Bakalářská práce s názvem "Genderová socializace dětí v mateřské škole z pohledu učitelek" pojednává o problematice genderového působení na děti v prostředí předškolní vzdělávací instituce. V teoretické části se zabývám vysvětlením základních pojmů jako je sociologie a socializace. Dále se zabývám pojmy z genderové problematiky, jako je gender, feminita, maskulinita, genderová socializace, genderová identita, genderové stereotypy a v neposlední řadě také teoriemi vzniku pohlavní a genderové identity. V empirické části jsou prezentovány výsledky kvalitativně orientovaného výzkumu. Výzkumná data byla získána za pomocí čtyř interview učitelek mateřských škol. Dále byla zpracována pomocí otevřeného kódování do kategorií, jejich dimenzí a vlastností.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis "Gender socialization of children in kindergarten from the perspective of teachers" deals with the issue of gender impact on children in the preschool environment. In the theoretical part I deal with the explanation of basic concepts such as sociology and socialisation. I also deal with the concepts of gender issues, such as gender, femininity, masculinity, gender socialization, gender identity, gender stereotypes and, last but not least, theories of the origin of gender and gender identity. The empirical part presents the results of qualitatively oriented research. The research data were processed with the help of four interviews of kindergarten teachers. It was further processed using open coding into categories, their dimensions and properties.
Bakalářská práce s názvem "Genderová socializace dětí v mateřské škole z pohledu učitelek" pojednává o problematice genderového působení na děti v prostředí předškolní vzdělávací instituce. V teoretické části se zabývám vysvětlením základních pojmů jako je sociologie a socializace. Dále se zabývám pojmy z genderové problematiky, jako je gender, feminita, maskulinita, genderová socializace, genderová identita, genderové stereotypy a v neposlední řadě také teoriemi vzniku pohlavní a genderové identity. V empirické části jsou prezentovány výsledky kvalitativně orientovaného výzkumu. Výzkumná data byla získána za pomocí čtyř interview učitelek mateřských škol. Dále byla zpracována pomocí otevřeného kódování do kategorií, jejich dimenzí a vlastností.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis "Gender socialization of children in kindergarten from the perspective of teachers" deals with the issue of gender impact on children in the preschool environment. In the theoretical part I deal with the explanation of basic concepts such as sociology and socialisation. I also deal with the concepts of gender issues, such as gender, femininity, masculinity, gender socialization, gender identity, gender stereotypes and, last but not least, theories of the origin of gender and gender identity. The empirical part presents the results of qualitatively oriented research. The research data were processed with the help of four interviews of kindergarten teachers. It was further processed using open coding into categories, their dimensions and properties.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu pomocí interview s učiteli mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, interpretace, závěry výzkumu.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Giddens, A., & Sutton, P. W. (Ed.). (2013). Sociologie. Praha: Argo.
Janošová, P. (2008). Dívčí a chlapecká identita: vývoj a úskalí. Praha: Grada.
Montoussé, M., & Renouard, G. (2005). Přehled sociologie. Praha: Portál.
Renzetti, C. M., Curran, D. J., & Maier, S. L. (2014). Women, men and society. Harlow: Pearson.
Průcha, J. (2016). Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Praha: Wolters Kluwer.
Valdrová, J. (2006). Gender a společnost. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně.
Seznam doporučené literatury
Giddens, A., & Sutton, P. W. (Ed.). (2013). Sociologie. Praha: Argo.
Janošová, P. (2008). Dívčí a chlapecká identita: vývoj a úskalí. Praha: Grada.
Montoussé, M., & Renouard, G. (2005). Přehled sociologie. Praha: Portál.
Renzetti, C. M., Curran, D. J., & Maier, S. L. (2014). Women, men and society. Harlow: Pearson.
Průcha, J. (2016). Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Praha: Wolters Kluwer.
Valdrová, J. (2006). Gender a společnost. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Hovořila samostatně a plynule. Vedoucí práce hodnotí práci jako adekvátní a standardní. Analýzu dat hodnotí bez připomínek, chválí postupy studentky i přístup ke zpracování celé práce. Oceňuje polemiku studentky nad diskuzí v závěru práce. Oponentka práce vyjádřila lehkou kritiku týkající se vhodnější skladby struktury v teoretické části. Největší slabinu vidí v gramatických chybách a dalších nedostatcích v této oblasti. Práce je souhrně hodnocená vedoucím i oponentem práce jako dobrá. Prof. Wiegerová v rámci rozpravy položila otázku týkající se postojů učitelů v mateřské škole v rámci narušení genderových rolí. Studentka nedokázala odpovědět. Prof. Wiegerová upozorňuje, že na některé stanovené otázky není zjištěná odpověď ve výzkumu studentky. Prof. Gavora vyzdvihuje dlouhé a zajímavé interview v empirické části.
Studentka odpověděla na otázku vedoucího i oponenta částečně dobře.