Tato bakalářská práce se zabývá přípravou dítěte v domácím prostředí se zaměřením na vstup do školy, konkrétně na odlišnosti z hlediska typu rodiny a způsobu vzdělávání dítěte zejména individuálního vzdělávání a vzdělávání dítěte v MŠ. Práce se zaměřuje na konkrétní oblasti v přípravě dítěte na vstup do školy. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část, přičemž v teoretické části bylo cílem popsat pojmy a teoretická východiska, které se týkají problematiky přípravy dítěte na vstup do školy v domácím prostředí. Výzkumné šetření bylo provedeno formou dotazníku, který byl určen především pro rodiče předškolních dětí s povinnou předškolní docházkou. Cílem výzkumné šetření bylo zjistit odlišnosti v domácí přípravě dítěte mezi rodinami manželskými a ostatními, dále mezi dětmi vzdělávanými v MŠ a vzdělávanými v rámci individuálního vzdělávání. Zjištěná data byla vyhodnocena a interpretována. Součástí práce je i doporučení do praxe.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis addresses the preparation of children at home, focusing on their commencement with school education, specifically the differences based on the type of the family and the manner of educating the child, and further comparing the individual manner of education and children being educated at kindergartens. The thesis further concentrates on specific fields throughout the preparation of children for their commencement with school education. The thesis is divided to the theoretical and practical sections. The theoretical part attempts to introduce the terms, concepts and theoretical bases which are related to the topic of preparing a child for his/her commencement with school education at home. The research survey has been executed by using a questionnaire which was mainly intended for parents with pre-school children obliged to attend mandatory pre-school education. The aim of the research was found the differences in pre-school preparation between families with married couples and other types of families, and also between children educated in kindergartens and at home. The obtained data were evaluated and interpreted. The thesis also presents some recommendation for the practice.
Klíčová slova
školní zralost a připravenost, domácí příprava, vstup do školy, předškolní vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
school readiness and preparedness, home preparation, commencement with school education, pre-school education.
Rozsah průvodní práce
67 s. (90 090 znaků mez mezer)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá přípravou dítěte v domácím prostředí se zaměřením na vstup do školy, konkrétně na odlišnosti z hlediska typu rodiny a způsobu vzdělávání dítěte zejména individuálního vzdělávání a vzdělávání dítěte v MŠ. Práce se zaměřuje na konkrétní oblasti v přípravě dítěte na vstup do školy. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část, přičemž v teoretické části bylo cílem popsat pojmy a teoretická východiska, které se týkají problematiky přípravy dítěte na vstup do školy v domácím prostředí. Výzkumné šetření bylo provedeno formou dotazníku, který byl určen především pro rodiče předškolních dětí s povinnou předškolní docházkou. Cílem výzkumné šetření bylo zjistit odlišnosti v domácí přípravě dítěte mezi rodinami manželskými a ostatními, dále mezi dětmi vzdělávanými v MŠ a vzdělávanými v rámci individuálního vzdělávání. Zjištěná data byla vyhodnocena a interpretována. Součástí práce je i doporučení do praxe.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis addresses the preparation of children at home, focusing on their commencement with school education, specifically the differences based on the type of the family and the manner of educating the child, and further comparing the individual manner of education and children being educated at kindergartens. The thesis further concentrates on specific fields throughout the preparation of children for their commencement with school education. The thesis is divided to the theoretical and practical sections. The theoretical part attempts to introduce the terms, concepts and theoretical bases which are related to the topic of preparing a child for his/her commencement with school education at home. The research survey has been executed by using a questionnaire which was mainly intended for parents with pre-school children obliged to attend mandatory pre-school education. The aim of the research was found the differences in pre-school preparation between families with married couples and other types of families, and also between children educated in kindergartens and at home. The obtained data were evaluated and interpreted. The thesis also presents some recommendation for the practice.
Klíčová slova
školní zralost a připravenost, domácí příprava, vstup do školy, předškolní vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
school readiness and preparedness, home preparation, commencement with school education, pre-school education.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o školní připravenosti dítěte předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek o přípravě dítěte v domácím prostředí.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníku pro rodiče.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o školní připravenosti dítěte předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek o přípravě dítěte v domácím prostředí.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníku pro rodiče.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Dockett, S., Griebel, W., & Perry, B. (Eds.). (2017). Families and transition to school. Cham: Springer.
Kaščák, O., & Betáková, E. (2014). Vzdelávanie a školovanie v ranom veku v sociálne diferencovanej perspektíve matiek. Sociológia, 46(1), 5-24.
Majerčíková, J. (2012). Rodina s predškolákom: výskum rodín s det'mi predškolského veku. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave.
Otevřelová, H. (2016). Školní zralost a připravenost. Praha: Portál.
Šulová, L. (2014). Význam domácí přípravy pro začínajícího školáka. Praha: Wolters Kluwer.
Seznam doporučené literatury
Dockett, S., Griebel, W., & Perry, B. (Eds.). (2017). Families and transition to school. Cham: Springer.
Kaščák, O., & Betáková, E. (2014). Vzdelávanie a školovanie v ranom veku v sociálne diferencovanej perspektíve matiek. Sociológia, 46(1), 5-24.
Majerčíková, J. (2012). Rodina s predškolákom: výskum rodín s det'mi predškolského veku. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave.
Otevřelová, H. (2016). Školní zralost a připravenost. Praha: Portál.
Šulová, L. (2014). Význam domácí přípravy pro začínajícího školáka. Praha: Wolters Kluwer.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Vedoucí práce Dr. Petrů Puhrová upozornila na limity ve výběru výzkumného souboru a formulaci položek dotazníku. Tyto limity se odrazily v získaných datech, která byla následně zpracována pouze na deskriptivní rovině. Oponentka dr. Deutscherová upozornila na chybné kroky v metodologickém postupu. Vedoucí položila otázku orientující se na sociální dovednosti, které shledává studentka jako důležité. Studentka dokázala odpovědět. Druhá otázka se orientovala na důvod nárůstu dětí v individuálním vzdělávání. Studentka odpověděla adekvátně. Oponentka položila otázku orientující se na vznik položek dotazníku. Studentka odpověděla s nedostatky. Proběhla diskuze komise. Doc. Majerčíková se dotazovala na doplňující položky dotazníku. Studentka dokázala odpovědět. Doc. Majerčíková položila dotaz ohledně prostudování odborné literatury před tvorbou dotazníku. Poukazovala na důležitost studia odborné literatury k metodologii. Dr. Ovary Bulková položila dotaz orientující se na výběr kategorií. Studentka odpověděla s nedostatky.