Tato bakalářská práce se zabývá rozvojem mluvení v anglickém jazyce u dětí předškolního věku. Cílem bakalářské práce je interpretovat zkušenosti učitelů, jejich metody, formy a přístupy k výuce anglického jazyka v předškolním vzdělávání, používané převážně při rozvoji mluvení a komunikačních dovednostech. Teoretická část se zabývá osvojováním jazyka a jeho teoriemi, komunikačními kompetencemi dětí předškolního věku a strategiemi výuky anglického jazyka. Praktická část byla realizována pomocí kvalitativního výzkumného designu skrze polostrukturované interview s učiteli mateřských škol. Výsledky výzkumu jsou strukturovány do pěti kategorií. Učitelky přikládají důležitost praktičnosti a přirozenosti ve výuce a rozvoji mluvy v anglickém jazyce. Dále bylo zjištěno, že učitelky rozvoj mluvení označují za dlouhodobý proces, který je postupný. Zvolení vhodných metod, pomůcek a odborná úroveň anglického jazyka učitele jsou podmínkou pro efektivní rozvoj mluvení u dětí předškolního věku.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on the development of oral language skills in English in preschool children - teachers' experiences. The main aim of this bachelor thesis is to interpret teachers' experiences, methods, forms, and approaches of English language in preschool education which are used for language development skills. The theoretical part introduces the issue of second language acquisition and its theories, communicative competencies of early foreign language learners, and education strategies in teaching the English language. The practical part was realized through qualitative research design and a semi-structured interview with preschool teachers. The research results are structured into five categories. Teachers attach importance to practicality and naturalness in teaching and developing the English language. Furthermore, teachers describe the development of speaking as a long and gradual process. Appropriate methods, aids, and the professional level of the English language are providing development of speech skills which will be effectively influenced.
Klíčová slova
osvojování cizího jazyka, rozvoj řečových dovedností, zkušenosti učitele
Klíčová slova v angličtině
Second Language Acquisition, Development of oral language skills, teacher experiences
Rozsah průvodní práce
57 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá rozvojem mluvení v anglickém jazyce u dětí předškolního věku. Cílem bakalářské práce je interpretovat zkušenosti učitelů, jejich metody, formy a přístupy k výuce anglického jazyka v předškolním vzdělávání, používané převážně při rozvoji mluvení a komunikačních dovednostech. Teoretická část se zabývá osvojováním jazyka a jeho teoriemi, komunikačními kompetencemi dětí předškolního věku a strategiemi výuky anglického jazyka. Praktická část byla realizována pomocí kvalitativního výzkumného designu skrze polostrukturované interview s učiteli mateřských škol. Výsledky výzkumu jsou strukturovány do pěti kategorií. Učitelky přikládají důležitost praktičnosti a přirozenosti ve výuce a rozvoji mluvy v anglickém jazyce. Dále bylo zjištěno, že učitelky rozvoj mluvení označují za dlouhodobý proces, který je postupný. Zvolení vhodných metod, pomůcek a odborná úroveň anglického jazyka učitele jsou podmínkou pro efektivní rozvoj mluvení u dětí předškolního věku.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on the development of oral language skills in English in preschool children - teachers' experiences. The main aim of this bachelor thesis is to interpret teachers' experiences, methods, forms, and approaches of English language in preschool education which are used for language development skills. The theoretical part introduces the issue of second language acquisition and its theories, communicative competencies of early foreign language learners, and education strategies in teaching the English language. The practical part was realized through qualitative research design and a semi-structured interview with preschool teachers. The research results are structured into five categories. Teachers attach importance to practicality and naturalness in teaching and developing the English language. Furthermore, teachers describe the development of speaking as a long and gradual process. Appropriate methods, aids, and the professional level of the English language are providing development of speech skills which will be effectively influenced.
Klíčová slova
osvojování cizího jazyka, rozvoj řečových dovedností, zkušenosti učitele
Klíčová slova v angličtině
Second Language Acquisition, Development of oral language skills, teacher experiences
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zaměřené na seznamování dětí s anglickým jazykem v předškolním vzdělávání.
Vymezení teoretických východisek z oblasti rozvoje mluvení v anglickém jazyce u dětí předškolního věku.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného problému a cílů výzkumu.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s učiteli mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zaměřené na seznamování dětí s anglickým jazykem v předškolním vzdělávání.
Vymezení teoretických východisek z oblasti rozvoje mluvení v anglickém jazyce u dětí předškolního věku.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného problému a cílů výzkumu.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s učiteli mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Ellis, R. R. (2008). Study of Second Language Acquisition. Oxford, UK: Oxford University Press.
Hennová, I. (2010). Angličtina pro předškoláky: metodika v mateřské škole. Praha: Portál.
Najvar, P. (2010). Ranná výuka cizích jazyků v České republice na konci 20. století. Brno: Paido.
Pinter, A. (2006). Teaching Young Language Learners. Oxford, UK: Oxford University Press.
Saicová Římalová, L. (2016). Osvojování jazyka dítětem. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Karolinum.
Seznam doporučené literatury
Ellis, R. R. (2008). Study of Second Language Acquisition. Oxford, UK: Oxford University Press.
Hennová, I. (2010). Angličtina pro předškoláky: metodika v mateřské škole. Praha: Portál.
Najvar, P. (2010). Ranná výuka cizích jazyků v České republice na konci 20. století. Brno: Paido.
Pinter, A. (2006). Teaching Young Language Learners. Oxford, UK: Oxford University Press.
Saicová Římalová, L. (2016). Osvojování jazyka dítětem. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Karolinum.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svoji bakalářskou práci. Zkoušející vytkla definování klíčových pojmů. Studentka prezentovala významové kategorie výzkumu. Proběhla diskuze k průběhu rozhovorů s učitelkami. Vedoucí kladně hodnotí návaznost teoretické a empirické části a interpretaci získaných dat. Oponentka kladně hodnotí aktuálnost tématu, negativně se staví k nekonzistentnosti práce a některých částí teorietické části.