Cílem této diplomové práce je navrhnout, vytvořit a implementovat knihovnu pro kalibraci prostoru v obrazu z kamery, zejména v rámci sportovních utkání. Pomocí kalibrace prostoru je definována oblast daného sportovního hřiště v obraze. Zkalibrovaný prostor je poté možné využít pro následnou práci s obrazem, jako například perspektivní kreslení. Po vytvoření této knihovny je požadováno vytvoření aplikace, která bude sloužit pro testování a předvádění funkčnosti vytvořené knihovny. Knihovna bude postavena na základě volně dostupné knihovny OpenCV, která patří mezi hojně využívané knihovny určené pro zpracování obrazu. V teoretické části této práce jsou popsány jednotlivé prvky, které byly využity pro vývoj této knihovny. V praktické části se nachází popis vytvořené knihovny spolu s popisem testovací aplikace.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to design, develop and implement a library for a space calibration based on camera view, particularly in the context of sports events. With the help of space calibration, the area of the given sports field in the image is defined. The calibrated space can then be used for subsequent work with the image, such as perspective drawing. After creating this library, it is required to create an application that will be used to test and demonstrate the functionality of the created library. The library will be built on the basis of freely available OpenCV libraries, which are among the widely used libraries designed for image processing. The theoretical part of this work describes the individual elements that were used for the development of this library. In the practical part there is a description of the created library together with a description of the testing application.
Klíčová slova
Kalibrace, OpenCV, C++, Qt, Open source
Klíčová slova v angličtině
Calibration, OpenCV, C++, Qt, Open source
Rozsah průvodní práce
75 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této diplomové práce je navrhnout, vytvořit a implementovat knihovnu pro kalibraci prostoru v obrazu z kamery, zejména v rámci sportovních utkání. Pomocí kalibrace prostoru je definována oblast daného sportovního hřiště v obraze. Zkalibrovaný prostor je poté možné využít pro následnou práci s obrazem, jako například perspektivní kreslení. Po vytvoření této knihovny je požadováno vytvoření aplikace, která bude sloužit pro testování a předvádění funkčnosti vytvořené knihovny. Knihovna bude postavena na základě volně dostupné knihovny OpenCV, která patří mezi hojně využívané knihovny určené pro zpracování obrazu. V teoretické části této práce jsou popsány jednotlivé prvky, které byly využity pro vývoj této knihovny. V praktické části se nachází popis vytvořené knihovny spolu s popisem testovací aplikace.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to design, develop and implement a library for a space calibration based on camera view, particularly in the context of sports events. With the help of space calibration, the area of the given sports field in the image is defined. The calibrated space can then be used for subsequent work with the image, such as perspective drawing. After creating this library, it is required to create an application that will be used to test and demonstrate the functionality of the created library. The library will be built on the basis of freely available OpenCV libraries, which are among the widely used libraries designed for image processing. The theoretical part of this work describes the individual elements that were used for the development of this library. In the practical part there is a description of the created library together with a description of the testing application.
Klíčová slova
Kalibrace, OpenCV, C++, Qt, Open source
Klíčová slova v angličtině
Calibration, OpenCV, C++, Qt, Open source
Zásady pro vypracování
Seznamte se s problematikou počítačového zpracování obrazu se zaměřením na knihovnu OpenCV
Prostudujte možnosti kalibrace obrazu z kamery
Vhodným způsobem definujte požadavky na výslednou knihovnu
Sestavte architekturu navrhované knihovny a definujte proces zpracování obrazu v rámci knihovny
Implementujte knihovnu na základě definovaných požadavků a sestavené struktury
Sestavte testovací aplikaci a ověřte funkčnost knihovny
Zásady pro vypracování
Seznamte se s problematikou počítačového zpracování obrazu se zaměřením na knihovnu OpenCV
Prostudujte možnosti kalibrace obrazu z kamery
Vhodným způsobem definujte požadavky na výslednou knihovnu
Sestavte architekturu navrhované knihovny a definujte proces zpracování obrazu v rámci knihovny
Implementujte knihovnu na základě definovaných požadavků a sestavené struktury
Sestavte testovací aplikaci a ověřte funkčnost knihovny
Seznam doporučené literatury
KAEHLER, Adrian a Gary R. BRADSKI. Learning OpenCV 3: computer vision in C++ with the OpenCV library. Sebastopol: O'Reilly, 2016. ISBN 9781491937990.
LISCHNER, Ray. Exploring C++20: The Programmer's Introduction to C++. New York: Apress, 2020. ISBN 9781484259603.
BAGGIO, Shervin EMAMI, David Millán ESCRIVÁ a Khvedchenia IEVGEN. Mastering OpenCV with Practical Computer Vision Projects. Birmingham: Packt Publishing, 2012. ISBN 9781849517829.
DMITROVIĆ, Slobodan. Modern C++ for Absolute Beginners: A Friendly Introduction to C++ Programming Language and C++11 to C++20 Standards. New York: Apress, 2020. ISBN 9781484260463.
LAFORE, Robert. Object-Oriented Programming in C++. 4th ed. Carmel, Indiana: CourseSams Publishing, 2001. ISBN 9780672323089.
ENG, Lee Zhi. Hands-On GUI Programming with C++ and Qt5 by Lee Zhi Eng. Birmingham: Packt Publishing, 2018. ISBN 9781788397827.
Seznam doporučené literatury
KAEHLER, Adrian a Gary R. BRADSKI. Learning OpenCV 3: computer vision in C++ with the OpenCV library. Sebastopol: O'Reilly, 2016. ISBN 9781491937990.
LISCHNER, Ray. Exploring C++20: The Programmer's Introduction to C++. New York: Apress, 2020. ISBN 9781484259603.
BAGGIO, Shervin EMAMI, David Millán ESCRIVÁ a Khvedchenia IEVGEN. Mastering OpenCV with Practical Computer Vision Projects. Birmingham: Packt Publishing, 2012. ISBN 9781849517829.
DMITROVIĆ, Slobodan. Modern C++ for Absolute Beginners: A Friendly Introduction to C++ Programming Language and C++11 to C++20 Standards. New York: Apress, 2020. ISBN 9781484260463.
LAFORE, Robert. Object-Oriented Programming in C++. 4th ed. Carmel, Indiana: CourseSams Publishing, 2001. ISBN 9780672323089.
ENG, Lee Zhi. Hands-On GUI Programming with C++ and Qt5 by Lee Zhi Eng. Birmingham: Packt Publishing, 2018. ISBN 9781788397827.
Přílohy volně vložené
CD/DVD
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Součástí obhajoby byla praktická ukázka
Vedoucí práce seznámil komisi s posudky
1. Otázka - Byl změřen výpočetní výkon knihovny? (dr. Bližňák)
2. Otázka - Jaké optimalizační techniky, či akcelerační nástroje a technologie byly při jejím vývoji
použity? (dr. Bližňák)
3. Otázka - Jaká HW konfigurace byla použita? (ing. Králík)
4. Otázka - Jsou definovány minimální požadavky? (doc. Komínková Oplatková)
5. Otázka - Zkoušel jste transkódovat? (doc. Čermák)
6. Otázka - Je knihovna multiplatformní?( doc. Čermák)
Následovala krátká diskuze k diplomové práci.