Bakalářská práce má teoreticko-empirický charakter. Cílem bakalářské práce je analyzovat možnosti využití vybraných metodických materiálů pro rozvoj čtenářské gramotnosti u dětí předškolního věku. Teoretická část se zabývá vymezením teoretických východisek, které jsou zaměřené na metody a projekty podporující cestu dítěte ke čtenářství. Empirická část představuje výsledky kvalitativně orientovaného výzkumu, který byl realizován prostřednictvím obsahové analýzy dostupných metodických materiálů. Výzkumná zjištění ukazují, jaký je přínos metodických materiálů pro spolupráci dítěte s dospělými jedinci při rozvoji čtenářské gramotnosti a jaké jsou záměry metodických materiálů pro rozvoj čtenářské gramotnosti u dětí předškolního věku.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis has a theoretical-empirical character. The main goal of the bachelor thesis is analysing possibilities of use selected methodical materials for development of reading literacy pre-school children. Theoretical part deals with the definition of theoretical possibilities, which are aiming on methods and projects supporting the child´s path to reading. Empirical part presents the results of qualitatively oriented research, which was realized through the content analysis of the accessible methodical materials. Research solutions show, what is the contribution of methodical materials in mutual cooperation of child with adults in development of reading literacy and what are intentions of methodical materials in development reading literacy pre-school children.
Klíčová slova
čtenářská gramotnost, faktory čtenářské gramotnosti, metody čtenářské gramotnosti
Klíčová slova v angličtině
reading literacy, factors of reading literacy, methods of reading literacy
Rozsah průvodní práce
65
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce má teoreticko-empirický charakter. Cílem bakalářské práce je analyzovat možnosti využití vybraných metodických materiálů pro rozvoj čtenářské gramotnosti u dětí předškolního věku. Teoretická část se zabývá vymezením teoretických východisek, které jsou zaměřené na metody a projekty podporující cestu dítěte ke čtenářství. Empirická část představuje výsledky kvalitativně orientovaného výzkumu, který byl realizován prostřednictvím obsahové analýzy dostupných metodických materiálů. Výzkumná zjištění ukazují, jaký je přínos metodických materiálů pro spolupráci dítěte s dospělými jedinci při rozvoji čtenářské gramotnosti a jaké jsou záměry metodických materiálů pro rozvoj čtenářské gramotnosti u dětí předškolního věku.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis has a theoretical-empirical character. The main goal of the bachelor thesis is analysing possibilities of use selected methodical materials for development of reading literacy pre-school children. Theoretical part deals with the definition of theoretical possibilities, which are aiming on methods and projects supporting the child´s path to reading. Empirical part presents the results of qualitatively oriented research, which was realized through the content analysis of the accessible methodical materials. Research solutions show, what is the contribution of methodical materials in mutual cooperation of child with adults in development of reading literacy and what are intentions of methodical materials in development reading literacy pre-school children.
Klíčová slova
čtenářská gramotnost, faktory čtenářské gramotnosti, metody čtenářské gramotnosti
Klíčová slova v angličtině
reading literacy, factors of reading literacy, methods of reading literacy
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o rozvoji čtenářské gramotnosti dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na projekty a metody podporující cestu dítěte ke čtenářství.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím obsahové analýzy vybraných metodických materiálů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro mateřské školy.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o rozvoji čtenářské gramotnosti dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na projekty a metody podporující cestu dítěte ke čtenářství.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím obsahové analýzy vybraných metodických materiálů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro mateřské školy.
Seznam doporučené literatury
Doležalová, J. (2014). Čtenářská gramotnost (Práce s textovými informacemi napříč kurikulem). Hradec Králové:Gaudeamus.
Hájek, M. (2014). Čtenář a stroj - vybrané metody sociálněvědní analýzy textů. Praha: Sociologické nakladatelství.
Morrow, L. M. (2005). Language and literacy in preschools:Current issues and concerns. Literacy, Teaching and Learning, 9(1), 7-19.
Tomášková, I. (2015). Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál.
Wildová, R. (2012). Rozvoj pregramotnosti a počáteční čtenářské gramotnosti v kurikulu evropských zemí. Pedagogika, 62(1-2), 10-21.
Seznam doporučené literatury
Doležalová, J. (2014). Čtenářská gramotnost (Práce s textovými informacemi napříč kurikulem). Hradec Králové:Gaudeamus.
Hájek, M. (2014). Čtenář a stroj - vybrané metody sociálněvědní analýzy textů. Praha: Sociologické nakladatelství.
Morrow, L. M. (2005). Language and literacy in preschools:Current issues and concerns. Literacy, Teaching and Learning, 9(1), 7-19.
Tomášková, I. (2015). Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál.
Wildová, R. (2012). Rozvoj pregramotnosti a počáteční čtenářské gramotnosti v kurikulu evropských zemí. Pedagogika, 62(1-2), 10-21.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka adekvátně představila svou bakalářskou práci. Vedoucí práce se vyjádřila k problematickým úsekům v bakalářské práci v části teoretické i empirické. Položila otázku týkající se kritérií výběru textů pro analýzu metodických materiálů v praktické části práce. Druhá otázka se orientovala na množství doplňkových aktivit v textu. Studentka dokázala adekvátně odpovědět na obě otázky. Oponentka práce se vyjádřila k nevhodně formulovaným cílům výzkumu a k obsahu vzniklých kategorií a konstatuje, že studentka odbočila od stanovených cílů výzkumu. Oponentka práce položila otázku týkající se metodických materiálů zaměrených na podporu čtenářské gramotnosti. Studentka odpověděla s nedostatky. Prof. Gavora položil otázku týkající se analýzy dat představeného výzkumu. Studentka odpověděla s obtížemi.