Diplomová práce se zabývá vybranými charakteristikami profesní identity učitelky v mateřské škole. Cílem teoretické části je představit pojem profesní identity a vymezit faktory, které ji charakterizují. Praktická část byla realizována prostřednictvím výzkumného designu kvalitativní případové studie s využitím triangulace metod sběru dat životního příběhu, polostrukturovaného interview a životní křivky učitelky v mateřské škole. Získaná data byla vyhodnocena prostřednictvím otevřeného kódování. Na základě vzniklých kódů byly vytvořeny kategorie, které souvisí s charakteristikami profesní identity učitelky v mateřské škole. V závěru práce jsou představeny výsledky výzkumu, z nichž nejzajímavější je, že učitelka na základě profesní sebereflexe a aktivním sebevzděláváním rozvíjí svou profesní identitu.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with selected characteristics of the professional identity of the teacher in a kindergarten. The aim of the theoretical part is to introduce the concept of professional identity and to define the factors that characterize it. The practical part was realized through the research design of a qualitative case study using triangulation of life story data collection methods, a semi-structured interview and the life curve of the kindergarten teacher. The collected data were evaluated by open coding. Based on the resulting codes, categories were created that are related to the characteristics of the professional identity of the kindergarten teacher. At the end of the thesis, the results of the research are presented, the most interesting of which is that the teacher develops her professional identity on the basis of professional self-reflection and active self-education.
Klíčová slova
profese učitelky v mateřské škole, profesní identita, profesní sebereflexe, mobbing, profesní příběh
Klíčová slova v angličtině
profession of kindergarten teacher, professional identity, professional
self-reflection, mobbing, professional story
Rozsah průvodní práce
119 s. (204 380 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá vybranými charakteristikami profesní identity učitelky v mateřské škole. Cílem teoretické části je představit pojem profesní identity a vymezit faktory, které ji charakterizují. Praktická část byla realizována prostřednictvím výzkumného designu kvalitativní případové studie s využitím triangulace metod sběru dat životního příběhu, polostrukturovaného interview a životní křivky učitelky v mateřské škole. Získaná data byla vyhodnocena prostřednictvím otevřeného kódování. Na základě vzniklých kódů byly vytvořeny kategorie, které souvisí s charakteristikami profesní identity učitelky v mateřské škole. V závěru práce jsou představeny výsledky výzkumu, z nichž nejzajímavější je, že učitelka na základě profesní sebereflexe a aktivním sebevzděláváním rozvíjí svou profesní identitu.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with selected characteristics of the professional identity of the teacher in a kindergarten. The aim of the theoretical part is to introduce the concept of professional identity and to define the factors that characterize it. The practical part was realized through the research design of a qualitative case study using triangulation of life story data collection methods, a semi-structured interview and the life curve of the kindergarten teacher. The collected data were evaluated by open coding. Based on the resulting codes, categories were created that are related to the characteristics of the professional identity of the kindergarten teacher. At the end of the thesis, the results of the research are presented, the most interesting of which is that the teacher develops her professional identity on the basis of professional self-reflection and active self-education.
Klíčová slova
profese učitelky v mateřské škole, profesní identita, profesní sebereflexe, mobbing, profesní příběh
Klíčová slova v angličtině
profession of kindergarten teacher, professional identity, professional
self-reflection, mobbing, professional story
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se problematiky profesní identity učitelky mateřské školy.
Teoretické vymezení stěžejních pojmů z oblasti profesní identity, sebepojetí a sebereflexe učitelky mateřské školy.
Realizace výzkumu v kvalitativním designu pomocí metod analýzy životního příběhu, hloubkového interview a metody životní křivky učitelky mateřské školy.
Zpracování a vyhodnocení dat včetně jejich interpretace.
Shrnutí závěrů výzkumu a formulace doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se problematiky profesní identity učitelky mateřské školy.
Teoretické vymezení stěžejních pojmů z oblasti profesní identity, sebepojetí a sebereflexe učitelky mateřské školy.
Realizace výzkumu v kvalitativním designu pomocí metod analýzy životního příběhu, hloubkového interview a metody životní křivky učitelky mateřské školy.
Zpracování a vyhodnocení dat včetně jejich interpretace.
Shrnutí závěrů výzkumu a formulace doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
Gavora, P. (2001). Výskum životného príbehu: učiteľka Adamová. Pedagogika, LI(3), 352-368.
Gordon, K. A. (2014). Early childhood education: becoming a professional. Los Angeles: SAGE.
Lukášová, H. (2015). Učitelské sebepojetí a jeho zkoumání. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií.
Švaříček, R., & Šeďová, K. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
Wiegerová, A. et al. (2015). Profesionalizace učitele mateřské školy z pohledu reformy kurikula. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií.
Seznam doporučené literatury
Gavora, P. (2001). Výskum životného príbehu: učiteľka Adamová. Pedagogika, LI(3), 352-368.
Gordon, K. A. (2014). Early childhood education: becoming a professional. Los Angeles: SAGE.
Lukášová, H. (2015). Učitelské sebepojetí a jeho zkoumání. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií.
Švaříček, R., & Šeďová, K. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
Wiegerová, A. et al. (2015). Profesionalizace učitele mateřské školy z pohledu reformy kurikula. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila adekvátně svou diplomovou práci. Vedoucí práce prof. Lukášová upozornila na špatný time management studentky při tvorbě práce. Výzkumná strategie tak musela být zredukována z důvodu časové tísně. Oponent práce prof. Gavora oceňoval shrnutí teoretických poznatků v teoretické části. Získaná data byla bohatá, avšak prof. Gavora poukazoval na možné limity v porozumění otázek participantů a upozornil na zaměňování výzkumných otázek a otázek do výzkumu. Studentka odpověděla adekvátně na otázky vedoucího a oponenta. Prof. Wiegerová položila dotaz orientovaný na rozdíl v pojmech mobbing a bossing, které se objevují v práci studentky. Studentka odpověděla s dopomocí.