Bakalářská práce má aplikační charakter, zabývá se aktivitami pro zjišťování hudebnosti dítěte předškolního věku. Cílem bakalářské práce je vytvořit aktivity k diagnostikování hudebnosti dětí předškolního věku. Teoretická část bakalářské práce je zaměřena na popsání hudebních schopností dítěte předškolního věku. Dále na popsání teoretických východisek diagnostikování hudebnosti dětí předškolního věku. V praktické části jsou zpracovány aktivity, které jsou zaměřeny na diagnostikování hudebnosti dětí předškolního věku. Aktivity byly realizovány, ověřeny a evaluovány ve vybrané mateřské škole. Z evaluace byla následně zpracována doporučení pro praxi mateřských škol.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis has an application character, it deals with activities for determining the musicality of a preschool child. The aim of the bachelor thesis is to create activities to diagnose the musicality of preschool children. The theoretical part of the bachelor thesis is focused on the description of the musical abilities of a preschool child. Furthermore, to describe the theoretical basis for diagnosing the musicality of preschool children. The practical part deals with activities that are focused on diagnosing the musicality of preschool children. The activities were implemented, verified and evaluated in a selected kindergarten. Recommendations for the practice of kindergartens were subsequently prepared from the evaluation.
Klíčová slova
Hudebnost dítěte předškolního věku, diagnostikování hudebnosti, hudební schopnosti dětí předškolního věku
Klíčová slova v angličtině
Musicality of preschool children, diagnosis of musicality, musical abilities of preschool children
Rozsah průvodní práce
73
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce má aplikační charakter, zabývá se aktivitami pro zjišťování hudebnosti dítěte předškolního věku. Cílem bakalářské práce je vytvořit aktivity k diagnostikování hudebnosti dětí předškolního věku. Teoretická část bakalářské práce je zaměřena na popsání hudebních schopností dítěte předškolního věku. Dále na popsání teoretických východisek diagnostikování hudebnosti dětí předškolního věku. V praktické části jsou zpracovány aktivity, které jsou zaměřeny na diagnostikování hudebnosti dětí předškolního věku. Aktivity byly realizovány, ověřeny a evaluovány ve vybrané mateřské škole. Z evaluace byla následně zpracována doporučení pro praxi mateřských škol.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis has an application character, it deals with activities for determining the musicality of a preschool child. The aim of the bachelor thesis is to create activities to diagnose the musicality of preschool children. The theoretical part of the bachelor thesis is focused on the description of the musical abilities of a preschool child. Furthermore, to describe the theoretical basis for diagnosing the musicality of preschool children. The practical part deals with activities that are focused on diagnosing the musicality of preschool children. The activities were implemented, verified and evaluated in a selected kindergarten. Recommendations for the practice of kindergartens were subsequently prepared from the evaluation.
Klíčová slova
Hudebnost dítěte předškolního věku, diagnostikování hudebnosti, hudební schopnosti dětí předškolního věku
Klíčová slova v angličtině
Musicality of preschool children, diagnosis of musicality, musical abilities of preschool children
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o hudebnosti dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na identifikaci hudebnosti dítěte v podmínkách mateřských škol.
Zpracování sady hudebních aktivit pro zjišťování hudebních předpokladů dítěte předškolního věku.
Ověření sady hudebních aktivit ve vybrané mateřské škole.
Evaluace sady, zpracování závěrů a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o hudebnosti dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na identifikaci hudebnosti dítěte v podmínkách mateřských škol.
Zpracování sady hudebních aktivit pro zjišťování hudebních předpokladů dítěte předškolního věku.
Ověření sady hudebních aktivit ve vybrané mateřské škole.
Evaluace sady, zpracování závěrů a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Houlahan, M., & Tacka, P. (2015). Kodály in the kindergarten classroom: developing the creative brain in the 21st century. Oxford: Oxford University Press.
Kodejška, M., Kozinová, M., & Miššíková, M. (Eds.). (2007). Everything depends on a good beginning (J.Á. Komenský): compendium of the 2005 EAS European Music Congress in Prague. Praha: Charles University, Faculty of Education.
Kubecová, M., Pehelová, M., Slavíková, M., Růžičková, V., & Váňová, H. (2017). Rozvíjíme hudební dovednosti dětí. Praha: Raabe.
Lišková, M. (2006). Hudební činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
Sedlák, F., & Váňová, H. (2013). Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolinum.
Seznam doporučené literatury
Houlahan, M., & Tacka, P. (2015). Kodály in the kindergarten classroom: developing the creative brain in the 21st century. Oxford: Oxford University Press.
Kodejška, M., Kozinová, M., & Miššíková, M. (Eds.). (2007). Everything depends on a good beginning (J.Á. Komenský): compendium of the 2005 EAS European Music Congress in Prague. Praha: Charles University, Faculty of Education.
Kubecová, M., Pehelová, M., Slavíková, M., Růžičková, V., & Váňová, H. (2017). Rozvíjíme hudební dovednosti dětí. Praha: Raabe.
Lišková, M. (2006). Hudební činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
Sedlák, F., & Váňová, H. (2013). Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolinum.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
noty, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka adekvátně představila svou bakalářskou práci. Vedoucí práce ocenila realizované aktivity. Jako limit práce identifikovala chybějící výsledky diagnostiky. Vedoucí práce položila otázku týkající se limitů představené práce. Druhá otázka se orientovala na názor studentky na problematiku hudebnosti v kontextu s dětmi předškolního věku. Studentka odpověděla s drobnými nedostatky. Oponentka práce se vyjádřila k disbalanci zvolené koncepce v teoretické části. V aplikační části práce také ocenila aplikační aktivity. Oponentka práce položila otázku týkající se využití výsledků pro nastavení primární intervence v dané oblasti. Studentka dokázala adekvátně odpovědět. Dr. Pacholík položil otázku, která se orientovala na společný prvek prezentovaných aktivit v aplikační části práce. Studentka dokázala adekvátně odpovědět.