- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
1. Teoretická část:
Tvorba dramatických postav ve vybraných filmech Bohdana Slámy
2. Praktická část:
Režie audiovizuálního díla (vyrobeného v systému řízené výroby FMK) v minimální délce 12 minut, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV
Hlavní téma v angličtině
The process of creating characters in selected Bohdan Sláma movies.
Název dle studenta
Tvorba dramatických postav ve
vybraných filmech Bohdana Slámy
Název dle studenta v angličtině
The Process of Creating Characters in Selected Bohdan Sláma movie
Bakalářská práce se zaměřuje na tvorbu dramatické postavy. Tu zkoumá ve dvou fázích,
z nichž první je vývoj a scenáristické postupy a druhá je práce s hercem. V praktické části
aplikuje tyto poznatky na tvorbu českého režiséra Bohdana Slámy a uvádí konkrétní příklady
využití různých postupů. Tímto způsobem práce pokrývá proces vytváření filmových postav
od myšlenky až po realizaci a zkoumá, jaké prostředky jsou potřeba k tomu, aby byla postava
funkční, zajímavá, ale především živá.
Anotace v angličtině
This presented thesis examines the process of creating film characters in the stage of
screenplay as well as how to make them come alive by directing actors. The thesis explains
the particular means using the movies of Bohdan Sláma as an example. This way it covers
the process from the initial thought to the actuall realization of the movie and explains how
to make a character functional, interestin, but most importantly alive.
Klíčová slova
dramatická postava, Bohdan Sláma, práce s hercem, film, režie
Klíčová slova v angličtině
film, directing, Bohdan Sláma, character, actor
Rozsah průvodní práce
66
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na tvorbu dramatické postavy. Tu zkoumá ve dvou fázích,
z nichž první je vývoj a scenáristické postupy a druhá je práce s hercem. V praktické části
aplikuje tyto poznatky na tvorbu českého režiséra Bohdana Slámy a uvádí konkrétní příklady
využití různých postupů. Tímto způsobem práce pokrývá proces vytváření filmových postav
od myšlenky až po realizaci a zkoumá, jaké prostředky jsou potřeba k tomu, aby byla postava
funkční, zajímavá, ale především živá.
Anotace v angličtině
This presented thesis examines the process of creating film characters in the stage of
screenplay as well as how to make them come alive by directing actors. The thesis explains
the particular means using the movies of Bohdan Sláma as an example. This way it covers
the process from the initial thought to the actuall realization of the movie and explains how
to make a character functional, interestin, but most importantly alive.
Klíčová slova
dramatická postava, Bohdan Sláma, práce s hercem, film, režie
Klíčová slova v angličtině
film, directing, Bohdan Sláma, character, actor
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část:
Rozsah práce: minimálně 15 normostran textu bez započítání obsahu, rejstříku a obrazových příloh.
Formální podoba: Jednotná formální úprava teoretické části práce, její uložení a zpřístupnění se řídí aktuální verzí příslušné směrnice rektora. Student odevzdává 1 ks fyzické (tištěné) práce v pevné vazbě. Tištěná verze práce obsahuje originální "Zadání DP/BP" včetně příslušných podpisů a studentem podepsané Prohlášení o původnosti práce. Práce v elektronické podobě obsahuje nascanované "Zadání DP/BP" se všemi formálními náležitostmi a také nepodepsané Prohlášení studenta o původnosti práce. Plný text elektronické verze ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) student odevzdá nahráním do IS/STAG a do příslušné složky na NAS-AAV (viz níže).
Pokyny k vypracování: prostudujte a analyzujte dostupné materiály z profesního hlediska a formulujte závěry a získané vědomosti do podoby akademického/odborného textu.
2. Praktická část:
Přípustné varianty praktické části:
1) Režie audiovizuálního díla (vyrobeného v systému řízené výroby FMK) v minimální délce 12 minut, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
2) Režie souboru audiovizuálních děl oficiálně schváleného před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
3) Tři scénáře v rozsahu 10 - 15 stran, či dva scénáře v rozsahu 20 - 25 stran. Varianta musí být schválena před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba.
Další požadované materiály praktické části:
a) Upoutávka, teaser či trailer na předložené audiovizuální dílo (var. 1 a 2).
b) Písemná explikace z pohledu dané specializace. Minimální rozsah 2 normostrany (var. 1, 2, 3).
c) Anotace (var. 1, 2, 3).
d) Technický scénář (var. 1).
e) Štábová listina (var. 1, 2).
V případě, že je dílo autorským počinem nebo není součástí praktické části SZZ studenta Produkce, je nutné dodržet doložení požadovaných materiálu a - h dle zadání specializace Produkce. Tato data odevzdává za projekt vždy jeden člověk. Nezbytná je konzultace s vedením AAV.
Všechny odevzdávané materiály musí splňovat vnitřní technické normy dle Výrobní knihy AAV pro odevzdávání prací a musí být řádně popsány (jméno, název, logo fakulty, formát, rozlišení). Součástí závěrečné práce je vytištěný a podepsaný formulář "Údaje o bakalářské práci studenta".
Uložení na NAS:
Ve složce na NAS-AAV, označené "Bakalářská / Magisterská práce" uložte:
1. Teoretickou práci ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) dle specifikací výše.
2. Vytvořte podsložku Praktická práce, která bude obsahovat materiály částí a- h. Řádně nazvaný film/absolventské dílo odevzdávejte ve formátech splňujících vnitřní technické normy AAV pro odevzdávání prací.
3. Vytvořte podsložku s názvem Katalog, která bude obsahovat "Podklady pro katalog FMK UTB ve Zlíně": 10 kusů obrazové dokumentace praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní e-mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část:
Rozsah práce: minimálně 15 normostran textu bez započítání obsahu, rejstříku a obrazových příloh.
Formální podoba: Jednotná formální úprava teoretické části práce, její uložení a zpřístupnění se řídí aktuální verzí příslušné směrnice rektora. Student odevzdává 1 ks fyzické (tištěné) práce v pevné vazbě. Tištěná verze práce obsahuje originální "Zadání DP/BP" včetně příslušných podpisů a studentem podepsané Prohlášení o původnosti práce. Práce v elektronické podobě obsahuje nascanované "Zadání DP/BP" se všemi formálními náležitostmi a také nepodepsané Prohlášení studenta o původnosti práce. Plný text elektronické verze ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) student odevzdá nahráním do IS/STAG a do příslušné složky na NAS-AAV (viz níže).
Pokyny k vypracování: prostudujte a analyzujte dostupné materiály z profesního hlediska a formulujte závěry a získané vědomosti do podoby akademického/odborného textu.
2. Praktická část:
Přípustné varianty praktické části:
1) Režie audiovizuálního díla (vyrobeného v systému řízené výroby FMK) v minimální délce 12 minut, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
2) Režie souboru audiovizuálních děl oficiálně schváleného před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
3) Tři scénáře v rozsahu 10 - 15 stran, či dva scénáře v rozsahu 20 - 25 stran. Varianta musí být schválena před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba.
Další požadované materiály praktické části:
a) Upoutávka, teaser či trailer na předložené audiovizuální dílo (var. 1 a 2).
b) Písemná explikace z pohledu dané specializace. Minimální rozsah 2 normostrany (var. 1, 2, 3).
c) Anotace (var. 1, 2, 3).
d) Technický scénář (var. 1).
e) Štábová listina (var. 1, 2).
V případě, že je dílo autorským počinem nebo není součástí praktické části SZZ studenta Produkce, je nutné dodržet doložení požadovaných materiálu a - h dle zadání specializace Produkce. Tato data odevzdává za projekt vždy jeden člověk. Nezbytná je konzultace s vedením AAV.
Všechny odevzdávané materiály musí splňovat vnitřní technické normy dle Výrobní knihy AAV pro odevzdávání prací a musí být řádně popsány (jméno, název, logo fakulty, formát, rozlišení). Součástí závěrečné práce je vytištěný a podepsaný formulář "Údaje o bakalářské práci studenta".
Uložení na NAS:
Ve složce na NAS-AAV, označené "Bakalářská / Magisterská práce" uložte:
1. Teoretickou práci ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) dle specifikací výše.
2. Vytvořte podsložku Praktická práce, která bude obsahovat materiály částí a- h. Řádně nazvaný film/absolventské dílo odevzdávejte ve formátech splňujících vnitřní technické normy AAV pro odevzdávání prací.
3. Vytvořte podsložku s názvem Katalog, která bude obsahovat "Podklady pro katalog FMK UTB ve Zlíně": 10 kusů obrazové dokumentace praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní e-mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
Seznam doporučené literatury
ARONSON, Linda. Scénář pro 21. století. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2014. ISBN 978-80-7331-314-2.
ČULÍK, Jan. Jací jsme: česká společnost v hraném filmu devadesátých a nultých let. Brno: Host, 2007. ISBN 978-80-7294-254-1.
EGRI, Lajos. Umění dramatického psaní. [Praha]: Quadrom, 2013. ISBN 978-80-905290-6-9
WESTON, J. (1996). Directing actors: Creating memorable performances for film and television. Studio City, CA: Michael Wiese Productions.
HITCHCOCK, Alfred a François TRUFFAUT. Rozhovory Hitchcock - Truffaut. Přeložil Ljubomír OLIVA. Praha: Čs. filmový ústav, 1987.
VOSTRÝ, Jaroslav. Režie je umění. Vyd. 2. Praha: Akademie múzických umění v Praze, Divadelní fakulta, 2009. ISBN 978-80-7331-148-3.
LUKAVSKÝ, Radovan. Stanislavského metoda herecké práce: učebnice pro předmět herecká výchova na konzervatořích, studijní obor herectví. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978. Učebnice pro střední školy.
LABÍK, Ľudovít. Dramaturgia strihovej skladby: horizontálna a vertikálna štruktúra filmového príbehu. Zlín: VeRBuM, 2013. ISBN 978-80-87500-30-9.
KULEŠOV, Lev Vladimirovič. Základy filmové režie. Praha, 1978.
TIRARD, Laurent. Lekce filmu. Praha: Dokořán, 2014. ISBN 978-80-7363-615-9.
FORMAN, Miloš a Bohdan SLÁMA. Povolání režisér: rozhovor Bohdana Slámy s Milošem Formanem. Vyd. 2. Praha: Prostor, 2014. ISBN 978-80-7260-293-3.
Seznam doporučené literatury
ARONSON, Linda. Scénář pro 21. století. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2014. ISBN 978-80-7331-314-2.
ČULÍK, Jan. Jací jsme: česká společnost v hraném filmu devadesátých a nultých let. Brno: Host, 2007. ISBN 978-80-7294-254-1.
EGRI, Lajos. Umění dramatického psaní. [Praha]: Quadrom, 2013. ISBN 978-80-905290-6-9
WESTON, J. (1996). Directing actors: Creating memorable performances for film and television. Studio City, CA: Michael Wiese Productions.
HITCHCOCK, Alfred a François TRUFFAUT. Rozhovory Hitchcock - Truffaut. Přeložil Ljubomír OLIVA. Praha: Čs. filmový ústav, 1987.
VOSTRÝ, Jaroslav. Režie je umění. Vyd. 2. Praha: Akademie múzických umění v Praze, Divadelní fakulta, 2009. ISBN 978-80-7331-148-3.
LUKAVSKÝ, Radovan. Stanislavského metoda herecké práce: učebnice pro předmět herecká výchova na konzervatořích, studijní obor herectví. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978. Učebnice pro střední školy.
LABÍK, Ľudovít. Dramaturgia strihovej skladby: horizontálna a vertikálna štruktúra filmového príbehu. Zlín: VeRBuM, 2013. ISBN 978-80-87500-30-9.
KULEŠOV, Lev Vladimirovič. Základy filmové režie. Praha, 1978.
TIRARD, Laurent. Lekce filmu. Praha: Dokořán, 2014. ISBN 978-80-7363-615-9.
FORMAN, Miloš a Bohdan SLÁMA. Povolání režisér: rozhovor Bohdana Slámy s Milošem Formanem. Vyd. 2. Praha: Prostor, 2014. ISBN 978-80-7260-293-3.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Obhajobu bakalářských prací V. Recmanové zahajuje doc. Janíková, předsedkyně SZZ komise, v 17:30. Studentka skrze svou obrazovou prezentaci představuje téma a základní výzkumné otázky teoretické bakalářské práce. Popisuje také proces získávání informací nejen z literatury, ale i z rozhovoru s tvůrcem Bohdanem Slámou. Čtení posudků, nejdříve posudek vedoucí práce (navrhuje hodnocení A) následováno čtením posudku oponentky práce (hodnocení A). Studentka má připraveny odpovědi na všechny otázky z posudků.
Pokračujeme praktickou částí, a to bakalářským filmem Resonance. Studentka je opět příkladně připravena na všechny otázky z obou posudků. Vedoucí i oponent navrhují hodnocení A. Předsedkyně komise SZZ doc. Janíková končí obhajobu bakalářské práce v 18:00.
Předsedkyně komise SZZ doc. Janíková končí obhajobu absolventských prací v 18:00.