Tato rigorózní práce se zabývá procesem, tvorby a zavádění metodik standardů kvality poskytování pobytových sociálních služeb. Obsahem práce jsou tyto dvě části. Teoretická část práce se věnuje problematice tvorby a zavádění metodik standardů kvality v podmínkách pobytových sociálních služeb. Zobecňuje aktuální právní normy vztahující se ke standardům kvality poskytované péče, se zaměřením na standardy procedurální. V dalším jsou popisovány přístupy pracovníků v sociálních službách a sociálních pracovníků v oblasti přiměřené míry podpory k uživatelům sociálních služeb. V hlavní časti práce vymezuje procesy tvorby metodik a vnitřních pravidel na půdorysu procedurálních standardů kvality poskytovaných pobytových sociálních služeb. Praktická část práce popisuje metodologii plánování, provádění a vyhodnocování kvalitativního výzkumu, který měl stanoven jako hlavní úkol, porozumět procesům vzniku metodik standardů kvality, jejich použití v praxi a způsob jejich implementace do praxe. Dále pak zmapovat konkrétní práci s uživatelem sociální služby a způsob poskytování zpětné vazby zpět do metodik v systému jejich aktualizace. Ke sběru dat byl využit polostrukturovaný rozhovor s pracovníky v sociálních službách a se sociálními pracovníky a studium dokumentů, na jejichž základě byly ve zkoumaných zařízeních sestaveny metodiky a vnitřní pravidla standardů kvality poskytování sociálních služeb. Praktická část práce obsahuje konkrétní poznatky a zkušenosti z přirozeného prostředí pobytových sociálních služeb charakteru domova pro seniory, domova pro osoby se zdravotním postižením a chráněného bydlení. Práce v závěru otvírá prostor pro další výzkumná šetření v oblasti zpracování metodik v souvislosti s procedurálními standardy kvality. Výzkum poodkryl stav, kdy poskytovatelé pobytových sociálních služeb vytváří cestou sociálních pracovníků a pracovníků v sociálních službách metodiky a vnitřní pravidla v souladu s legislativním rámcem zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách. Sebraná a vyhodnocená data získaná výzkumem odpovídajícím způsobem prokázala, že kvalita poskytované pobytové sociální služby jsou v přímé souvislosti se schopností pracovníků v sociálních službách a sociálních pracovníků implementovat tyto metodiky do praxe tak, aby teorie metodik a přístupy k uživateli byly ve vzájemném souladu. Následně i fakt, že tvorba metodik je stále otevřený proces, který je nositelem zásadního vlivu na kvalitu poskytované péče ve prospěch uživatele sociální služby.
Anotace v angličtině
This rigorous work deals with the process, creation and implementation of methodologies of quality standards for the provision of residential social services. This work includes those two parts. The theoretical part of the thesis deals with the issue of creating and implementing methodologies of quality standards in the conditions of residential social services. It generalizes current legal norms related to quality standards of care provided with a focus on procedural standards. The following describes the approaches of social workers and social workers in the area of adequate support for users of social services. The main part of the thesis defines the processes of creating methodologies and internal rules on the floor plan of procedural standards of quality of residential services. The practical part of the thesis describes the methodology of planning, implementation and evauation of qualitative research, which was set as the main task, to understand the processes of quality standards methodologies, their use in practice and how to implement them in practice. Furthermore, to map the specific work with the user of the social service and the method of providing feedback back to the methodologies in order of updating them based on methodologies and internal rules of quality standards for the provision of social services compiled in examined facilities. The practical part of the work contains specific knowledge and experience from the natural environment of residential social services in the nature of a home for the elderly, a home for the disabled and sheltered housing. In conclusion, the work opens up space for further research in the field of elaboration of methodologies in connection with procedural quality standards. The research revealed a situation where providers of residential social services create methodologies and internal rules through social workers and workers in social services in accordance with the legislative framework of Act No. 108/2006 Coll., On social services. The collected and evaluated data obtained by the research adequately proved that the quality of the provided residential social services are directly related to the ability of social workers to implement these methodologies in practice so that theories of methodologies and approaches to the user are mutually consistent. Consequently, the fact that the creation of methodologies is still an open process, which has a fundamental influence on the quality of care provided for the benefit of the user of social services.
Klíčová slova
Standard kvality, tvorba metodik standardů kvality, proces, pobytová sociální služba, cíle služby, sociální pracovník, pracovník v sociálních službách, klíčový pracovník, uživatel, práva osob, předsudky, střety zájmů, běžný způsob života, cílová skupina uživatelů, nepříznivá sociální situace, osobní cíle.
Klíčová slova v angličtině
Quality standard, creation of quality standards methodologies, process, residential social service, service goals, social worker, social services worker, key worker, user, rights of persons, prejudices, conflicts of interest, common way of life, the target group of users, unfavorable social situation personal goals
Rozsah průvodní práce
147 stran, XVI stran příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Tato rigorózní práce se zabývá procesem, tvorby a zavádění metodik standardů kvality poskytování pobytových sociálních služeb. Obsahem práce jsou tyto dvě části. Teoretická část práce se věnuje problematice tvorby a zavádění metodik standardů kvality v podmínkách pobytových sociálních služeb. Zobecňuje aktuální právní normy vztahující se ke standardům kvality poskytované péče, se zaměřením na standardy procedurální. V dalším jsou popisovány přístupy pracovníků v sociálních službách a sociálních pracovníků v oblasti přiměřené míry podpory k uživatelům sociálních služeb. V hlavní časti práce vymezuje procesy tvorby metodik a vnitřních pravidel na půdorysu procedurálních standardů kvality poskytovaných pobytových sociálních služeb. Praktická část práce popisuje metodologii plánování, provádění a vyhodnocování kvalitativního výzkumu, který měl stanoven jako hlavní úkol, porozumět procesům vzniku metodik standardů kvality, jejich použití v praxi a způsob jejich implementace do praxe. Dále pak zmapovat konkrétní práci s uživatelem sociální služby a způsob poskytování zpětné vazby zpět do metodik v systému jejich aktualizace. Ke sběru dat byl využit polostrukturovaný rozhovor s pracovníky v sociálních službách a se sociálními pracovníky a studium dokumentů, na jejichž základě byly ve zkoumaných zařízeních sestaveny metodiky a vnitřní pravidla standardů kvality poskytování sociálních služeb. Praktická část práce obsahuje konkrétní poznatky a zkušenosti z přirozeného prostředí pobytových sociálních služeb charakteru domova pro seniory, domova pro osoby se zdravotním postižením a chráněného bydlení. Práce v závěru otvírá prostor pro další výzkumná šetření v oblasti zpracování metodik v souvislosti s procedurálními standardy kvality. Výzkum poodkryl stav, kdy poskytovatelé pobytových sociálních služeb vytváří cestou sociálních pracovníků a pracovníků v sociálních službách metodiky a vnitřní pravidla v souladu s legislativním rámcem zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách. Sebraná a vyhodnocená data získaná výzkumem odpovídajícím způsobem prokázala, že kvalita poskytované pobytové sociální služby jsou v přímé souvislosti se schopností pracovníků v sociálních službách a sociálních pracovníků implementovat tyto metodiky do praxe tak, aby teorie metodik a přístupy k uživateli byly ve vzájemném souladu. Následně i fakt, že tvorba metodik je stále otevřený proces, který je nositelem zásadního vlivu na kvalitu poskytované péče ve prospěch uživatele sociální služby.
Anotace v angličtině
This rigorous work deals with the process, creation and implementation of methodologies of quality standards for the provision of residential social services. This work includes those two parts. The theoretical part of the thesis deals with the issue of creating and implementing methodologies of quality standards in the conditions of residential social services. It generalizes current legal norms related to quality standards of care provided with a focus on procedural standards. The following describes the approaches of social workers and social workers in the area of adequate support for users of social services. The main part of the thesis defines the processes of creating methodologies and internal rules on the floor plan of procedural standards of quality of residential services. The practical part of the thesis describes the methodology of planning, implementation and evauation of qualitative research, which was set as the main task, to understand the processes of quality standards methodologies, their use in practice and how to implement them in practice. Furthermore, to map the specific work with the user of the social service and the method of providing feedback back to the methodologies in order of updating them based on methodologies and internal rules of quality standards for the provision of social services compiled in examined facilities. The practical part of the work contains specific knowledge and experience from the natural environment of residential social services in the nature of a home for the elderly, a home for the disabled and sheltered housing. In conclusion, the work opens up space for further research in the field of elaboration of methodologies in connection with procedural quality standards. The research revealed a situation where providers of residential social services create methodologies and internal rules through social workers and workers in social services in accordance with the legislative framework of Act No. 108/2006 Coll., On social services. The collected and evaluated data obtained by the research adequately proved that the quality of the provided residential social services are directly related to the ability of social workers to implement these methodologies in practice so that theories of methodologies and approaches to the user are mutually consistent. Consequently, the fact that the creation of methodologies is still an open process, which has a fundamental influence on the quality of care provided for the benefit of the user of social services.
Klíčová slova
Standard kvality, tvorba metodik standardů kvality, proces, pobytová sociální služba, cíle služby, sociální pracovník, pracovník v sociálních službách, klíčový pracovník, uživatel, práva osob, předsudky, střety zájmů, běžný způsob života, cílová skupina uživatelů, nepříznivá sociální situace, osobní cíle.
Klíčová slova v angličtině
Quality standard, creation of quality standards methodologies, process, residential social service, service goals, social worker, social services worker, key worker, user, rights of persons, prejudices, conflicts of interest, common way of life, the target group of users, unfavorable social situation personal goals
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení odborných pojmů a teoretických východisek vztahujících se k tvorbě procedurálních standardů kvality poskytovaných sociálních služeb v podmínkách sociální služby.
Realizace výzkumu a analýza jeho výsledků formou dotazníkového šetření.
Zpracování získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu procesů tvorby standardů kvality.
Stanovení doporučení pro praxi v podmínkách sociální služby.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení odborných pojmů a teoretických východisek vztahujících se k tvorbě procedurálních standardů kvality poskytovaných sociálních služeb v podmínkách sociální služby.
Realizace výzkumu a analýza jeho výsledků formou dotazníkového šetření.
Zpracování získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu procesů tvorby standardů kvality.
Stanovení doporučení pro praxi v podmínkách sociální služby.
Seznam doporučené literatury
Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, v platném znění
Prováděcí vyhláška 505/2006Sb., o sociálních službách, v platném znění
Standardy kvality sociálních služeb - výkladový slovník pro poskytovatele. Výstupy z tematických diskusních setkání a práce odborných týmů pro jednotlivé oblasti Standardů kvality sociálních služeb. 2008. Praha: MPSV.
Zavádění standardů kvality sociálních služeb do praxe. Průvodce poskytovatele. 2002. Praha: MPSV.
KRUTILOVÁ, D., ČÁMSKÝ, P., SEMBDNER, J. Tvorba a zavádění standardů kvality poskytování sociálních služeb. ISBN 978-80-254-3427-7.
CHLOUPKOVÁ, S. Jednání se zájemcem o službu sociální péče od A do Z. Praha: Grada. 2013. ISBN 978-247-4678-4.
KLEVETOVÁ, D., DLABALOVÁ, I. Motivační prvky při práci se seniory. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2169-9.
MALÍKOVÁ, E. Péče o seniory v pobytových sociálních zařízeních. 1. vyd. Praha: Grada Publishing 2011. ISBN 978-80-247-3148-3.
ŽUMAROVÁ, M., TESKOVÁ, J. Pohled sociálního pedagoga na kvalitu života seniorů. Posuzování životní situace v sociální práci. Hradec Králové: Gaudeamus, 2008. ISBN 978-80-7041-419-4.
ZAVÁZALOVÁ, H., A KOL. Vybrané kapitoly ze sociální gerontologie. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0548-6.
MATOUŠEK, O. 2003. Slovník sociální práce. Praha: Portál. ISBN. 978-80-262-1154-9.
KRUTINOVÁ, D., ČÁMSKÝ P., SEMBDNER J. Tvorba a zavádění standardů kvality poskytování sociálních služeb. Abena. ISBN 978-80-254-3427-7.
BICKOVÁ, L., aj. Individuální plánování a role klíčového pracovníka v sociálních službách. 1. vyd. Tábor: RUDI, 2011. ISBN 978-80-904668-1-4.
Seznam doporučené literatury
Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, v platném znění
Prováděcí vyhláška 505/2006Sb., o sociálních službách, v platném znění
Standardy kvality sociálních služeb - výkladový slovník pro poskytovatele. Výstupy z tematických diskusních setkání a práce odborných týmů pro jednotlivé oblasti Standardů kvality sociálních služeb. 2008. Praha: MPSV.
Zavádění standardů kvality sociálních služeb do praxe. Průvodce poskytovatele. 2002. Praha: MPSV.
KRUTILOVÁ, D., ČÁMSKÝ, P., SEMBDNER, J. Tvorba a zavádění standardů kvality poskytování sociálních služeb. ISBN 978-80-254-3427-7.
CHLOUPKOVÁ, S. Jednání se zájemcem o službu sociální péče od A do Z. Praha: Grada. 2013. ISBN 978-247-4678-4.
KLEVETOVÁ, D., DLABALOVÁ, I. Motivační prvky při práci se seniory. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2169-9.
MALÍKOVÁ, E. Péče o seniory v pobytových sociálních zařízeních. 1. vyd. Praha: Grada Publishing 2011. ISBN 978-80-247-3148-3.
ŽUMAROVÁ, M., TESKOVÁ, J. Pohled sociálního pedagoga na kvalitu života seniorů. Posuzování životní situace v sociální práci. Hradec Králové: Gaudeamus, 2008. ISBN 978-80-7041-419-4.
ZAVÁZALOVÁ, H., A KOL. Vybrané kapitoly ze sociální gerontologie. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0548-6.
MATOUŠEK, O. 2003. Slovník sociální práce. Praha: Portál. ISBN. 978-80-262-1154-9.
KRUTINOVÁ, D., ČÁMSKÝ P., SEMBDNER J. Tvorba a zavádění standardů kvality poskytování sociálních služeb. Abena. ISBN 978-80-254-3427-7.
BICKOVÁ, L., aj. Individuální plánování a role klíčového pracovníka v sociálních službách. 1. vyd. Tábor: RUDI, 2011. ISBN 978-80-904668-1-4.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma své práce, objasnila význam a důvod zpracování tématu rigorózní práce. Zaměřila se na představení designu výzkumu, vysvětlila postupy pro naplnění cílů rigorózní práce. Cílem práce bylo zjistit, jak se pracovníci v sociálních službách a sociální pracovníci ve vybraných pobytových službách podílejí na tvorbě metodik a jejich implementaci do praxe. Studentka využila kvalitativní pojetí výzkumu. Výzkum probíhal s dvanácti účastníky výzkumu. Studentka představila charakteristiku respondentů. Otázky členů komise směřovaly k analýze rozhovorů. Studentka reagovala spíše obecně, zaměřila se na výsledky. Členové komise se dotazovali na konkrétní podobu způsobu analýzy dat. Studentka odpovídala obecně, konkrétní analytický postup neuvedla.
Dále se studentka zaměřila na výsledky výzkumu. Členové komise se doptávali na interpretaci výsledků. Následně byly shrnuty posudky oponentů, byly zmíněny silné a slabé stránky práce. Otázka členů komise směřovala k citaci zákona, které paragrafy studentka citovala. Studentka odpověděla. V posudcích byly zmíněny formální nedostatky a nedostatky v metodologické části práce. Studentka dále reagovala na otázky oponenta práce, týkající se vysvětlení počtu tří pobytových zařízení sociálních služeb. Členové komise se ztotožnili s posudky oponentů. Konstatovali, že cíle práce jsou formulovány velmi vágně, není jasná analýza dat a jazykové zpracování vykazuje nedostatky. Členové komise hodnotili pozitivně, že studentka byla k obhajobě připravena, nicméně se shodli na tom, že práce vykazuje řadu nedostatků. Dále bylo zmíněno, že došlo ke kvantifikaci kvalitativního výzkumu, což je poměrně problematické. V práci jsou patrné metodologické nedostatky. Studentka reagovala tak, že poukázala na praktický přínos práce. Členové komise se shodli na tom, že nedostatky v rigorózní práci jsou zásadní.