press. ISBN 978-80-7261-237-6.
HORŇÁK, Pavel, 2018. Reklama: teoreticko-historické aspekty reklamy a marketingovej komunikácie. Vydanie druhé, rozšírené a prepracované. Zlín: Radim Bačuvčík - VeRBuM. ISBN 9788087500941.
JURÁŠKOVÁ, Olga a Pavel HORŇÁK, 2012. Velký slovník marketingových komunikací. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4354-7.
KACETL, Jaroslav, 2011. Obchodní a podnikatelská etika. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 9788074350955.
KALISTA, Martin, 2011. Product placement a jeho vliv při umístění v audiovizuálních pořadech. Ostrava: Key Publishing. Monografie (Key Publishing). ISBN 9788087255537.
KARLÍČEK, Miroslav a Petr KRÁL, 2011. Marketingová komunikace: jak komunikovat na našem trhu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3541-2.
KOTLER, Philip a Kevin Lane KELLER, 2013. Marketing management. [4. vyd.]. Přeložil Tomáš JUPPA, přeložil Martin MACHEK. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4150-5.
KRAMOLIŠ, Jan a Martina ONDROUCHOVÁ, 2015. Marketingový nástroj Product Placement v českém prostředí. Žilina: Georg. ISBN 9788081541087.
PŘIKRYLOVÁ, Jana a Hana JAHODOVÁ, 2010. Moderní marketingová komunikace. Praha: Grada. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-3622-8.
PELSMACKER, Patrick de, Maggie GEUENS a Joeri van den BERGH, 2003. Marketingová komunikace. Praha: Grada. Expert (Grada). ISBN 80-247-0254-1.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Předseda komise přivítal studentku na státních závěrečných zkouškách.
Studentka představila zkušební komisi svou bakalářskou práci dle předepsané struktury.
Byly přečteny posudky vedoucího a oponenta práce. Studentka dostala prostor vyjádřit se k připomínkám a zodpovědět na níže položené otázky.
V oponentském posudku byly položeny tyto otázky (Mgr.Nemeškalová):
1. Díky Vaší analýze jednoho dílu seriálu Ulice jste odhalila nesrovnalosti v označování PP. Uvádíte (na str.44), že "byl vznesen dotaz na RPTV" a že se bude problémem zabývat 11.srpna. Znamená to, že dotaz jste vznesla Vy osobně? Můžete, prosím, sdělit verdikt, pokud jste s ním seznámena?
- Studentka uvedla vyjádření RPTV.
2. Co nového Vám přinesla focus group? Které výpovědi či situace Vás nejvíce překvapily nebo se lišili od zjištění, která máte z dotazníkového šetření?
- Studentka představila vlastní překvapivá zjištění.
3. Jak se Vy osobně stavíte k té zásadní otázce - je product placement etický či nikoli?
- Studentka vyjádřila své stanovisko.
Navzdory nesrovnalostem v citační normě, vyhodnotila komise práci a její pečlivou obhajobu jako nadstandardní. Přiklání se proto k hodnocení A.