Bakalářská práce má teoreticko-výzkumný charakter a je zaměřena na hračky v mateřské škole. Cílem práce je zjistit, jaká kritéria hrají roli při výběru hraček do mateřských škol či jaké jsou požadavky učitelů na hračky. Teoretická část je zaměřena na vysvětlení pojmu hra a hračka v kontextu mateřské školy. V praktické části, která je realizována metodou polostrukturovaného interview, jsou zjišťována kritéria, dle kterých učitelé mateřských škol vybírají hračky. Z výzkumu vyplynulo, že nejčastějšími kritérii, dle kterých vybírají učitelé mateřských škol hračky je jejich odolnost, bezpečnost, zdravotní nezávadnost, omyvatelnost, praktičnost a také mnohostranné využití. Hračka by měla být také účelná a přiměřená věkové skupině dětí a v neposlední řadě by měla mít hračka vzdělávací charakter.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has a theoretical-research character and is focused on toys in kindergarten. The aim of the work is to find out what criteria play a role in the selection of toys for kindergartens or what are the requirements of teachers for toys. The theoretical part is focused on explaining the concept of game and toy in the context of kindergarten. In the practical part, which is realized by the method of semi-structured interview, the criteria according to which kindergarten teachers choose toys are determined. The research showed that the most common criteria according to which kindergarten teachers choose toys are their durability, safety, health safety, washability, practicality and also versatile use. The toy should also be purposeful and appropriate to the age group of children and, last but not least, the toy should be of an educational nature.
Klíčová slova
hra, hračka, požadavky na hračku
Klíčová slova v angličtině
game, toy, toy requirements
Rozsah průvodní práce
51
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce má teoreticko-výzkumný charakter a je zaměřena na hračky v mateřské škole. Cílem práce je zjistit, jaká kritéria hrají roli při výběru hraček do mateřských škol či jaké jsou požadavky učitelů na hračky. Teoretická část je zaměřena na vysvětlení pojmu hra a hračka v kontextu mateřské školy. V praktické části, která je realizována metodou polostrukturovaného interview, jsou zjišťována kritéria, dle kterých učitelé mateřských škol vybírají hračky. Z výzkumu vyplynulo, že nejčastějšími kritérii, dle kterých vybírají učitelé mateřských škol hračky je jejich odolnost, bezpečnost, zdravotní nezávadnost, omyvatelnost, praktičnost a také mnohostranné využití. Hračka by měla být také účelná a přiměřená věkové skupině dětí a v neposlední řadě by měla mít hračka vzdělávací charakter.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has a theoretical-research character and is focused on toys in kindergarten. The aim of the work is to find out what criteria play a role in the selection of toys for kindergartens or what are the requirements of teachers for toys. The theoretical part is focused on explaining the concept of game and toy in the context of kindergarten. In the practical part, which is realized by the method of semi-structured interview, the criteria according to which kindergarten teachers choose toys are determined. The research showed that the most common criteria according to which kindergarten teachers choose toys are their durability, safety, health safety, washability, practicality and also versatile use. The toy should also be purposeful and appropriate to the age group of children and, last but not least, the toy should be of an educational nature.
Klíčová slova
hra, hračka, požadavky na hračku
Klíčová slova v angličtině
game, toy, toy requirements
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zaměřené na využití hraček v předškolním vzdělávání.
Vymezení teoretických východisek týkajících se výběru a využití hraček v mateřské škole.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s učiteli mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zaměřené na využití hraček v předškolním vzdělávání.
Vymezení teoretických východisek týkajících se výběru a využití hraček v mateřské škole.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s učiteli mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Blakemore, J. E. O., & Centers, R. E. (2005). Characteristics of Boys and Girls Toys. A Journal Of Research, 53(9/10), 619 - 633.
Brooker, L., Blaise, M., & Edwards, S. (2014). The Sage handbook of play and learning in early childhood. Los Angeles: Sage.
Koťátková, S. (2008). Dítě a mateřská škola. Praha: Grada.
Navrátilová, H., & Petrů Puhrová, B. (2018). Máme hračku, tak co s ní?: od teorie k verifikaci v prostředí mateřské školy. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.
Opravilová, E. (2016). Předškolní pedagogika. Praha: Grada.
Seznam doporučené literatury
Blakemore, J. E. O., & Centers, R. E. (2005). Characteristics of Boys and Girls Toys. A Journal Of Research, 53(9/10), 619 - 633.
Brooker, L., Blaise, M., & Edwards, S. (2014). The Sage handbook of play and learning in early childhood. Los Angeles: Sage.
Koťátková, S. (2008). Dítě a mateřská škola. Praha: Grada.
Navrátilová, H., & Petrů Puhrová, B. (2018). Máme hračku, tak co s ní?: od teorie k verifikaci v prostředí mateřské školy. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.
Opravilová, E. (2016). Předškolní pedagogika. Praha: Grada.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou bakalářskou práci. Hovořila samostatně a plynule. Vedoucí práce konstatuje, že v teoretické části se mohlo objevit více autoreského textu a práce s literárními zdroji. Upozorňuje také na nedostatky v empirické části, zejména v zjištěních a naplnění cílů. Slabou stránkou byla také spolupráce s vedoucím práce. Oponent práce konstatuje, že práce je na první pohled povrchně zpracována. Teoretická část se stručně dotýká předvídatelných témat, obsahuje zbytečné kapitoly. Empirická část měla mít kvalitativní design, ale neodpovídá tomu podoba práce. Také výzkumný vzorek nebyl ideální. Interpretace dat v empirické části není. Oponent klade připomínky studentce. Prof. Wiegerová i Prof. Gavora se shodují na zpracování nekvalitní práce, výběr nevhodného výzkumného designu.
Studentka odpovídala na otázky vedoucího a oponenta práce nejistě a ne zcela správně.
Komise hlasovala o hodnocení F v poměru 5:0. Komise navrhla přepracování práce bez změny tématu.