Cílem diplomové práce je popsat a zmapovat způsoby pojetí lásky dětmi předškolního věku. První tři kapitoly jsou věnovány teoretickým východiskům. Charakterizovány jsou sociální reprezentace, popsán je fenomén lásky, její formy, pozornost je věnována rozvoji lásky u dětí předškolního věku a jejich sociálním reprezentacím lásky. Ve čtvrté kapitole práce je popsán realizovaný výzkum, jehož cílem bylo analyzovat sociální reprezentaci lásky u dětí předškolního věku. Výzkum byl koncipován jako kvalitativní. Výzkumný soubor tvořilo 20 dětí předškolního věku z vybrané mateřské školy. Metodami sběru dat bylo pozorování, rozhovor a analýza dokumentů, konkrétně kreseb dětí. K analýze dat byl zvolen design zakotvené teorie. Navržena byla teorie, která přibližuje problematiku tvorby a obsahu sociálních reprezentací lásky u dětí předškolního věku, a to z hlediska teorie objektních vztahů.
Anotace v angličtině
The aim of the diploma thesis is to describe and map the ways of conception of love by children of preschool age. The first three chapters are devoted to theoretical background. Social representations are characterized, the phenomenon of love is described, its forms, attention is paid to the development of love in preschool children and their social representations of love. The fourth chapter describes the research, which aimed to analyze the social representation of love in preschool children. The research was conceived as qualitative. The research sample consisted of 20 preschool children from a selected kindergarten. The methods of data collection were observation, interview and analysis of documents, specifically children's drawings. The design of the grounded theory was chosen for the data analysis. A theory was proposed that approaches the issue of the creation and content of social representations of love in preschool children, in terms of the object relations theory.
Klíčová slova
láska dítěte předškolního věku, objektní vztahy, sociální reprezentace, představy dětí
Klíčová slova v angličtině
love of a preschool child, object relations, social representation, ideas of childrens
Rozsah průvodní práce
77 s. (130 698 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce je popsat a zmapovat způsoby pojetí lásky dětmi předškolního věku. První tři kapitoly jsou věnovány teoretickým východiskům. Charakterizovány jsou sociální reprezentace, popsán je fenomén lásky, její formy, pozornost je věnována rozvoji lásky u dětí předškolního věku a jejich sociálním reprezentacím lásky. Ve čtvrté kapitole práce je popsán realizovaný výzkum, jehož cílem bylo analyzovat sociální reprezentaci lásky u dětí předškolního věku. Výzkum byl koncipován jako kvalitativní. Výzkumný soubor tvořilo 20 dětí předškolního věku z vybrané mateřské školy. Metodami sběru dat bylo pozorování, rozhovor a analýza dokumentů, konkrétně kreseb dětí. K analýze dat byl zvolen design zakotvené teorie. Navržena byla teorie, která přibližuje problematiku tvorby a obsahu sociálních reprezentací lásky u dětí předškolního věku, a to z hlediska teorie objektních vztahů.
Anotace v angličtině
The aim of the diploma thesis is to describe and map the ways of conception of love by children of preschool age. The first three chapters are devoted to theoretical background. Social representations are characterized, the phenomenon of love is described, its forms, attention is paid to the development of love in preschool children and their social representations of love. The fourth chapter describes the research, which aimed to analyze the social representation of love in preschool children. The research was conceived as qualitative. The research sample consisted of 20 preschool children from a selected kindergarten. The methods of data collection were observation, interview and analysis of documents, specifically children's drawings. The design of the grounded theory was chosen for the data analysis. A theory was proposed that approaches the issue of the creation and content of social representations of love in preschool children, in terms of the object relations theory.
Klíčová slova
láska dítěte předškolního věku, objektní vztahy, sociální reprezentace, představy dětí
Klíčová slova v angličtině
love of a preschool child, object relations, social representation, ideas of childrens
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zaměřené na teorii sociálních reprezentací.
Vymezení teoretických východisek o teorii sociálních reprezentací, vývoji a socio-kulturním prostředí dítěte předškolního věku.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím analýzy dětské kresby a komentářů k ní.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace závěrů výzkumu.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zaměřené na teorii sociálních reprezentací.
Vymezení teoretických východisek o teorii sociálních reprezentací, vývoji a socio-kulturním prostředí dítěte předškolního věku.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím analýzy dětské kresby a komentářů k ní.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace závěrů výzkumu.
Seznam doporučené literatury
Čáp, J., & Mareš, J. (2007). Psychologie pro učitele. Praha: Portál.
Gavora, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Praha: Paido.
Hartl, P., & Hartlová, H. (2015). Psychologický slovník. Praha: Portál.
Helus, Z. (2009). Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál.
Hendl, J. (2016). Kvalitativní výzkum. Praha: Portál.
Marková, I. (2007). Dialogičnost a sociální reprezentace. Praha: Academia.
Piaget, J., & Inhelder, B. (2014). Psychologie dítěte. Praha: Portál
Plichtová, J. (2002). Metódy sociálnej psychólogie zblízka: kvalitatívne a kvantitatívne skúmanie reprezentácií. Bratislava: Média.
Rašková, M. (2004). Děti předškolního věku a jejich představa o lásce a rodině. In Miloslav Mitlöhner,12.celostátní kongres k sexuální výchově v České republice: Sborník referátů (s.110 - 114). Praha: Společnost pro plánování rodiny a sexuální výchovu.
Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: Dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
Seznam doporučené literatury
Čáp, J., & Mareš, J. (2007). Psychologie pro učitele. Praha: Portál.
Gavora, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Praha: Paido.
Hartl, P., & Hartlová, H. (2015). Psychologický slovník. Praha: Portál.
Helus, Z. (2009). Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál.
Hendl, J. (2016). Kvalitativní výzkum. Praha: Portál.
Marková, I. (2007). Dialogičnost a sociální reprezentace. Praha: Academia.
Piaget, J., & Inhelder, B. (2014). Psychologie dítěte. Praha: Portál
Plichtová, J. (2002). Metódy sociálnej psychólogie zblízka: kvalitatívne a kvantitatívne skúmanie reprezentácií. Bratislava: Média.
Rašková, M. (2004). Děti předškolního věku a jejich představa o lásce a rodině. In Miloslav Mitlöhner,12.celostátní kongres k sexuální výchově v České republice: Sborník referátů (s.110 - 114). Praha: Společnost pro plánování rodiny a sexuální výchovu.
Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: Dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, noty, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou diplomovou práci a hovořila samostatně a plynule. Prof. Wiegerová se zajímala o podrobnosti kategorií z výzkumu a vyzvala studentku k hlubšímu představení celé problematiky. Vedoucí práce konstatuje, že studentka vychází z dobré teoretické základny se studiem relevantních zdrojů. Část výzkumu týkající se psycho - analytické analýzy má slabé stránky v teoretické základně přípravy. Práci však hodnotí kladně. Pozitivní náhled převažuje také u oponenta práce. Komentuje, že práce je zaměřená psychologicky. Oceňuje popis práce s dětmi i další postupy. Slabiny vidí v nevyužití komentářů dětí ke kresbě. Dále také slabě hodnotí intuitivní popisy a interpretace v empirické části. V závěru je práce hodnocena kladně. Dr. Pacholík hodnotil prvky zakotvené teorie, které řadí ke slabinám práce a výsledky v empirické části nenalezl.
Studentka odpověděla na otázky vedoucího i oponenta práce.