Cílem bakalářské práce je popsat zkušenosti učitelů mateřských škol se vzděláváním dětí národnostních menšin. Teoretická část je zaměřena na českou legislativu ve vztahu k cizincům, počty cizinců v České republice a specifika práce s dětmi národnostních menšin. V praktické části jsou prezentovány výsledky polostrukturovaných interview s učiteli mateřských škol. Ze získaných dat lze usoudit, že zkušenosti učitelů jsou převážně pozitivní.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis is to introduce the experience of the kindergarten teachers with educating minority children. The theoretical part focuses on the Czech legislation, statistical data and specifics of work with minority children. The practical part presents results of semi-structured interviews with kindergarten teachers. According to the gained data it can be told that the teachers experience is positive.
national minority, child's integration, child's adaptation
Rozsah průvodní práce
70 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem bakalářské práce je popsat zkušenosti učitelů mateřských škol se vzděláváním dětí národnostních menšin. Teoretická část je zaměřena na českou legislativu ve vztahu k cizincům, počty cizinců v České republice a specifika práce s dětmi národnostních menšin. V praktické části jsou prezentovány výsledky polostrukturovaných interview s učiteli mateřských škol. Ze získaných dat lze usoudit, že zkušenosti učitelů jsou převážně pozitivní.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis is to introduce the experience of the kindergarten teachers with educating minority children. The theoretical part focuses on the Czech legislation, statistical data and specifics of work with minority children. The practical part presents results of semi-structured interviews with kindergarten teachers. According to the gained data it can be told that the teachers experience is positive.
national minority, child's integration, child's adaptation
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o možnostech vzdělávání dětí národnostních menšin v mateřské škole.
Vymezení teoretických východisek z problematiky o práci učitele mateřské školy s dětmi národnostních menšin.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cílů a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s učiteli mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení dat, včetně interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich vyhodnocení a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o možnostech vzdělávání dětí národnostních menšin v mateřské škole.
Vymezení teoretických východisek z problematiky o práci učitele mateřské školy s dětmi národnostních menšin.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cílů a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s učiteli mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení dat, včetně interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich vyhodnocení a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Griffin Spies, T., Lyons, C., Huerta, M., Garza, T., & Reding, C. (2017). Beyond Professional Development: Factors Influencing Early Childhood Educators' Beliefs and Practices Working With Dual Language Learners. The Catesol Journal, 29(1), 23-49.
Linhartová, T., & Loudová Stralczynská, B. (2018). Děti s odlišným mateřským jazykem v mateřských školách. Praha: Meta - Společnost pro příležitosti mladých migrantů.
Mertin, V., & Gillernová, I. (2010). Psychologie pro učitelky mateřské školy (2., rozš. a přeprac. vyd). Praha: Portál.
Průcha, J. (2011). Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele (2., aktualiz. a rozš. vyd). Praha: Triton.
Schebelle, D., Kubát, J., & Bareš, P. (2018). Specifika integrace nezletilých dětí cizinců žijících na území České republiky. Praha: VÚPSV.
Seznam doporučené literatury
Griffin Spies, T., Lyons, C., Huerta, M., Garza, T., & Reding, C. (2017). Beyond Professional Development: Factors Influencing Early Childhood Educators' Beliefs and Practices Working With Dual Language Learners. The Catesol Journal, 29(1), 23-49.
Linhartová, T., & Loudová Stralczynská, B. (2018). Děti s odlišným mateřským jazykem v mateřských školách. Praha: Meta - Společnost pro příležitosti mladých migrantů.
Mertin, V., & Gillernová, I. (2010). Psychologie pro učitelky mateřské školy (2., rozš. a přeprac. vyd). Praha: Portál.
Průcha, J. (2011). Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele (2., aktualiz. a rozš. vyd). Praha: Triton.
Schebelle, D., Kubát, J., & Bareš, P. (2018). Specifika integrace nezletilých dětí cizinců žijících na území České republiky. Praha: VÚPSV.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka uvedla svou bakalářskou práci. Hovořila samostatně a plynule. Vedoucí práce hodnotí kladně teoretickou část, která je rozsáhlejšího charakteru. Hodnotí kladně přístup studentky a zpracování kapitoly č.4. V empirické části nenachází žádné závažné chyby. Oponent práce hovoří o aktuálnosti tématu. Pozitivně hodnotí vklad studentky v teoretické části, ikdyž je zpracována velmi zeširoka. V empirické části vidí slabiny ve vytvořených kategoriích a práci se získanými daty.
Studentka odpověděla na otázky vedoucího i oponenta práce.