Předkládaná bakalářská práce se věnuje srovnávání dvou vzdělávacích systémů a kurikul pro preprimární vzdělávání ve Finsku a v České republice. Komparativní charakter práce začíná již teoretickou částí a ústí v praktické části do obsahové analýzy státních vzdělávacích programů obou zemí. Obsahová analýza vzdělávacích programů následně může posloužit inspiračně, k řešení aktuálního problému současného vzdělávacího programu pro preprimárního vzdělávání v České republice.
Anotace v angličtině
The presented bachelor thesis deals with the comparison of two education systems
and curricula for preprimary education in Finland and in the Czech Republic.
The comparative character of the work begins with the theoretical part and ends
in the practical part with the content analysis of state educational programs of both countries. The content analysis of educational programs can be used as an inspiration, to solve the actual problem of the current educational program for preprimary education in the Czech Republic.
Klíčová slova
národní kurikulární dokumenty, vzdělávání v raném věku, péče v raném věku, preprimární vzdělávání, dimenze kurikula, evaluace kurikula, kurikulární změna, komparace dokumentů
Klíčová slova v angličtině
national curricular documents, early childhood education, early childhood care preprimary education, dimension of curriculum, evaluation of curriculum, curriculum change, comparison of documents
Rozsah průvodní práce
56 s. (77 455 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná bakalářská práce se věnuje srovnávání dvou vzdělávacích systémů a kurikul pro preprimární vzdělávání ve Finsku a v České republice. Komparativní charakter práce začíná již teoretickou částí a ústí v praktické části do obsahové analýzy státních vzdělávacích programů obou zemí. Obsahová analýza vzdělávacích programů následně může posloužit inspiračně, k řešení aktuálního problému současného vzdělávacího programu pro preprimárního vzdělávání v České republice.
Anotace v angličtině
The presented bachelor thesis deals with the comparison of two education systems
and curricula for preprimary education in Finland and in the Czech Republic.
The comparative character of the work begins with the theoretical part and ends
in the practical part with the content analysis of state educational programs of both countries. The content analysis of educational programs can be used as an inspiration, to solve the actual problem of the current educational program for preprimary education in the Czech Republic.
Klíčová slova
národní kurikulární dokumenty, vzdělávání v raném věku, péče v raném věku, preprimární vzdělávání, dimenze kurikula, evaluace kurikula, kurikulární změna, komparace dokumentů
Klíčová slova v angličtině
national curricular documents, early childhood education, early childhood care preprimary education, dimension of curriculum, evaluation of curriculum, curriculum change, comparison of documents
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše o výchovně-vzdělávací soustavě ve Finsku.
Zpracování teoretických východisek o kurikulárních postupech ve Finsku a České republice.
Vymezení výzkumného problému, výzkumných cílů a metodologického postupu.
Realizace kvalitativního výzkumu s využitím obsahové analýzy vzdělávacích programů pro preprimární vzdělávání.
Shrnutí výsledků výzkumu s důrazem na možnosti prezentace doporučení pro preprimární vzdělávání v ČR.
Seznam doporučené literatury
F. N. A. for E. (2019). National core curriculum for early childhood education and care. Finland: Finnish National Agency for Education.
F. N. A. for E. (2014). National core curriculum for pre-primary education. Finland: Finnish National Agency for Education.
Kumpulainen, K. (2018). A principled, personalised, trusting and child-centric ECEC system in Finland. In S. L. Kagan, The Early Advantage 1: Early Childhood Systems That Lead by Example - A Comparative Focus on International Early Childhood Education. New York: Teachers College Press, 78-91. Dostupné z https://researchportal.helsinki.fi/en/publications/a-principled-personalised-trusting-and-child-centric-ecec-system
Maňák, J., Janík, T., & Švec, V. (2008). Kurikulum v současné škole. Brno: Paido.
Průcha, J., Burkovičová, R., Dopita, M., Paloncyová, J., & Syslová, Z. (2016). Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Praha: Wolters Kluwer.
Seznam doporučené literatury
F. N. A. for E. (2019). National core curriculum for early childhood education and care. Finland: Finnish National Agency for Education.
F. N. A. for E. (2014). National core curriculum for pre-primary education. Finland: Finnish National Agency for Education.
Kumpulainen, K. (2018). A principled, personalised, trusting and child-centric ECEC system in Finland. In S. L. Kagan, The Early Advantage 1: Early Childhood Systems That Lead by Example - A Comparative Focus on International Early Childhood Education. New York: Teachers College Press, 78-91. Dostupné z https://researchportal.helsinki.fi/en/publications/a-principled-personalised-trusting-and-child-centric-ecec-system
Maňák, J., Janík, T., & Švec, V. (2008). Kurikulum v současné škole. Brno: Paido.
Průcha, J., Burkovičová, R., Dopita, M., Paloncyová, J., & Syslová, Z. (2016). Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Praha: Wolters Kluwer.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Studentka představila základní a dílčí výzkumné cíle a výzkumné otázky. Prezentovala rovněž výzkumné metody. Studentka hovořila plynule o výsledcích výzkumů. Vedoucí práce se vyjádřil k procesu tvorby bakalářské práce, ocenil inspiraci finským kurikulem, zainteresovanost studentky témamem a ojedinělost práce. Studentka samostatně odpověděla na otázky oponenta a vedoucího práce.