Bakalářská práce má aplikační charakter a je zaměřena na využití školní zahrady k podpoře přírodovědného vzdělávání v mateřské škole. V teoretické části se pozornost soustřeďuje na sumarizaci poznatků o koncepci badatelsky orientovaného vzdělávání, popis specifik užití této koncepce v mateřské škole a objasnění využití školních zahrady v badatelsky orientovaném vzdělávání. V praktické části je zpracována sada badatelských aktivit, která byla realizována na školní zahradě vybrané mateřské školy s dětmi předškolního věku. Evaluace byla uskutečněna prostřednictvím pozorování učitelky mateřské školy a vlastní reflexí autorky. Vzávěru práce je představeno doporučení pro praxi mateřských škol.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis is an application character and it is focused on the use of school garden for science education in kindergarten. The theoretical part focuses on summarizing knowledge about the inquiry based science education, a description of the specifics of the use of this concept in kindergarten and clarifying the use of school gardens in inquiry based science education. In the practical part there is a set of inquiry based science activities, which was realized in selected kindergarten with preeschool children. The evaluation was carried out through the observation of the kindergarten teacher and the author's own reflection. At the end of the work, a recommendation for the practice of kindergartens is presented.
Klíčová slova
badatelsky orientované vzdělávání, badatelská aktivita, školní zahrada
Klíčová slova v angličtině
inquiry based science education, inquiry based science aktivity, school garden
Rozsah průvodní práce
87 849
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce má aplikační charakter a je zaměřena na využití školní zahrady k podpoře přírodovědného vzdělávání v mateřské škole. V teoretické části se pozornost soustřeďuje na sumarizaci poznatků o koncepci badatelsky orientovaného vzdělávání, popis specifik užití této koncepce v mateřské škole a objasnění využití školních zahrady v badatelsky orientovaném vzdělávání. V praktické části je zpracována sada badatelských aktivit, která byla realizována na školní zahradě vybrané mateřské školy s dětmi předškolního věku. Evaluace byla uskutečněna prostřednictvím pozorování učitelky mateřské školy a vlastní reflexí autorky. Vzávěru práce je představeno doporučení pro praxi mateřských škol.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis is an application character and it is focused on the use of school garden for science education in kindergarten. The theoretical part focuses on summarizing knowledge about the inquiry based science education, a description of the specifics of the use of this concept in kindergarten and clarifying the use of school gardens in inquiry based science education. In the practical part there is a set of inquiry based science activities, which was realized in selected kindergarten with preeschool children. The evaluation was carried out through the observation of the kindergarten teacher and the author's own reflection. At the end of the work, a recommendation for the practice of kindergartens is presented.
Klíčová slova
badatelsky orientované vzdělávání, badatelská aktivita, školní zahrada
Klíčová slova v angličtině
inquiry based science education, inquiry based science aktivity, school garden
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o didaktických přístupech učitele v mateřské škole.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na využití přírodního prostředí ve vzdělávání v mateřské škole.
Zpracování sady přírodovědných aktivit s využitím školní zahrady.
Realizace a ověření sady přírodovědných aktivit s využitím školní zahrady.
Evaluace sady přírodovědných aktivit a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o didaktických přístupech učitele v mateřské škole.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na využití přírodního prostředí ve vzdělávání v mateřské škole.
Zpracování sady přírodovědných aktivit s využitím školní zahrady.
Realizace a ověření sady přírodovědných aktivit s využitím školní zahrady.
Evaluace sady přírodovědných aktivit a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Dostál, J. (2015). Badatelsky orientovaná výuka: pojetí, podstata, význam a přínosy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Fridman, R., Eden, S., & Spektor-Levy, O. (2020). Nascent Inquiry, Metacognitive, and Self-Regulation Capabilities Among Preschoolers During Scientific Exploration. Frontiers in psychology, 11, 1790.
Jančaříková, K. (2015). Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních dětí a mladších žáků. Praha: Univerzita Karlova v Praze.
Kireš, M., Ješková, Z., Ganajová, M., & Kimáková, K. (2016). Bádateľské aktivity v prírodovednom vzdelávaní: časť A. Bratislava: Štátny pedagogický ústav.
Žoldošová, K. (2010). Implementácia konštruktivistických princípov prírodovedného vzdelávania do školských vzdelávacích programov MŠ a 1. stupňa ZŠ. Prešov: Rokus.
Seznam doporučené literatury
Dostál, J. (2015). Badatelsky orientovaná výuka: pojetí, podstata, význam a přínosy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Fridman, R., Eden, S., & Spektor-Levy, O. (2020). Nascent Inquiry, Metacognitive, and Self-Regulation Capabilities Among Preschoolers During Scientific Exploration. Frontiers in psychology, 11, 1790.
Jančaříková, K. (2015). Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních dětí a mladších žáků. Praha: Univerzita Karlova v Praze.
Kireš, M., Ješková, Z., Ganajová, M., & Kimáková, K. (2016). Bádateľské aktivity v prírodovednom vzdelávaní: časť A. Bratislava: Štátny pedagogický ústav.
Žoldošová, K. (2010). Implementácia konštruktivistických princípov prírodovedného vzdelávania do školských vzdelávacích programov MŠ a 1. stupňa ZŠ. Prešov: Rokus.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma bakalářské práce. Prezentovala sadu badatelských aktivit podporující přírodovědné vzdělávání. Plynule hovořila o evaluaci sady badatelských aktivit. Studentka se vyjádřila k otázkám oponenta a vedoucího práce s drobnými nedostatky. Studentka nedokázala propojit teoretické poznatky s praxí.