Diplomová práce se zabývá možnostmi prevence rizikového chování v prostředí internetu u dětí předškolního věku. Cílem teoretické části práce je představit problematiku rizikového chování v prostředí internetu u dětí předškolního věku a sumarizovat poznatky o digitálních aplikací sloužící k prevenci rizikového prostředí. Při zpracování teoretické části práce byla použita rešeršně kompilační metoda. Cílem praktické části práce je zmapovat využívání digitálních technologií v mateřské škole k prevenci rizikového chování v prostředí internetu u dětí předškolního věku. Praktická část práce byla realizována prostřednictvím kvantitativního výzkumného designu, formou dotazníkové šetření. Jako doplňková výzkumná metoda byla použita obsahová analýza školních řádů a programu prevence sociálně patologických jevů. V závěru práce jsou představeny výsledky výzkumu.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the possibilities of prevention of risky behavior in the internet environment for preschool children. The aim of the theoretical part of the thesis is to introduce the issue of risky behavior in the internet environment for preschool children and to summarize knowledge about digital applications used to prevent risky environments. The research compilation method was used in the processing of the theoretical part of the work. The aim of the practical part of the work is to map the use of digital technologies in kindergarten to prevent risky behavior in the internet environment for preschool children. The practical part of the work was realized through quantitative research design, in the form of a questionnaire survey. As an additional research method, the content analysis of school rules and the program of prevention of social pathological phenomena was used. At the end of the work, the results of the research are presented.
Klíčová slova
rizikové chování v prostředí internetu, digitální technologie ve vzdělávání, preventivní programy pro předškolní vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
risky behavior in the internet environment, digital technologies in education, preventive programs for preschool education
Rozsah průvodní práce
92 s. (126 150 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá možnostmi prevence rizikového chování v prostředí internetu u dětí předškolního věku. Cílem teoretické části práce je představit problematiku rizikového chování v prostředí internetu u dětí předškolního věku a sumarizovat poznatky o digitálních aplikací sloužící k prevenci rizikového prostředí. Při zpracování teoretické části práce byla použita rešeršně kompilační metoda. Cílem praktické části práce je zmapovat využívání digitálních technologií v mateřské škole k prevenci rizikového chování v prostředí internetu u dětí předškolního věku. Praktická část práce byla realizována prostřednictvím kvantitativního výzkumného designu, formou dotazníkové šetření. Jako doplňková výzkumná metoda byla použita obsahová analýza školních řádů a programu prevence sociálně patologických jevů. V závěru práce jsou představeny výsledky výzkumu.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the possibilities of prevention of risky behavior in the internet environment for preschool children. The aim of the theoretical part of the thesis is to introduce the issue of risky behavior in the internet environment for preschool children and to summarize knowledge about digital applications used to prevent risky environments. The research compilation method was used in the processing of the theoretical part of the work. The aim of the practical part of the work is to map the use of digital technologies in kindergarten to prevent risky behavior in the internet environment for preschool children. The practical part of the work was realized through quantitative research design, in the form of a questionnaire survey. As an additional research method, the content analysis of school rules and the program of prevention of social pathological phenomena was used. At the end of the work, the results of the research are presented.
Klíčová slova
rizikové chování v prostředí internetu, digitální technologie ve vzdělávání, preventivní programy pro předškolní vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
risky behavior in the internet environment, digital technologies in education, preventive programs for preschool education
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o problematice rizikového chování dětí předškolního věku.
Teoretické vymezení hlavních pojmů zaměřených na nebezpečí zneužívání sociálních sítí, počítačových aplikací směrem k dítěti předškolního věku.
Zpracování výzkumných otázek, výzkumného problému a cílu výzkumu.
Realizace výzkumu v kvantitativním designu s využitím strukturovaného dotazníku pro učitele mateřských škol.
Prezentace závěru výzkumu a doporučení pro práci s dětmi předškolního věku v prostředí internetu.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o problematice rizikového chování dětí předškolního věku.
Teoretické vymezení hlavních pojmů zaměřených na nebezpečí zneužívání sociálních sítí, počítačových aplikací směrem k dítěti předškolního věku.
Zpracování výzkumných otázek, výzkumného problému a cílu výzkumu.
Realizace výzkumu v kvantitativním designu s využitím strukturovaného dotazníku pro učitele mateřských škol.
Prezentace závěru výzkumu a doporučení pro práci s dětmi předškolního věku v prostředí internetu.
Seznam doporučené literatury
Dočekal, D., Müller, J., Harris, A., & Heger, L. (2019). Dítě v síti: manuál pro rodiče a učitele, kteří chtějí rozumět digitálnímu světu mladé generace. Praha: Mladá fronta.
Esnault, L. (2008). Web-based education and pedagogical technologies: solutions for learning applications. Hershey: IGI Publishing.
Kalaš, I. (2013). Premeny školy v digitálnom veku. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo - Mladé letá.
Majerčíková, J., Kasáčová, B., & Kočvarová, I. (2015). Předškolní edukace a dítě: výzvy pro pedagogickou teorii a výzkum. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií.
Matějček, Z. (2013). Co, kdy a jak ve výchově dětí (Vyd. 6). Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury
Dočekal, D., Müller, J., Harris, A., & Heger, L. (2019). Dítě v síti: manuál pro rodiče a učitele, kteří chtějí rozumět digitálnímu světu mladé generace. Praha: Mladá fronta.
Esnault, L. (2008). Web-based education and pedagogical technologies: solutions for learning applications. Hershey: IGI Publishing.
Kalaš, I. (2013). Premeny školy v digitálnom veku. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo - Mladé letá.
Majerčíková, J., Kasáčová, B., & Kočvarová, I. (2015). Předškolní edukace a dítě: výzvy pro pedagogickou teorii a výzkum. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií.
Matějček, Z. (2013). Co, kdy a jak ve výchově dětí (Vyd. 6). Praha: Portál.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou diplomovou práci. Vedoucí práce dr. Božík považuje téma za velmi aktuální. Teoretická část splňuje požadavky kladené na tento typ práce, vedoucí však shledává nedostatky v empirické části. Oceňuje diskuzi. Oponentka práce prof. Wiegerová upozorňuje na nedostatečné rozpracování klíčových konceptů, které se odrazilo i v empirické části. Některé kapitoly práce jsou příliš obecné. Upozorňuje na nesprávné formulace hypotéz. Studentka odpověděla na otázky vedoucího práce i oponenta. Proběhla diskuze. Prof. Gavora upozorňuje na nesprávnost ve formulování hypotéz.