Práce je zaměřena na zpracování podkladů pro výuku textových editorů na středních školách. Součástí práce jsou vytvořené pracovní listy s řešením, prezentace k výuce a metodické materiály k textovému editoru Microsoft Word, jenž je součástí Office 365. V teoretické části je popsán rámcový vzdělávací program a historie textových editorů, včetně softwaru Microsoft Word. V praktické části je proveden výzkum nejčastěji používaných textových editorů na středních školách. Poté je vytvořen návod, jak s textovým editorem zacházet i postup řešení jednotlivých úloh. V závěru je uskutečněn výzkum, jehož cílem bylo získat zpětnou vazbu od učitelů.
Anotace v angličtině
The work is focused on the processing of materials for teaching text editors at secondary schools. Part of the work are created worksheets with solutions, presentations for teaching and methodological materials for the text editor Microsoft Word, which is part of Office 365. The theoretical part describes the framework educational program and the history of text editors, including Microsoft Word software. In the practical part there is a research of the most frequently used text editors in secondary schools. Then a guide is created on how to handle the text editor and the procedure for solving individual tasks. Finally, research is carried out to obtain feedback from teachers.
Klíčová slova
RVP, Microsoft Word, ECDL, LibreOffice Writer
Klíčová slova v angličtině
RVP, Microsoft Word, ECDL, LibreOffice Writer
Rozsah průvodní práce
110 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce je zaměřena na zpracování podkladů pro výuku textových editorů na středních školách. Součástí práce jsou vytvořené pracovní listy s řešením, prezentace k výuce a metodické materiály k textovému editoru Microsoft Word, jenž je součástí Office 365. V teoretické části je popsán rámcový vzdělávací program a historie textových editorů, včetně softwaru Microsoft Word. V praktické části je proveden výzkum nejčastěji používaných textových editorů na středních školách. Poté je vytvořen návod, jak s textovým editorem zacházet i postup řešení jednotlivých úloh. V závěru je uskutečněn výzkum, jehož cílem bylo získat zpětnou vazbu od učitelů.
Anotace v angličtině
The work is focused on the processing of materials for teaching text editors at secondary schools. Part of the work are created worksheets with solutions, presentations for teaching and methodological materials for the text editor Microsoft Word, which is part of Office 365. The theoretical part describes the framework educational program and the history of text editors, including Microsoft Word software. In the practical part there is a research of the most frequently used text editors in secondary schools. Then a guide is created on how to handle the text editor and the procedure for solving individual tasks. Finally, research is carried out to obtain feedback from teachers.
Klíčová slova
RVP, Microsoft Word, ECDL, LibreOffice Writer
Klíčová slova v angličtině
RVP, Microsoft Word, ECDL, LibreOffice Writer
Zásady pro vypracování
Seznamte se s rámcovým vzdělávacím programem pro střední školy.
Proveďte analýzu používaných textových editorů při výuce na gymnáziích a středních školách.
Popište textové editory používané při výuce na gymnáziích a středních školách.
Vytvořte sadu podkladů pro výuku včetně pracovních listů.
Prakticky ověřte sadu úloh pomocí dotazníku.
Zásady pro vypracování
Seznamte se s rámcovým vzdělávacím programem pro střední školy.
Proveďte analýzu používaných textových editorů při výuce na gymnáziích a středních školách.
Popište textové editory používané při výuce na gymnáziích a středních školách.
Vytvořte sadu podkladů pro výuku včetně pracovních listů.
LibreOffice The Document Foundation [online]. Berlín, Německo: The Document Foundation, [Nedat.] [cit. 2020-11-16]. Dostupné z: https://cs.libreoffice.org/
PECINOVSKÝ, Josef a Rudolf PECINOVSKÝ. Office 2019: & Office 365 : průvodce uživatele. Praha: Grada Publishing, 2019. Průvodce (Grada). ISBN 978-80-247-2303-7.
KLATOVSKÝ, Karel. Microsoft® Word® 2019 nejen pro školy. Prostějov: Computer Media, [2020]. ISBN 978-80-7402-384-2.
LibreOffice The Document Foundation [online]. Berlín, Německo: The Document Foundation, [Nedat.] [cit. 2020-11-16]. Dostupné z: https://cs.libreoffice.org/
PECINOVSKÝ, Josef a Rudolf PECINOVSKÝ. Office 2019: & Office 365 : průvodce uživatele. Praha: Grada Publishing, 2019. Průvodce (Grada). ISBN 978-80-247-2303-7.
KLATOVSKÝ, Karel. Microsoft® Word® 2019 nejen pro školy. Prostějov: Computer Media, [2020]. ISBN 978-80-7402-384-2.
KLATOVSKÝ, Karel. Microsoft® Word® 2016 nejen pro školy. Prostějov: Computer Media, [2016]. ISBN 9788074022494.
JANŮ, Stanislav. Bible MS Office 2013 a 365. Brno: Extra, 2013. ISBN 978-807-4132-681.
KLATOVSKÝ, Karel. 333 tipů a triků pro Microsoft Office 2013. Kralice na Hané: Computer Media, 2011 [i.e. 2013]. ISBN 9788074021473.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student nejprve seznámil komisi s výsledky své diplomové práce. Poté byly prezentovány posudky vedoucího a oponenta.
Následně byla vedena rozprava, během které byly položeny následující otázky a komentáře:
1. Na s. 29 je v grafu na obrázku 5 uveden přehled nejpoužívanějších textových editorů ve výuce.
Lze to nějak kategorizovat podle typu škol, pokud ano, pak to proveďte. Nebo textový editor je
uveden náhodně nezávisle na typu škol?
2. Na s. 93 je v grsafu přehled v jakém předmětu lze použít vámi vytvořené podklady. Jedná se
pouze o jeden předmět na jednu odpověď z dotazníku nebo vám někteří odpověděli více předmětů?
Trochu odpověď rozveďte. (dr. Perůtka)
V praktické části je prezentován výsledný výukový materiál obsahující učební texty, pracovní listy,
prezentace a metodiku pro učitele. Všechny uvedené komponenty jsou zpracovány kvalitně a jsou
použitelné v praxi.
Myslíte si, že by se v rámci výuky textových editorů na SŠ měla vyučovat i typografie? (dr. Javorčík)
Ověřil jste výstupy vaší práce v praxi? Práce je dobře vytvořená. (prof. Jašek)
Líbí se mi vaše práce, je rozsáhlá a pěkná. (dr. Sysala)
Student na všechny dotazy reagoval a všechny dotazy správně zodpověděl.