Cílem diplomové práce je vytvoření ukázkových materiálů zaměřených na tvorbu a prezentaci rozšířené reality jako doplňku výuky pro pedagogy. Teoretická část práce obsahuje rešerši informačních a komunikačních technologií a jejich použití ve vzdělávání s důrazem na technologii rozšířené reality. Dále ukazuje možnosti použití této technologie v různých odvětvích a aplikace k její tvorbě a prezentaci. Praktická část práce se zabývá testováním a porovnáváním konkrétních vhodných nástrojů a procesem vytváření ukázkových materiálů určených pro pedagogy, které ukazují možnosti tvorby a použití rozšířené reality ve výuce. Závěrem je ověřeno použití vytvořených materiálů v praxi.
Anotace v angličtině
The aim of the diploma thesis is the creation of sample materials focused on the creation and presentation of augmented reality as a supplement to teaching for teachers. The theoretical part of the thesis contains an overview of information and communication technologies and their use in education with emphasis on the technology of augmented reality. It also shows the possibilities of using this technology in various industries and applications to its creation and presentation. The practical part of the work deals with testing and comparing specific suitable tools and the process of creating sample materials for teachers, which show the possibilities of creating and using augmented reality in teaching. Finally, the use of created materials in practice is verified.
Klíčová slova
rozšířená realita, AR, pedagogika, didaktika informatiky, škola, vzdělávání, informační a komunikační technologie, ICT ve vzdělávání, učitel, informatika, metodika, výukové materiály
Klíčová slova v angličtině
augmented reality, AR, pedagogy, didactics of informatics, school, education, information and communication technologies, ICT in education, teacher, informatics, methodology, teaching materials
Rozsah průvodní práce
115 s. (134 872 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce je vytvoření ukázkových materiálů zaměřených na tvorbu a prezentaci rozšířené reality jako doplňku výuky pro pedagogy. Teoretická část práce obsahuje rešerši informačních a komunikačních technologií a jejich použití ve vzdělávání s důrazem na technologii rozšířené reality. Dále ukazuje možnosti použití této technologie v různých odvětvích a aplikace k její tvorbě a prezentaci. Praktická část práce se zabývá testováním a porovnáváním konkrétních vhodných nástrojů a procesem vytváření ukázkových materiálů určených pro pedagogy, které ukazují možnosti tvorby a použití rozšířené reality ve výuce. Závěrem je ověřeno použití vytvořených materiálů v praxi.
Anotace v angličtině
The aim of the diploma thesis is the creation of sample materials focused on the creation and presentation of augmented reality as a supplement to teaching for teachers. The theoretical part of the thesis contains an overview of information and communication technologies and their use in education with emphasis on the technology of augmented reality. It also shows the possibilities of using this technology in various industries and applications to its creation and presentation. The practical part of the work deals with testing and comparing specific suitable tools and the process of creating sample materials for teachers, which show the possibilities of creating and using augmented reality in teaching. Finally, the use of created materials in practice is verified.
Klíčová slova
rozšířená realita, AR, pedagogika, didaktika informatiky, škola, vzdělávání, informační a komunikační technologie, ICT ve vzdělávání, učitel, informatika, metodika, výukové materiály
Klíčová slova v angličtině
augmented reality, AR, pedagogy, didactics of informatics, school, education, information and communication technologies, ICT in education, teacher, informatics, methodology, teaching materials
Zásady pro vypracování
Proveďte literární rešerši tématu rozšířená realita ve školství.
Uveďte příklady software pro tvorbu a prezentaci rozšířené reality.
Navrhněte a vytvořte materiály pro tvorbu a prezentaci rozšířené reality pro pedagogy.
Ověřte použitelnost materiálů ve školách a zhodnoťte dosažené výsledky.
Zásady pro vypracování
Proveďte literární rešerši tématu rozšířená realita ve školství.
Uveďte příklady software pro tvorbu a prezentaci rozšířené reality.
Navrhněte a vytvořte materiály pro tvorbu a prezentaci rozšířené reality pro pedagogy.
Ověřte použitelnost materiálů ve školách a zhodnoťte dosažené výsledky.
Seznam doporučené literatury
FROZE, Roger. Augmented reality for beginners: principles and practices for augmented reality and virtual computers. [2016], 50 s. ISBN 9781539919377
KIPPER, Gregory a Joseph RAMPOLLA. Augmented reality: an emerging technologies guide to AR. Amsterdam: Elsevier, Syngress, [2013], xvi, 158 s. ISBN 9781597497336
LIU, Dejian, Christopher DEDE, Ronghuai HUANG a John RICHARDS, ed. Virtual, augmented, and mixed realities in education. Singapore: Springer, [2017], viii, 247 s. Smart computing and intelligence. ISBN 9789811054891
MOREY, Sean a John TINNELL, ed. Augmented reality: innovative perspectives across art, industry, and academia. Anderson: Parlor Press, [2017], ix, 356 s. ISBN 9781602355569
STEJSKAL, Ondřej. Rozšířená realita a její využití v současné době [online]. Brno, 2016. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/x7r8p/
Seznam doporučené literatury
FROZE, Roger. Augmented reality for beginners: principles and practices for augmented reality and virtual computers. [2016], 50 s. ISBN 9781539919377
KIPPER, Gregory a Joseph RAMPOLLA. Augmented reality: an emerging technologies guide to AR. Amsterdam: Elsevier, Syngress, [2013], xvi, 158 s. ISBN 9781597497336
LIU, Dejian, Christopher DEDE, Ronghuai HUANG a John RICHARDS, ed. Virtual, augmented, and mixed realities in education. Singapore: Springer, [2017], viii, 247 s. Smart computing and intelligence. ISBN 9789811054891
MOREY, Sean a John TINNELL, ed. Augmented reality: innovative perspectives across art, industry, and academia. Anderson: Parlor Press, [2017], ix, 356 s. ISBN 9781602355569
STEJSKAL, Ondřej. Rozšířená realita a její využití v současné době [online]. Brno, 2016. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/x7r8p/
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student nejprve seznámil komisi s výsledky své diplomové práce. Poté byly prezentovány posudky vedoucího a oponenta.
Následně byla vedena rozprava, během které byly položeny následující otázky a komentáře:
Práce byla pravidelně konzultována, student připomínky vedoucího odpovědně vyhodnocoval a
diskutoval. Téma je zpracováno v celém rozsahu pečlivě, přehledně a je pro případného čtenáře
přínosem. (prof. Jašek)
Má podle Vás rozšířená realita potenciál se v budoucnu prosadit jako běžně používaný prostředek
při vyučování na středních školách? Svoji odpověď zdůvodněte. Text přináší podrobný a srozumitelný popis uvedené technologie, kde mimo jiné vysvětluje její
možnosti uplatnění nejen v pedagogické praxi. Kvalita předloženého textu je velmi dobrá a
obsahuje jen velmi malé množství překlepů a jiných nedostatků formálního charakteru. Jako příklad
lze uvést práce s obrázky, kde lze vytknout, že autor nepříliš často odkazuje na obrázky
prostřednictvím jejich titulků. (dr. Švejda)
Dával bych přednost rozšíření realitě před virtuální realitou jako doplňku pro výuku. (prof. Jašek)
Během pobzytu na Univerzitě Algarve ve Faru, Portugalsko, jsem se seznámil s evropským projektem spolupráce
této univerzity a středních a základních škol z několika evropských zemí, kde byla použita rozšířená realita
při výuce fyziky, chemie a hudební výuky, kdy při namíření tabletu na obrázek z učebnice se spustila
animace děje a nebo se přehrávala píseň s animací děje písně. Rozšířená realita má velký
potenciál budoucího použití při výuce. (dr. Perůtka)
Student na všechny dotazy reagoval a všechny dotazy správně zodpověděl.