Předkládaná bakalářská práce je zaměřena na volbu základní školy rodiči dětí předškolního věku. Teoretická část se soustředí na spolupráci mezi rodiči a mateřskou školou v oblasti přípravy dítěte na vstup do základní školy a při výběru základní školy. Dále pak na shrnutí teoretických východisek, týkající se volby základní školy rodiči dětí předškolního věku a na současnou rodinu s dítětem předškolního věku. Participanty výzkumu byli rodiče dětí předškolního věku, kteří prostřednictvím interview popsali své názory a zkušenosti spojené s volbou základní školy. Získaná data byla zpracována pomocí otevřeného kódování, následně byla interpretována a nakonec vyhodnocena. Výsledky výzkumu ukázaly, že rodičům záleží na spokojenosti, bezpečnosti, a především budoucí prosperitě dítěte na dané škole, proto základní školu pro své dítě vybírají a přistupují k této významné události se značnou zodpovědností.
Anotace v angličtině
The presented bachelor thesis focuses on the choice of primary school by parents of preschool children. The theoretical part is focused on the cooperation between the parents and the kindergarten in choosing a primary school and preparing a child to enter primary school. Next is a summary of the theoretical concept concerning the choice of primary school by parents of preschool children as well as the current family of a preschool child. Parents of preschool children were participants in the research, they, through interviews, described their views and experiences associated with the choice of primary school. The obtained data were processed using open coding, interpreted and finally evaluated. The results of the research showed that parents care about the satisfaction, safety, and especially the future prosperity of the child at the school. Therefore, they approach this important event with considerable responsibility.
Klíčová slova
volba základní školy, přechod dítěte z mateřské školy do základní školy, rodič dítěte předškolní věku
Klíčová slova v angličtině
choice of primary school, transition of a child from kindergarten to primary school, parent of a child of preschool age
Rozsah průvodní práce
59
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná bakalářská práce je zaměřena na volbu základní školy rodiči dětí předškolního věku. Teoretická část se soustředí na spolupráci mezi rodiči a mateřskou školou v oblasti přípravy dítěte na vstup do základní školy a při výběru základní školy. Dále pak na shrnutí teoretických východisek, týkající se volby základní školy rodiči dětí předškolního věku a na současnou rodinu s dítětem předškolního věku. Participanty výzkumu byli rodiče dětí předškolního věku, kteří prostřednictvím interview popsali své názory a zkušenosti spojené s volbou základní školy. Získaná data byla zpracována pomocí otevřeného kódování, následně byla interpretována a nakonec vyhodnocena. Výsledky výzkumu ukázaly, že rodičům záleží na spokojenosti, bezpečnosti, a především budoucí prosperitě dítěte na dané škole, proto základní školu pro své dítě vybírají a přistupují k této významné události se značnou zodpovědností.
Anotace v angličtině
The presented bachelor thesis focuses on the choice of primary school by parents of preschool children. The theoretical part is focused on the cooperation between the parents and the kindergarten in choosing a primary school and preparing a child to enter primary school. Next is a summary of the theoretical concept concerning the choice of primary school by parents of preschool children as well as the current family of a preschool child. Parents of preschool children were participants in the research, they, through interviews, described their views and experiences associated with the choice of primary school. The obtained data were processed using open coding, interpreted and finally evaluated. The results of the research showed that parents care about the satisfaction, safety, and especially the future prosperity of the child at the school. Therefore, they approach this important event with considerable responsibility.
Klíčová slova
volba základní školy, přechod dítěte z mateřské školy do základní školy, rodič dítěte předškolní věku
Klíčová slova v angličtině
choice of primary school, transition of a child from kindergarten to primary school, parent of a child of preschool age
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se přípravy dítěte na vstup do základní školy.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na volbu základní školy rodiči dětí předškolního věku.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím interview s rodiči dětí předškolního věku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se přípravy dítěte na vstup do základní školy.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na volbu základní školy rodiči dětí předškolního věku.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím interview s rodiči dětí předškolního věku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Margetts, K., & Kienig, A. (Eds.). (2013). International perspectives on transition to school: reconceptualising beliefs, policy and practice. London: Routledge, Taylor & Francis Group.
Simonová, J. (2015). Postoje rodičů k volbě základní školy. Studia paedagogica, 20(3), 70-88.
Straková, J., & Simonová, J. (2015). Výběr základní školy v ČR a faktory, které jej ovlivňují. Sociologický časopis, 51(4), 587-606.
Šulová, L. (2014). Význam domácí přípravy pro začínajícího školáka. Praha: Wolters Kluwer.
Švaříček, R., & Šeďová, K. et al. (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury
Margetts, K., & Kienig, A. (Eds.). (2013). International perspectives on transition to school: reconceptualising beliefs, policy and practice. London: Routledge, Taylor & Francis Group.
Simonová, J. (2015). Postoje rodičů k volbě základní školy. Studia paedagogica, 20(3), 70-88.
Straková, J., & Simonová, J. (2015). Výběr základní školy v ČR a faktory, které jej ovlivňují. Sociologický časopis, 51(4), 587-606.
Šulová, L. (2014). Význam domácí přípravy pro začínajícího školáka. Praha: Wolters Kluwer.
Švaříček, R., & Šeďová, K. et al. (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka adekvátně představila svou bakalářskou práci. Vedoucí práce ocenila spolupráci se studentkou a empirickou část hodnotila jako dobře zvládnutou. Postrádala však hlubší teoretickou analýzu klíčových pojmů. Vedoucí práce položila otázku, která se orientovala na úlohu mateřské školy při přechodu dítěte z mateřské do základní školy. Druhá otázka se týkala významu kvality školy při výběru základní školy. Studentka dokázala adekvátně odpovědět na obě položené otázky. Oponentka práce se vyjádřila k chybějícímu jasnému vymezení jádra výzkumu. Položila otázku týkající se charakteristiky hlavních pojmů práce. Druhá otázka směřovala k definici činitelů rodičovské volby. Studentka odpověděla s drobnými nedostatky. Proběhla diskuse k problematice pojmu činitel rodičovské volby. Dr. Jelénková položila otázku týkající se kritérií výběru participantů. Studentka dokázala adekvátně odpovědět.