Diplomová práce se zabývá tématem problémový žák pohledem učitele prvního stupně základní školy. Tato práce objasňuje charakteristiku problémového žáka, jak se tento žák projevuje a možné příčiny přidělení této nálepky problémový. Dále je zde vymezena problematika vlivu učitele na problémové žáky a jejich vzájemné vztahy ve škole. Praktická část obsahuje výzkumná šetření, jejichž cílem bylo odhalení charakteristik a vnímání problémového žáka učitelem 1. stupně základní školy. Dále zde byly odkryty souvislosti problémového chování žáka.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the topic of a problematic pupil from the point of view of a primary school teacher. This work clarifies the characteristics of a problematic pupil, how this pupil behaves and the possible causes of assigning this problematic label. Furthermore, the issue of the teacher's influence on problematic pupils and their mutual relations at school is defined. The practical part contains research investigations, the aim of which was to reveal the characteristics and perception of the problematic pupil by a primary school teacher. Furthermore, the context of the pupil's problematic behavior was revealed here.
Klíčová slova
klima, osobnost učitele, porucha chování, problém v chování, problémový žák, vztahy, základní škola
Klíčová slova v angličtině
behavior, clima disorder, primary school, problem in behavior, problematic pupil, relationships, teacher´s personality
Rozsah průvodní práce
99 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá tématem problémový žák pohledem učitele prvního stupně základní školy. Tato práce objasňuje charakteristiku problémového žáka, jak se tento žák projevuje a možné příčiny přidělení této nálepky problémový. Dále je zde vymezena problematika vlivu učitele na problémové žáky a jejich vzájemné vztahy ve škole. Praktická část obsahuje výzkumná šetření, jejichž cílem bylo odhalení charakteristik a vnímání problémového žáka učitelem 1. stupně základní školy. Dále zde byly odkryty souvislosti problémového chování žáka.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the topic of a problematic pupil from the point of view of a primary school teacher. This work clarifies the characteristics of a problematic pupil, how this pupil behaves and the possible causes of assigning this problematic label. Furthermore, the issue of the teacher's influence on problematic pupils and their mutual relations at school is defined. The practical part contains research investigations, the aim of which was to reveal the characteristics and perception of the problematic pupil by a primary school teacher. Furthermore, the context of the pupil's problematic behavior was revealed here.
Klíčová slova
klima, osobnost učitele, porucha chování, problém v chování, problémový žák, vztahy, základní škola
Klíčová slova v angličtině
behavior, clima disorder, primary school, problem in behavior, problematic pupil, relationships, teacher´s personality
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se problémů vzdělávání na 1. stupni základní školy.
Vymezení terminologie a teoretických východisek zaměřených na problémové žáky v perspektivě učitelů 1. stupně základní školy.
Příprava metodiky výzkumu, stanovení výzkumných cílů a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s učiteli 1. stupně základní školy.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu a doporučení do praxe primárního vzdělávání.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se problémů vzdělávání na 1. stupni základní školy.
Vymezení terminologie a teoretických východisek zaměřených na problémové žáky v perspektivě učitelů 1. stupně základní školy.
Příprava metodiky výzkumu, stanovení výzkumných cílů a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s učiteli 1. stupně základní školy.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu a doporučení do praxe primárního vzdělávání.
Seznam doporučené literatury
Auger, M. T., & Boucharlat, C. (2005). Učitel a problémový žák: strategie pro řešení problémů s kázní a učením. Praha: Portál.
Bendl, S. (2011).Kázeňské problémy ve škole. Praha: Triton.
Emmer, E., & Sabornie, E. (2013). Handbook of classroom management: Research, practice, and contemporary issues. London: Routledge.
Kyriacou, C. (2005). Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál.
Presová, J. (2012). Po dobrém nebo po zlém? K otázkám hodnocení chování žáků základních škol. Komenský, 137(2), 21-25.
Seznam doporučené literatury
Auger, M. T., & Boucharlat, C. (2005). Učitel a problémový žák: strategie pro řešení problémů s kázní a učením. Praha: Portál.
Bendl, S. (2011).Kázeňské problémy ve škole. Praha: Triton.
Emmer, E., & Sabornie, E. (2013). Handbook of classroom management: Research, practice, and contemporary issues. London: Routledge.
Kyriacou, C. (2005). Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál.
Presová, J. (2012). Po dobrém nebo po zlém? K otázkám hodnocení chování žáků základních škol. Komenský, 137(2), 21-25.
Přílohy volně vložené
1 disk
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou diplomovou práci. Hovořila samostatně a plynule. Vedoucí práce vyzdvihuje spolupráci se studentkou. Dlouho však hledaly společný záměr práce. Empirickou část hodnotí jako solidní i přes zvolenou formu interpretací dat. Některé místa jsou označena za slabá. Neobsahují hloubku, např. vzorková základna. Vedoucí práce měl vyšší očekávání, než se poté projevilo, avšak práci hodnotí jako dobrou. Oponent práce hodnotí teoretickou část za systematickou, logickou. Hodnotí pozitivně využití literarních zdrojů, zejména zahraničních knih. Upozorňuje na pravopisné chyby. V empirické části oceňuje zapojení začínajícího učitele a učitele s praxí. Nedostatky vidí v subtilnosti vzorku. V přepisu interview odhaluje špatnou přehlednost. Práci doporučuje k obhajobě a práci hodnotí jako dobrou.
Studentka odpověděla na otázky vedoucího i oponenta práce.