Bakalářská práce na téma Internetová bezpečnost se dělí na dvě části, teoretickou a praktickou. Začátek teoretické části je věnován sociálním sítím. Jedná se především o vysvětlení, jakým způsobem se vyvíjely sociální sítě v historii, dále co znamená mít profil na těchto sítích a jaké typy uživatelů zde můžeme najít. Další kapitola se věnuje druhům sociálních sítí. V poslední kapitole teoretické části lze najít informace o kyberšikaně. Jedná se především o vysvětlení historického kontextu, určení druhů kyberšikany a definice druhů kyberšikany. V praktické části se práce věnuje analýze vztahu dětí k problematice kyberšikany, a to prostřednictvím dotazníkového šetření. Dále je v práci provedeno multikriteriální hodnocení pro výběr nejnebezpečnějšího prostředku komunikace z hlediska zneužití kyberšikany. Po vyhodnocení je v poslední kapitole navrženo opatření a vytvořen elektronický výukový materiál.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has the topic Internet security is divided into two parts, theoretical and practical. The beginning of the theoretical part is devoted to social networks. It is mainly an explanation of how social networks have evolved in history, then means of having a profile on these networks and what types of users can be found here. The next chapter deals with the types of social networks. In the third and last part of the theoretical part you can find information about cyberbullying. It is mainly an explanation of the historical context, the identification of types of cyberbullying and the definition of types of cyberbullying. In the practical part, the work deals with the analysis of the relationship of children to the issue of cyberbullying, through a questionnaire survey. Furthermore, a multicriteria evaluation is performed for the selection of the most dangerous means of communication in terms of abuse of cyberbullying. After the evaluation, an electronic teaching material is designed and created in the last chapter.
Klíčová slova
agresor, bezpečnost, kyberšikana, oběť, sociální síť
Klíčová slova v angličtině
aggressor, cyberbullying, security, social network, victim
Rozsah průvodní práce
65 s. (74 142 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce na téma Internetová bezpečnost se dělí na dvě části, teoretickou a praktickou. Začátek teoretické části je věnován sociálním sítím. Jedná se především o vysvětlení, jakým způsobem se vyvíjely sociální sítě v historii, dále co znamená mít profil na těchto sítích a jaké typy uživatelů zde můžeme najít. Další kapitola se věnuje druhům sociálních sítí. V poslední kapitole teoretické části lze najít informace o kyberšikaně. Jedná se především o vysvětlení historického kontextu, určení druhů kyberšikany a definice druhů kyberšikany. V praktické části se práce věnuje analýze vztahu dětí k problematice kyberšikany, a to prostřednictvím dotazníkového šetření. Dále je v práci provedeno multikriteriální hodnocení pro výběr nejnebezpečnějšího prostředku komunikace z hlediska zneužití kyberšikany. Po vyhodnocení je v poslední kapitole navrženo opatření a vytvořen elektronický výukový materiál.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has the topic Internet security is divided into two parts, theoretical and practical. The beginning of the theoretical part is devoted to social networks. It is mainly an explanation of how social networks have evolved in history, then means of having a profile on these networks and what types of users can be found here. The next chapter deals with the types of social networks. In the third and last part of the theoretical part you can find information about cyberbullying. It is mainly an explanation of the historical context, the identification of types of cyberbullying and the definition of types of cyberbullying. In the practical part, the work deals with the analysis of the relationship of children to the issue of cyberbullying, through a questionnaire survey. Furthermore, a multicriteria evaluation is performed for the selection of the most dangerous means of communication in terms of abuse of cyberbullying. After the evaluation, an electronic teaching material is designed and created in the last chapter.
Klíčová slova
agresor, bezpečnost, kyberšikana, oběť, sociální síť
Klíčová slova v angličtině
aggressor, cyberbullying, security, social network, victim
Zásady pro vypracování
Zpracujte rešerši vztahující se k dané problematice s důrazem na monografie a analytické materiály.
Seznamte se s jednotlivými typy kyberšikany.
Proveďte dotazníkový průzkum v oblasti kyberšikany.
Zpracujte výukový materiál podporující internetovou bezpečnost v oblasti kyberšikany.
Zásady pro vypracování
Zpracujte rešerši vztahující se k dané problematice s důrazem na monografie a analytické materiály.
Seznamte se s jednotlivými typy kyberšikany.
Proveďte dotazníkový průzkum v oblasti kyberšikany.
Zpracujte výukový materiál podporující internetovou bezpečnost v oblasti kyberšikany.
Seznam doporučené literatury
CLAYPOOLE, Ted a Theresa PAYTON. Protecting your internet identity: are you naked online?. Updated edition. Lanham: Rowman & Littlefield, [2017], ix, 277 s. ISBN 9781442265394.
KOVÁŘOVÁ, Pavla. Informační bezpečnost žáků základních škol: lekce v knihovnách. Brno: Filozofická fakulta, Masarykova univerzita, 2019, 261 s. Opera Facultatis philosophicae Universitatis Masarykianae. ISBN 9788021092709.
ŠEVČÍKOVÁ, Anna. Děti a dospívající online: vybraná rizika používání internetu. Praha: Grada, 2014, 183 s. Psyché. ISBN 9788021075276. Dostupné také z: http://www.grada.cz/deti-a-dospivajici-online_7905/kniha/katalog/.
Další odborná literatura dle doporučení vedoucího bakalářské práce.
Seznam doporučené literatury
CLAYPOOLE, Ted a Theresa PAYTON. Protecting your internet identity: are you naked online?. Updated edition. Lanham: Rowman & Littlefield, [2017], ix, 277 s. ISBN 9781442265394.
KOVÁŘOVÁ, Pavla. Informační bezpečnost žáků základních škol: lekce v knihovnách. Brno: Filozofická fakulta, Masarykova univerzita, 2019, 261 s. Opera Facultatis philosophicae Universitatis Masarykianae. ISBN 9788021092709.
ŠEVČÍKOVÁ, Anna. Děti a dospívající online: vybraná rizika používání internetu. Praha: Grada, 2014, 183 s. Psyché. ISBN 9788021075276. Dostupné také z: http://www.grada.cz/deti-a-dospivajici-online_7905/kniha/katalog/.
Další odborná literatura dle doporučení vedoucího bakalářské práce.
Přílohy volně vložené
0
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala výsledky své bakalářské práce na téma: Internetová bezpečnost.
Byly přečteny posudky vedoucího i oponenta. Následně studentka zodpověděla doplňující otázky oponenta práce Ing. Martina Džermanského: Byly či budou vámi zpracované výukové materiály podporující internetovou bezpečnost v oblasti kyberšikany prezentovány v některém ze školských zařízení, popřípadě jsou veřejně dostupné? Myslíte si, že problematika kyberšikany je v podmínkách ČR řešena správně?
Další dotazy byly položeny Ing. Václavem Kostelníkem, CSc.: Myslíte jsi, že respondenti zcela pochopily, co je to kyberšikana? Co všechno podle Vás kyberšikana zahrnuje? doc. Ing. Jaromírem Novákem, CSc.: Proč se podle Vás kyberšikana děje? Proč lidé sdílejí své osobní informace a fotografie? Mgr. Ing Bc. Eleonórou Benčíkovou, PhD. MPA. MHA.: V čem vidíte největší problém v rámci kyberšikany a jak byste ho řešila?
Studentka zodpověděla otázky oponenta a následně odpovídala na otázky komise a vyslechla si doporučení pro zlepšení.
Obhajoba i zodpovězení otázek byly na velmi dobré úrovni.