Bakalářská práce teoreticko-aplikačního charakteru se zabývá využitím dramatické výchovy při diagnostikování dětí v mateřské škole.
Teoretická část vymezuje základní pojmy pedagogické diagnostiky a diagnostikování, dále je zde popsán diagnostický proces v předškolním vzdělávání, oblasti diagnostikování dítěte a vybrané diagnostické metody při práci v mateřské škole. Dále je bakalářská práce zaměřena na pojetí dramatické výchovy obecně a poté na dramatickou výchovu v předškolním vzdělávání. Je zde také zmíněno postavení dramatické výchovy v rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání, cíle a principy a také metody a techniky dramatické výchovy. Součástí teoretické části je propojení diagnostikování právě s dramatickou výchovou. Praktická část popisuje realizaci souboru her v mateřské škole a evaluaci jednotlivých her. Tyto hry jsou zaměřeny na diagnostikování jednotlivých oblastí dítěte s využitím principů dramatické výchovy. Praktická část obsahuje doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis of theoretical-application character deals with using drama education in children's diagnostics in kindergarten.
The theoretical part defines the basic concepts of pedagogical diagnostics and diagnostics also there is a description of the diagnostic process in preschool education, the field of child diagnosis and selected diagnostic methods at work in kindergarten. Furthermore, the bachelor's thesis focuses on drama education in general and then on drama education in preschool education. It also mentions the position of drama education in the framework educational program for preschool education, goals and principles, and methods and techniques of drama education. Part of the theoretical part is the connection between diagnostics and drama education. The practical part describes the implementation of a set of games in kindergarten and the evaluate of individual games. These games are focused on diagnosing single areas of the child using the principles of drama education. The practical part contains recommendations for experience.
Klíčová slova
diagnostikování dítěte předškolního věku, dramatická výchova v mateřské škole, hra
Klíčová slova v angličtině
diagnosing preschool child, drama education in kindergarten, game
Rozsah průvodní práce
62 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce teoreticko-aplikačního charakteru se zabývá využitím dramatické výchovy při diagnostikování dětí v mateřské škole.
Teoretická část vymezuje základní pojmy pedagogické diagnostiky a diagnostikování, dále je zde popsán diagnostický proces v předškolním vzdělávání, oblasti diagnostikování dítěte a vybrané diagnostické metody při práci v mateřské škole. Dále je bakalářská práce zaměřena na pojetí dramatické výchovy obecně a poté na dramatickou výchovu v předškolním vzdělávání. Je zde také zmíněno postavení dramatické výchovy v rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání, cíle a principy a také metody a techniky dramatické výchovy. Součástí teoretické části je propojení diagnostikování právě s dramatickou výchovou. Praktická část popisuje realizaci souboru her v mateřské škole a evaluaci jednotlivých her. Tyto hry jsou zaměřeny na diagnostikování jednotlivých oblastí dítěte s využitím principů dramatické výchovy. Praktická část obsahuje doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis of theoretical-application character deals with using drama education in children's diagnostics in kindergarten.
The theoretical part defines the basic concepts of pedagogical diagnostics and diagnostics also there is a description of the diagnostic process in preschool education, the field of child diagnosis and selected diagnostic methods at work in kindergarten. Furthermore, the bachelor's thesis focuses on drama education in general and then on drama education in preschool education. It also mentions the position of drama education in the framework educational program for preschool education, goals and principles, and methods and techniques of drama education. Part of the theoretical part is the connection between diagnostics and drama education. The practical part describes the implementation of a set of games in kindergarten and the evaluate of individual games. These games are focused on diagnosing single areas of the child using the principles of drama education. The practical part contains recommendations for experience.
Klíčová slova
diagnostikování dítěte předškolního věku, dramatická výchova v mateřské škole, hra
Klíčová slova v angličtině
diagnosing preschool child, drama education in kindergarten, game
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti diagnostikování dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek týkajících se využití dramatické výchovy při diagnostikování dětí v mateřské škole.
Vytvoření souboru her využívajících principů dramatické výchovy pro diagnostikování dětí v mateřské škole.
Realizace a ověření souboru her ve vybrané mateřské škole.
Evaluace souboru her a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti diagnostikování dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek týkajících se využití dramatické výchovy při diagnostikování dětí v mateřské škole.
Vytvoření souboru her využívajících principů dramatické výchovy pro diagnostikování dětí v mateřské škole.
Realizace a ověření souboru her ve vybrané mateřské škole.
Evaluace souboru her a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Bednářová, J., Dandová, E., Kratochvílová, J., Nádvorníková, H., Syslová, Z., & Šulová, L. (2017). Školní zralost a její diagnostika. Praha: Raabe.
Bednářová, J., & Šmardová, V. (2015). Diagnostika dítěte předškolního věku : co by mělo umět ve věku od 3 do 6 let (2. vydání). Brno: Edika.
Otevřelová, H. (2016). Školní zralost a připravenost. Praha: Portál.
Svobodová, E., & Švejdová, H. (2011). Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Praha: Portál.
Zachest, K. (2016). Drama games for young children. London: Nick Hern Books.
Seznam doporučené literatury
Bednářová, J., Dandová, E., Kratochvílová, J., Nádvorníková, H., Syslová, Z., & Šulová, L. (2017). Školní zralost a její diagnostika. Praha: Raabe.
Bednářová, J., & Šmardová, V. (2015). Diagnostika dítěte předškolního věku : co by mělo umět ve věku od 3 do 6 let (2. vydání). Brno: Edika.
Otevřelová, H. (2016). Školní zralost a připravenost. Praha: Portál.
Svobodová, E., & Švejdová, H. (2011). Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Praha: Portál.
Zachest, K. (2016). Drama games for young children. London: Nick Hern Books.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka adekvátně představila svou bakalářskou práci. Vedoucí práce se vyjádřila k náročnosti tématu. Limity práce spatřovala v teoretické i praktické části práce. Ocenila práce s videozáznamem. Vedoucí práce položila otázku týkající se definování pojmů pedagogická diagnostika, diagnostika a diagnostikování. Druhá otázka se orientovala na fáze v diagnostickém procesu. Studentka odpověděla s drobnými nedostatky. Oponent práce hodnotil bakalářskou práci kladně a vyzvihl evaluaci projektu. Oponent práce položil otázku týkající se edukačního významu diagnostikování rozlišení směru zvuku. Druhá otázka směřovala k literárnímu žánru, využitelnému v představeném aplikačním projektu. Studentka odpověděla s drobnými nedostatky. Dr. Jelénková položila otázku týkající se oblastí diagnostiky v aplikační části práce. Studentka dokázala adekvátně odpovědět.