Předkládaná diplomová práce je věnována průnikovému pedagogickému tématu. V profesionalizaci učitelů se vyskytuje i jev, který je důležité zkoumat. Jde o odolnost neboli resilienci učitelů vůči různým změnám. Cílem diplomové práce bylo zjistit míru resilience u učitelů mateřských škol. Pro tyto účely byl využit dotazník CD-RISC 25 a tematické psaní učitelů mateřských škol. Výzkum byl realizován na vzorce 253 respondentů. Výzkumná data z dotazníku byla zpracována pomocí softwaru JASP, doplněna byla výpověďmi učitelů mateřských škol z jejich tematického psaní. V závěrečné části práce jsou zmíněny také limity a diskuze této práce.
Anotace v angličtině
The submitted thesis is dedicated to the breakthrough pedagogical topic. There is also a phenomenon in teacher professionalization that is important to research. It is the resilience of teachers to various changes. The aim of the thesis was to determine the degree of resilience of preschool teachers. The CD-RISC 25 questionnaire and thematic writing by kindergarten teachers were used for these purposes. The research was realized on the sample of 253 respondents. The research data from the questionnaire were processed using JASP software, then they were supplemented by statements from preschool teachers from their thematic writing.The final part of the thesis also mentions the limits and discussion of this thesis.
Předkládaná diplomová práce je věnována průnikovému pedagogickému tématu. V profesionalizaci učitelů se vyskytuje i jev, který je důležité zkoumat. Jde o odolnost neboli resilienci učitelů vůči různým změnám. Cílem diplomové práce bylo zjistit míru resilience u učitelů mateřských škol. Pro tyto účely byl využit dotazník CD-RISC 25 a tematické psaní učitelů mateřských škol. Výzkum byl realizován na vzorce 253 respondentů. Výzkumná data z dotazníku byla zpracována pomocí softwaru JASP, doplněna byla výpověďmi učitelů mateřských škol z jejich tematického psaní. V závěrečné části práce jsou zmíněny také limity a diskuze této práce.
Anotace v angličtině
The submitted thesis is dedicated to the breakthrough pedagogical topic. There is also a phenomenon in teacher professionalization that is important to research. It is the resilience of teachers to various changes. The aim of the thesis was to determine the degree of resilience of preschool teachers. The CD-RISC 25 questionnaire and thematic writing by kindergarten teachers were used for these purposes. The research was realized on the sample of 253 respondents. The research data from the questionnaire were processed using JASP software, then they were supplemented by statements from preschool teachers from their thematic writing.The final part of the thesis also mentions the limits and discussion of this thesis.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o zvládání změn v práci učitele mateřské školy. Vymezení teoretických východisek o osobnosti učitele a jeho odolnosti vůči změnám. Příprava metodologie výzkumu, formulace výzkumného problému, výzkumných otázek a výzkumných cílů. Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníku. Zpracování získaných dat, jejich vyhodnocení a interpretace. Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí, formulace závěru výsledků a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o zvládání změn v práci učitele mateřské školy. Vymezení teoretických východisek o osobnosti učitele a jeho odolnosti vůči změnám. Příprava metodologie výzkumu, formulace výzkumného problému, výzkumných otázek a výzkumných cílů. Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníku. Zpracování získaných dat, jejich vyhodnocení a interpretace. Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí, formulace závěru výsledků a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
Court, D., Merav, L., & Ornan, E. (2009). Preschool teachers narratives: A window on personal professional history, values and beliefs. International Journal of Early Years Education, 17(3), 207-217.
Gruhl, M., & Körbächer, H. (2013). Psychická odolnost v každodenním životě. Praha: Portál.
Lazarová, B. (2005). Osobnost učitele a rezistence vůči změně. Filozofická fakulta: Brno.
Mareš, J. (2018). Odpor učitelů vůči změnám ve škole a ve školství. Pedagogika, 68(2), 173-200.
Vašutová, J. (2004). Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido.
Wiegerová, A., & Gavora, P. (2014). Proč se chci stát učitelkou v mateřské škole? Pohled kvalitativního výzkumu. Pedagogická Orientace, 24(4), 510-534.
Seznam doporučené literatury
Court, D., Merav, L., & Ornan, E. (2009). Preschool teachers narratives: A window on personal professional history, values and beliefs. International Journal of Early Years Education, 17(3), 207-217.
Gruhl, M., & Körbächer, H. (2013). Psychická odolnost v každodenním životě. Praha: Portál.
Lazarová, B. (2005). Osobnost učitele a rezistence vůči změně. Filozofická fakulta: Brno.
Mareš, J. (2018). Odpor učitelů vůči změnám ve škole a ve školství. Pedagogika, 68(2), 173-200.
Vašutová, J. (2004). Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido.
Wiegerová, A., & Gavora, P. (2014). Proč se chci stát učitelkou v mateřské škole? Pohled kvalitativního výzkumu. Pedagogická Orientace, 24(4), 510-534.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci a vysvětlila klíčové pojmy práce. Uvedla cíle výzkumu, dílčí výzkumné cíle a otázky, výzkumnou metodu a výzkumný vzorek. Vedoucí práce se vyjádřil k tématu práce. Oponent se vyjádřil k teoretické i empirické části práce a položil otázku, na kterou studentka dokázala bez problémů odpovědět. Studentka se vyjádřila k otázkám oponenta a vedoucího diplomové práce. Následně proběhla diskuse. Studenteka mluvila plynule a samostatně.