Bakalářská práce má teoreticko-empirický charakter. Teoretická část bakalářské práce poskytuje náhled do problematiky vzdělávání dvouletých dětí v prostředí mateřských škol. Teoretická část je rozdělena do tří kapitol, přičemž první kapitola se zaměřuje na adaptaci dvouletých dětí na nové prostředí. Druhá kapitola se týká dvouletých dětí v předškolním zařízení, mezi které patří mateřská škola a dětská skupina. Poslední část se zabývá vývojovými specifiky se zaměřením na dvouleté děti. Praktická část je založena na kvalitativním pojetí výzkumu, využívá získaná data z polostrukturovaného rozhovoru s participantkami působící jako učitelky mateřských škol s dvouletými dětmi. Data byla analyzována a interpretována. Výsledky výzkumné části se týkají názorů a zkušeností učitelek mateřských škol na zařazení dvouletých dětí.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has a theoretical-empirical character. The theoretical part of the bachelor's thesis provides insight into the issue of education of two-year-old children in the environment of kindergartens. It is divided into three chapters, while the first chapter focuses on the adaptation of two-year-old children to the new environment. The second chapter concerns two-year-olds in preschool facilities, which include a kindergarten and a children's groups. The last chapter deals with developmental specifics with a focus on two-year-old children. The practical part is based on a qualitative concept of research, uses data obtained from a semi-structured interview with participants working as kindergarten teachers with two-year-old children. The data were analyzed and interpreted. The results of the research part relate to the opinions and experiences of kindergarten teachers on the inclusion of two-year-old children.
Klíčová slova
adaptace, rané dětství, předškolní vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
adaptation, early age, preschool education
Rozsah průvodní práce
61 s. (90 927 znaků bez mezer)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce má teoreticko-empirický charakter. Teoretická část bakalářské práce poskytuje náhled do problematiky vzdělávání dvouletých dětí v prostředí mateřských škol. Teoretická část je rozdělena do tří kapitol, přičemž první kapitola se zaměřuje na adaptaci dvouletých dětí na nové prostředí. Druhá kapitola se týká dvouletých dětí v předškolním zařízení, mezi které patří mateřská škola a dětská skupina. Poslední část se zabývá vývojovými specifiky se zaměřením na dvouleté děti. Praktická část je založena na kvalitativním pojetí výzkumu, využívá získaná data z polostrukturovaného rozhovoru s participantkami působící jako učitelky mateřských škol s dvouletými dětmi. Data byla analyzována a interpretována. Výsledky výzkumné části se týkají názorů a zkušeností učitelek mateřských škol na zařazení dvouletých dětí.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has a theoretical-empirical character. The theoretical part of the bachelor's thesis provides insight into the issue of education of two-year-old children in the environment of kindergartens. It is divided into three chapters, while the first chapter focuses on the adaptation of two-year-old children to the new environment. The second chapter concerns two-year-olds in preschool facilities, which include a kindergarten and a children's groups. The last chapter deals with developmental specifics with a focus on two-year-old children. The practical part is based on a qualitative concept of research, uses data obtained from a semi-structured interview with participants working as kindergarten teachers with two-year-old children. The data were analyzed and interpreted. The results of the research part relate to the opinions and experiences of kindergarten teachers on the inclusion of two-year-old children.
Klíčová slova
adaptace, rané dětství, předškolní vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
adaptation, early age, preschool education
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše týkající se zkušeností učitelek s adaptací dvouletých dětí v prostředí mateřských škol.
Vymezení teoretických východisek o procesu adaptace dvouletých dětí na prostředí mateřských škol.
Příprava metodiky empirické části a zpracování projektu výzkumu.
Realizace kvalitativního výzkumu formou interview s učitelkami mateřských škol.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí, formulace závěrů a doporučení pro vzdělávací praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše týkající se zkušeností učitelek s adaptací dvouletých dětí v prostředí mateřských škol.
Vymezení teoretických východisek o procesu adaptace dvouletých dětí na prostředí mateřských škol.
Příprava metodiky empirické části a zpracování projektu výzkumu.
Realizace kvalitativního výzkumu formou interview s učitelkami mateřských škol.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí, formulace závěrů a doporučení pro vzdělávací praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Koťátková, S. (2008). Dítě a mateřská škola. Praha: Grada.
Kropáčková, J., & Splavcová, H. (2016). Dvouleté děti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
Matějček, Z. (2005). Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. Praha: Grada.
Niesel, R., & Griebel, W. (2005). Poprvé v mateřské škole. Praha: Portál.
Scheiwe, K., & Willekens, H. (2009). Child care and preschool development in Europe: Institutional perspectives. Basingstoke: Polgrave Macmillan.
Splavcová, H., & Kropáčková J. (2016). Vzdělávání dětí od dvou let v MŠ. Praha: Portál.
Syslová, Z., Borkovcová, I., & Průcha, J. (2014). Péče a vzdělávání dětí v raném věku: komparace české a zahraniční situace. Praha: Wolters Kluwer.
Seznam doporučené literatury
Koťátková, S. (2008). Dítě a mateřská škola. Praha: Grada.
Kropáčková, J., & Splavcová, H. (2016). Dvouleté děti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
Matějček, Z. (2005). Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. Praha: Grada.
Niesel, R., & Griebel, W. (2005). Poprvé v mateřské škole. Praha: Portál.
Scheiwe, K., & Willekens, H. (2009). Child care and preschool development in Europe: Institutional perspectives. Basingstoke: Polgrave Macmillan.
Splavcová, H., & Kropáčková J. (2016). Vzdělávání dětí od dvou let v MŠ. Praha: Portál.
Syslová, Z., Borkovcová, I., & Průcha, J. (2014). Péče a vzdělávání dětí v raném věku: komparace české a zahraniční situace. Praha: Wolters Kluwer.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka adekvátně představila svou bakalářskou práci. Vedoucí práce konstatoval náročnost zvoleného tématu. Teoretickou část hodnotí jako kompilační a doporučil by hlubší zpracování. Oceňuje zejména aplikační závěry práce. Vedoucí práce položil otázku směřující k obsahu a formě dalšího vzdělávání učitele MŠ. Druhá otázky se orientovala na rozšíření výzkumu o specifikách dvouletých dětí. Studentka odpověděla s nedostatky. Oponentka práce se vyjádřila k problematickým úsekům v bakalářské práci v teoretické i empirické části. Položila otázku týkající se zřizování dětských skupin. Druhá otázka směřovala k představení schématu hlavních kategorií a subkategorií. Studentka na obě otázky odpověděla s drobnými nedostatky.