Bakalářská práce se zabývá problematikou kariérního vývoje učitele mateřské školy. Cílem je popsat vývoj profesní kariéry učitele mateřské školy. V teoretické části jsou sumarizovány poznatky o profesi a o vývoji profesní dráhy učitele. Druhá, empirická část je věnována kvalitativně orientovanému výzkumu a jeho interpretaci. Data byla pořízena prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s učitelkami a ředitelkami mateřských škol ze Zlínského kraje. Výzkumná zjištění prezentují významové kategorie, které odkrývají jednotlivé fáze vývoje a faktory, které tyto fáze ovlivňují. Na základě pořízených dat byl vytvořen teoretický model dráhy učitele, který byl položen do komparace s ideálními modely vývoje profesní dráhy učitele.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the issue of career development of a kindergarten teacher. The aim is to describe the development of the professional career of a kindergarten teacher. The theoretical part summarizes the knowledge about the profession and the development of the teacher's career. The second, empirical part is devoted to qualitatively oriented research and its interpretation. The data were obtained through semi-structured interviews with teachers and principals of kindergartens in the Zlín region. Research findings present meaning categories that reveal individual phases of development and factors that influence these phases. Based on the acquired data, a theoretical model of the teacher's career was created, which was placed in comparison with ideal models of the development of the teacher's career.
professional career, profession, teaching profession, professionalization
Rozsah průvodní práce
70 s. (94984 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou kariérního vývoje učitele mateřské školy. Cílem je popsat vývoj profesní kariéry učitele mateřské školy. V teoretické části jsou sumarizovány poznatky o profesi a o vývoji profesní dráhy učitele. Druhá, empirická část je věnována kvalitativně orientovanému výzkumu a jeho interpretaci. Data byla pořízena prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s učitelkami a ředitelkami mateřských škol ze Zlínského kraje. Výzkumná zjištění prezentují významové kategorie, které odkrývají jednotlivé fáze vývoje a faktory, které tyto fáze ovlivňují. Na základě pořízených dat byl vytvořen teoretický model dráhy učitele, který byl položen do komparace s ideálními modely vývoje profesní dráhy učitele.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the issue of career development of a kindergarten teacher. The aim is to describe the development of the professional career of a kindergarten teacher. The theoretical part summarizes the knowledge about the profession and the development of the teacher's career. The second, empirical part is devoted to qualitatively oriented research and its interpretation. The data were obtained through semi-structured interviews with teachers and principals of kindergartens in the Zlín region. Research findings present meaning categories that reveal individual phases of development and factors that influence these phases. Based on the acquired data, a theoretical model of the teacher's career was created, which was placed in comparison with ideal models of the development of the teacher's career.
professional career, profession, teaching profession, professionalization
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zabývající se etapizací profesní dráhy učitele.
Vymezení teoretických východisek týkajících se problematiky vývoje profesní kariéry učitele mateřské školy.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s učiteli mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu a jejich shrnutí.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zabývající se etapizací profesní dráhy učitele.
Vymezení teoretických východisek týkajících se problematiky vývoje profesní kariéry učitele mateřské školy.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s učiteli mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu a jejich shrnutí.
Seznam doporučené literatury
Jones, J., Jenkin, M., & Lords, S. (2006). Developing effective teacher performance. London: Paul Chapman Publishing.
Korthagen, F. A. J. (2011). Jak spojit praxi s teorií: Didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido.
Švaříček, R. (2011). Zlomové události při vytváření profesní identity učitele. PEDAGOGIKA.SK, 4(2), 247-274.
Voda, J. (2015). Nové profesní výzvy učitele po jmenování ředitelem školy. Pedagogika, 65(2), 177-192.
Wiegerová, A., & Gavora, P. (2014). Proč se chci stát učitelkou v mateřské škole?Pohled kvalitativního výzkumu. Pedagogická Orientace, 24(4), 510-534.
Seznam doporučené literatury
Jones, J., Jenkin, M., & Lords, S. (2006). Developing effective teacher performance. London: Paul Chapman Publishing.
Korthagen, F. A. J. (2011). Jak spojit praxi s teorií: Didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido.
Švaříček, R. (2011). Zlomové události při vytváření profesní identity učitele. PEDAGOGIKA.SK, 4(2), 247-274.
Voda, J. (2015). Nové profesní výzvy učitele po jmenování ředitelem školy. Pedagogika, 65(2), 177-192.
Wiegerová, A., & Gavora, P. (2014). Proč se chci stát učitelkou v mateřské škole?Pohled kvalitativního výzkumu. Pedagogická Orientace, 24(4), 510-534.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Prezentovala hlavní výzkumní cíle, dílčí výzkumné cíle a výzkumné otázky, výzkumnou metodou a charakteristiku výzkumného vzorku. Studentka hovořila plynule o výsledcích výzkumu. Studentka se vyjádřila k otázkám oponenta a vedoucího práce s drobnými nedostatky.