Bakalářská práce výzkumného charakteru se zabývá možnostmi aplikování integrovaného vyučování cizího jazyka v mateřské škole. Cílem této bakalářské práce je analyzovat soubor vybraných didaktických materiálů vhodných pro metodiku CLIL a popsat, jakým způsobem naplňují principy konstruktivistického přístupu v předškolním vzdělávání. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část nabízí vhled do problematiky rané výuky angličtiny u dětí předškolního věku, vymezení pojmu konstruktivistického přístupu ve vzdělávání a roli metodiky CLIL v preprimárním vzdělávání. V praktické části je představen soubor vybraných didaktických materiálů. Jádrem této části je pak analýza 7 didaktických publikací angličtiny pro děti předškolního věku prostřednictvím kvalitativně orientované obsahové analýzy.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis of a research nature deals with the possibilities of applying integrated foreign language teaching in kindergarten. The aim of this bachelor's thesis is to analyze a set of selected didactic materials suitable for the CLIL methodology and to describe how they fulfill the principles of constructivist approach in preschool education. The work is divided into theoretical and practical part. The theoretical part offers an insight into the issue of early English teaching in preschool children, the definition of the concept of constructivist approach in education and the role of CLIL methodology in pre-primary education. The practical part presents a set of selected didactic materials. The core of this part is the analysis of 7 didactic publications of English for preschool children through qualitatively oriented content analysis.
Klíčová slova
raná výuka angličtiny, konstruktivistický přístup, prvky konstruktivismu, CLIL, aktivita CLIL
Klíčová slova v angličtině
teaching very young learners, constructivist approach, elements of constructivism, CLIL, CLIL activity
Rozsah průvodní práce
52 s. (70 167 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce výzkumného charakteru se zabývá možnostmi aplikování integrovaného vyučování cizího jazyka v mateřské škole. Cílem této bakalářské práce je analyzovat soubor vybraných didaktických materiálů vhodných pro metodiku CLIL a popsat, jakým způsobem naplňují principy konstruktivistického přístupu v předškolním vzdělávání. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část nabízí vhled do problematiky rané výuky angličtiny u dětí předškolního věku, vymezení pojmu konstruktivistického přístupu ve vzdělávání a roli metodiky CLIL v preprimárním vzdělávání. V praktické části je představen soubor vybraných didaktických materiálů. Jádrem této části je pak analýza 7 didaktických publikací angličtiny pro děti předškolního věku prostřednictvím kvalitativně orientované obsahové analýzy.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis of a research nature deals with the possibilities of applying integrated foreign language teaching in kindergarten. The aim of this bachelor's thesis is to analyze a set of selected didactic materials suitable for the CLIL methodology and to describe how they fulfill the principles of constructivist approach in preschool education. The work is divided into theoretical and practical part. The theoretical part offers an insight into the issue of early English teaching in preschool children, the definition of the concept of constructivist approach in education and the role of CLIL methodology in pre-primary education. The practical part presents a set of selected didactic materials. The core of this part is the analysis of 7 didactic publications of English for preschool children through qualitatively oriented content analysis.
Klíčová slova
raná výuka angličtiny, konstruktivistický přístup, prvky konstruktivismu, CLIL, aktivita CLIL
Klíčová slova v angličtině
teaching very young learners, constructivist approach, elements of constructivism, CLIL, CLIL activity
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o uplatnění metodiky CLIL v předškolním vzdělávání.
Vymezení pojmů a teoretických východisek o možnostech vzdělávání dětí předškolního věku v anglickém jazyce.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím obsahové analýzy didaktických materiálů angličtiny pro předškolní vzdělávání.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o uplatnění metodiky CLIL v předškolním vzdělávání.
Vymezení pojmů a teoretických východisek o možnostech vzdělávání dětí předškolního věku v anglickém jazyce.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím obsahové analýzy didaktických materiálů angličtiny pro předškolní vzdělávání.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Hejný, M., & Kuřina, F. (2009). Dítě, škola a matematika: konstruktivistické výstupy k vyučování. Praha: Portál.
Hennová, I. (2010). Angličtina pro předškoláky: metodika pro výuku v mateřské škole. Praha: Portál.
Mehisto, P., Marsh, D., & Frigols, M. J. (2008). Uncovering CLIL: Content and language integrated learning in bilingual and multilingual education. Oxford: Macmillan Education.
Pokrivčáková, S. et al. (2015). CLIL in Foreign Language Education. Nitra: UKF.
Slattery, M., & Willis, J. (2001). English for Primary Teachers: a handbook of activities and classroom language. Great Britain: Oxford, University Press.
Seznam doporučené literatury
Hejný, M., & Kuřina, F. (2009). Dítě, škola a matematika: konstruktivistické výstupy k vyučování. Praha: Portál.
Hennová, I. (2010). Angličtina pro předškoláky: metodika pro výuku v mateřské škole. Praha: Portál.
Mehisto, P., Marsh, D., & Frigols, M. J. (2008). Uncovering CLIL: Content and language integrated learning in bilingual and multilingual education. Oxford: Macmillan Education.
Pokrivčáková, S. et al. (2015). CLIL in Foreign Language Education. Nitra: UKF.
Slattery, M., & Willis, J. (2001). English for Primary Teachers: a handbook of activities and classroom language. Great Britain: Oxford, University Press.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka uvedla svou bakalářskou práci. Hovořila samostatně a plynule. Vedoucí práce hodnotí práci kladně a neshledává žádná závažná pochybeni. Oponentka práce hodnotí kladně logicky zpracovanou teoretickou část, s vlastním potenciálem. Empirickou část hodnotí také kladně. V diskuzi komise projevila však nedostatky v empirické části. Zejména využití techniky a metody CLIL v návaznosti na věkovou kategorii dětí.
Studentka odpověděla na otázky vedoucího i oponenta práce.