Diplomová práce je zaměřena na problematiku kvality života dětí z pohledu žáků v primární edukaci. Práce má teoreticko-výzkumný charakter. Hlavním záměrem diplomové práce je zjistit, co si žáci mladšího školního věku představují pod pojmem kvalita života dětí a do jakých oblastí ji promítají. V teoretické části je popsáno pojetí kvality života dítěte, charakteristika žáka mladšího školního věku v primární edukaci a také vybrané výsledky dosavadních pedagogických výzkumů na toto téma. Praktická část je založena na zjišťování názorů na kvalitu života dětí u žáků 5. tříd vesnických základních škol. V závěrečné části práce jsou předloženy odpovědi na výzkumné otázky, které tak naplňují stanovený záměr diplomové práce. V závěru práce jsou formulovány doporučení pro další pedagogický výzkum, ale i pro pedagogickou praxi.
Anotace v angličtině
Diploma thesis focuses on the quality of children´s life from the perspective of pupils in primary education. The thesis has a theoretical-research character. The main purpose of the thesis is to find out what pupils of younger school age imagine by the term quality of life of children and in what areas they project it. The theoretical part describes the concept of child quality of life, the characteristics of pupils of younger school age in primary education, as well as selected results of previous pedagogical research on this topic. The practical part is based on the survey of opinions on the quality of life of children in pupils of the fifth grade of village elementary schools. In the final part of the thesis, answers to research questions are presented, which thus fulfill the stated intention of the thesis. At the end of the thesis, recommendations are formulated for further pedagogical research, but also for pedagogical practice.
Klíčová slova
kvalita života, kvalita života dětí, žák mladšího školního věku, primární edukace, špatný život, normální život, výborný život
Klíčová slova v angličtině
quality of life, quality of children´s life, younger school age pupils, primary education, poor life, normal life, excellent life
Rozsah průvodní práce
113
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na problematiku kvality života dětí z pohledu žáků v primární edukaci. Práce má teoreticko-výzkumný charakter. Hlavním záměrem diplomové práce je zjistit, co si žáci mladšího školního věku představují pod pojmem kvalita života dětí a do jakých oblastí ji promítají. V teoretické části je popsáno pojetí kvality života dítěte, charakteristika žáka mladšího školního věku v primární edukaci a také vybrané výsledky dosavadních pedagogických výzkumů na toto téma. Praktická část je založena na zjišťování názorů na kvalitu života dětí u žáků 5. tříd vesnických základních škol. V závěrečné části práce jsou předloženy odpovědi na výzkumné otázky, které tak naplňují stanovený záměr diplomové práce. V závěru práce jsou formulovány doporučení pro další pedagogický výzkum, ale i pro pedagogickou praxi.
Anotace v angličtině
Diploma thesis focuses on the quality of children´s life from the perspective of pupils in primary education. The thesis has a theoretical-research character. The main purpose of the thesis is to find out what pupils of younger school age imagine by the term quality of life of children and in what areas they project it. The theoretical part describes the concept of child quality of life, the characteristics of pupils of younger school age in primary education, as well as selected results of previous pedagogical research on this topic. The practical part is based on the survey of opinions on the quality of life of children in pupils of the fifth grade of village elementary schools. In the final part of the thesis, answers to research questions are presented, which thus fulfill the stated intention of the thesis. At the end of the thesis, recommendations are formulated for further pedagogical research, but also for pedagogical practice.
Klíčová slova
kvalita života, kvalita života dětí, žák mladšího školního věku, primární edukace, špatný život, normální život, výborný život
Klíčová slova v angličtině
quality of life, quality of children´s life, younger school age pupils, primary education, poor life, normal life, excellent life
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o kvalitě života žáků v primární edukaci.
Vymezení základních pojmů pro teoretická zpracování problému.
Vyhodnocení dosavadních výzkumů v oblasti kvality života žáků.
Příprava výzkumné metodologie, stanovení cílů a dílčích otázek k pedagogickému výzkumu.
Volba výzkumné strategie v oblasti kvalitativní metodologie.
Stanovení postupu pro zpracování kvalitativních dat.
Interpretace zjištěných výsledků pedagogického výzkumu a formulace závěrů.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o kvalitě života žáků v primární edukaci.
Vymezení základních pojmů pro teoretická zpracování problému.
Vyhodnocení dosavadních výzkumů v oblasti kvality života žáků.
Příprava výzkumné metodologie, stanovení cílů a dílčích otázek k pedagogickému výzkumu.
Volba výzkumné strategie v oblasti kvalitativní metodologie.
Stanovení postupu pro zpracování kvalitativních dat.
Interpretace zjištěných výsledků pedagogického výzkumu a formulace závěrů.
Seznam doporučené literatury
Helus, Z. (2009). Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál.
Lukášová, H. (2010). Kvalita života dětí a didaktika. Praha: Portál.
Lukášová, H. (2017). A Study of Conceptualisation of Quality of Life by Czech Fifth-Graders. Acta Technologica, 7(1), 59-81.
Lukášová, H., & Mareš, J. (2014). Pojetí kvality života žáků 1. stupně základních škol. Komenský, 139(1), 12-18.
Mareš, J., ed al. (2006). Kvalita života u dětí a dospívajících I. Brno: MSD.
Mareš, J., ed al. (2007). Kvalita života u dětí a dospívajících II. Brno: MSD.
Mareš, J., ed al. (2008). Kvalita života u dětí a dospívajících III. Brno: MSD.
Seznam doporučené literatury
Helus, Z. (2009). Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál.
Lukášová, H. (2010). Kvalita života dětí a didaktika. Praha: Portál.
Lukášová, H. (2017). A Study of Conceptualisation of Quality of Life by Czech Fifth-Graders. Acta Technologica, 7(1), 59-81.
Lukášová, H., & Mareš, J. (2014). Pojetí kvality života žáků 1. stupně základních škol. Komenský, 139(1), 12-18.
Mareš, J., ed al. (2006). Kvalita života u dětí a dospívajících I. Brno: MSD.
Mareš, J., ed al. (2007). Kvalita života u dětí a dospívajících II. Brno: MSD.
Mareš, J., ed al. (2008). Kvalita života u dětí a dospívajících III. Brno: MSD.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka adekvátně představila svou diplomovou práci formou prezentace. Vedoucí práce ocenila důslednou aplikaci metody v kvalitativním výzkumu. Oponentka poukázala na náročnost tématu. Zpracování teoretické části hodnotí jako velmi dobré. Upozorňuje na nedostatky v metodologii, zejména poukazuje na slabou propracovanost limitů a interpretace. Studentka odpovídala na otázky k obhajobě s drobnými nedostatky. Prof. Gavora a prof. Wiegerová ve shodě poukázali na problém týkající se pojetí kvality z kvantitativního výzkumu a jeho využití v kvalitativním výzkumu empirické části diplomové práce.