Bakalářská práce má teoreticko-aplikační charakter. Práce je zaměřena na oblast číselných představ dětí před nástupem do základní školy. Teoretická část poskytuje poznatky z oblasti vývoje dítěte předškolního věku a poznatky z oblasti utváření světa čísel u dětí před nástupem do základní školy. V aplikační části je zpracována sada aktivit zaměřená k rozvoji číselných představ dětí předškolního věku. Tato sada aktivit byla zrealizována a evaluována ve vybrané mateřské škole. Z výsledné evaluace bylo vytvořeno doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has a theoretical-application character. The work is focused on the area of numerical ideas of children before entering primary school. The theoretical part provides knowledge in the field of development of preschool children and knowledge in the field of world formation of numbers in children before entering primary school. In the application part there is a set of activities focused on the development of numerical ideas of preschool children. This set of activities was implemented and evaluated in a selected kindergarten. Recommendations for practice were created from the resulting evaluation.
Klíčová slova
číselné představy, sociálně kognitivní teorie, předškolní vzdělávání, číslo
Klíčová slova v angličtině
numerical ideas, social cognitive theory, preschool education, number
Rozsah průvodní práce
73
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce má teoreticko-aplikační charakter. Práce je zaměřena na oblast číselných představ dětí před nástupem do základní školy. Teoretická část poskytuje poznatky z oblasti vývoje dítěte předškolního věku a poznatky z oblasti utváření světa čísel u dětí před nástupem do základní školy. V aplikační části je zpracována sada aktivit zaměřená k rozvoji číselných představ dětí předškolního věku. Tato sada aktivit byla zrealizována a evaluována ve vybrané mateřské škole. Z výsledné evaluace bylo vytvořeno doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has a theoretical-application character. The work is focused on the area of numerical ideas of children before entering primary school. The theoretical part provides knowledge in the field of development of preschool children and knowledge in the field of world formation of numbers in children before entering primary school. In the application part there is a set of activities focused on the development of numerical ideas of preschool children. This set of activities was implemented and evaluated in a selected kindergarten. Recommendations for practice were created from the resulting evaluation.
Klíčová slova
číselné představy, sociálně kognitivní teorie, předškolní vzdělávání, číslo
Klíčová slova v angličtině
numerical ideas, social cognitive theory, preschool education, number
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti předmatematického vzdělávání.
Vymezení pojmů a teoretických východisek zaměřených na rozvoj číselných představ dítěte předškolního věku.
Zpracování souboru aktivit zaměřených na podporu rozvoje číselných představ.
Realizace a ověření sady aktivit v podmínkách vybrané mateřské školy.
Zpracování evaluace a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti předmatematického vzdělávání.
Vymezení pojmů a teoretických východisek zaměřených na rozvoj číselných představ dítěte předškolního věku.
Zpracování souboru aktivit zaměřených na podporu rozvoje číselných představ.
Realizace a ověření sady aktivit v podmínkách vybrané mateřské školy.
Zpracování evaluace a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Beaty, J. (2017).Skills for preschool teachers. Boston: Pearson.
Bednářová, J. (2007). Počítání soba Boba: cvičení pro rozvoj matematických schopností a logického myšlení. Brno: Computer Press.
Bednářová, J., & Šmardová, V. (2015). Školní zralost: Co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Edika.
Kaslová, M. (2010). Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Nakladtelství Dr. Josef Raabe.
Lietavcová, M., & Lišková, H. (2018). Rozvíjíme předmatematické myšlení dětí. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe.
Matějček, Z. (2005). Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. Praha: Grada.
Seznam doporučené literatury
Beaty, J. (2017).Skills for preschool teachers. Boston: Pearson.
Bednářová, J. (2007). Počítání soba Boba: cvičení pro rozvoj matematických schopností a logického myšlení. Brno: Computer Press.
Bednářová, J., & Šmardová, V. (2015). Školní zralost: Co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Edika.
Kaslová, M. (2010). Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Nakladtelství Dr. Josef Raabe.
Lietavcová, M., & Lišková, H. (2018). Rozvíjíme předmatematické myšlení dětí. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe.
Matějček, Z. (2005). Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. Praha: Grada.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Hovořila samostatně a plynule. Vedoucí práce hodnotí práci velmi kladně. Kvituje velké množství literatury, s kterou studentka pracuje a orientaci studentky v celé problematice. Teoretická část velmi dobře podpořila empirickou část. Také v empirické částu neshledává vedoucí práce žádné nedostatky a práci doporučuje k obhajobě. Oponent práce je kritičtější. Pozitivně také hodnotí práci s literaturou a přehled studentky. Drobné nedostaky vidí ve formulování cílů a používání citační normy.
Studentka odpověděla na otázky vedoucího i oponenta práce.